Gjest bente85 Skrevet 16. september 2006 #1 Del Skrevet 16. september 2006 Når man er omsorgsarbeider, hva slags oppgaver kan du utføre på arbeidsplassen? Fortell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 16. september 2006 #2 Del Skrevet 16. september 2006 Samme som en hjelpepleier der jeg jobber. De utdannelsene er slått sammen fra nå i høst så så likt er det. Det kreves ekstra medikamentkurs + opplæring i å sette insulin om du skal det. Dette er sykehjem og hjemmesykepleie da. Kommer litt ann på hvor du har tenkt til å jobbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #3 Del Skrevet 16. september 2006 Samme som en hjelpepleier der jeg jobber. De utdannelsene er slått sammen fra nå i høst så så likt er det. Det kreves ekstra medikamentkurs + opplæring i å sette insulin om du skal det. Dette er sykehjem og hjemmesykepleie da. Kommer litt ann på hvor du har tenkt til å jobbe ← Jeg regner med at det blir sykehjem da. Men hva er det en hjelpepleier kan gjøre, uten om å gi medisiner og slikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malina Skrevet 16. september 2006 #4 Del Skrevet 16. september 2006 Du kan ikke jobbe på sykehus som en hjelpepleier. Da jeg jobbet på sykehjem hadde oarb. stor sett de samme oppg. som vi hjelpepleierene. De som har jobbet lenge er jo veldig drevne. Som Nella skriver,så vil en oarb. gjøre stort sett det samme som en hjelpepleier,men hvis du ikke vet hva en hjelpepleier gjør heller,så kan jeg jo nevne noe; ¤ Vaske/stelle personene om morgen/ved dobesøk/før leggetid Det varierer jo hva det er fra pas til pas,men det kan være fullt stell til bare å hjelpe med litt småtteri. ¤ Rydde rom/legge inn nytt med bleier,kateterposer,skifte sengetøy ¤ Stelle frokost(noen sykehjem har egne frokostverter), mate pasienter ¤ Aktivisering kan være å gå tur/synge/lese bøker og aviser osv ¤ Du må kunne gi/skrive rapport og ta i mot rapport ¤ Observere fysiske og psykiske symptomer. (Rapportere videre til sykepleier/legevisitt) ¤ Gi medisiner- hvis du har fått godkjent med.kurs. Ta blodtrykk, blodsukker... ¤ Sårskift Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malina Skrevet 16. september 2006 #5 Del Skrevet 16. september 2006 Jeg regner med at det blir sykehjem da. Men hva er det en hjelpepleier kan gjøre, uten om å gi medisiner og slikt? ← Sånn teoretisk sett lærer en hjelpepleier mer om lite,mens en omsorgsarbeider lærer lite om mye,hvis du skjønner. Hjelpepleiere lærer mer om sykdommer,sykepleie til de ulike sykdommene, medikamenter osv. Omsorgsarbeidere lærer også om husstell og sånt feks. Som sagt; en hjelpepleier kan også jobbe på sykehus. I praksis fjør nok en hjelpepleier og omsorgsarbeider stort sett de samme tingene,der er nok derfor de nå skal gjøre om disse to utdannelsene til èn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #6 Del Skrevet 16. september 2006 Men å måle blodtrykk, å sjekke blodsukker, det trenger man ikke noe spesiellt for å gjøre? Som for eksempel for dem som tar medisinkurs, for å gi medisiner. Men kan man gi medisiner som ligger i dossett, eller er ikke det lov? Hvis da dossetten er grundig sjekket på forhånd, at det ligger riktig antall medisner og sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malina Skrevet 16. september 2006 #7 Del Skrevet 16. september 2006 (endret) Men å måle blodtrykk, å sjekke blodsukker, det trenger man ikke noe spesiellt for å gjøre? Som for eksempel for dem som tar medisinkurs, for å gi medisiner. Men kan man gi medisiner som ligger i dossett, eller er ikke det lov? Hvis da dossetten er grundig sjekket på forhånd, at det ligger riktig antall medisner og sånn. ← Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan det er med oarb. men hj.pleiere lærer å ta blodtrykk på skolen,så det trenger man ikke med.kurs for. Men blodsukker og medikamenter trenger man ett kurs for. Det er ett nokså lite kurs som holdes titt og ofte på arbeidsplasser,enten av en lege eller farmasøyt som oftest. Det må godkjennes av fylkeslegen. Det er IKKE lov for en hj.pleier eller om.arb, å gi ut medisiner som ligger i dosetten hvis de ikke har kurset. Det er veldig strengt. Dosetter er skjekket av 2 sykepleiere,men man har ikke lov allikevel. Ikke om en sykepleier legger det i ett beger og gir det til deg en gang. Isåfall er det hennes/hans ansvar. De fleste oms.erb. og hj.pleiere har med.kurs. Det er en ulempe og vaskelig hvis du ikke har det. Hvis du feks skal jobbe natten,kan man ofte være alene på avdelingen. Svarte jeg på spørsmålet ditt? Endret 16. september 2006 av Malina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bente85 Skrevet 16. september 2006 #8 Del Skrevet 16. september 2006 Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan det er med oarb. men hj.pleiere lærer å ta blodtrykk på skolen,så det trenger man ikke med.kurs for. Men blodsukker og medikamenter trenger man ett kurs for. Det er ett nokså lite kurs som holdes titt og ofte på arbeidsplasser,enten av en lege eller farmasøyt som oftest. Det må godkjennes av fylkeslegen. Det er IKKE lov for en hj.pleier eller om.arb, å gi ut medisiner som ligger i dosetten hvis de ikke har kurset. Det er veldig strengt. Dosetter er skjekket av 2 sykepleiere,men man har ikke lov allikevel. Ikke om en sykepleier legger det i ett beger og gir det til deg en gang. Isåfall er det hennes/hans ansvar. De fleste oms.erb. og hj.pleiere har med.kurs. Det er en ulempe og vaskelig hvis du ikke har det. Hvis du feks skal jobbe natten,kan man ofte være alene på avdelingen. Svarte jeg på spørsmålet ditt? ← Ja, du gjorde det. Hvor lang tid går dette medisinkurset over? Koster det noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #9 Del Skrevet 16. september 2006 Samme som en hjelpepleier der jeg jobber. De utdannelsene er slått sammen fra nå i høst så så likt er det. Det kreves ekstra medikamentkurs + opplæring i å sette insulin om du skal det. Dette er sykehjem og hjemmesykepleie da. Kommer litt ann på hvor du har tenkt til å jobbe ← Det heter faktisk helsefagarbeider (og ikke omsorgsarbeider)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bente85 Skrevet 16. september 2006 #10 Del Skrevet 16. september 2006 Det heter faktisk helsefagarbeider (og ikke omsorgsarbeider)... ← Vi har fått beskjed om det, at det ikke kommer til å hete helsefagarbeider før til neste år, på skolen vår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malina Skrevet 16. september 2006 #11 Del Skrevet 16. september 2006 Ja, du gjorde det. Hvor lang tid går dette medisinkurset over? Koster det noe? ← Hmm...når jeg tok det så var det noen dager med undervisning,så èn dag med skriftlig eksamen. Man lærer jo ting mens man har praksis da,så man vet jo endel når man begynner på kurset. Jeg fikk det betalt av arbeidsgiver. Hvis arbeidsgiver synes det er viktig at du får tatt kurset får du det dekt,og som oftest gjør de det. Som jeg skrev over, ofte er man alene/bare omsorgsarbeidere eller hjelpeleiere på jobb,og da hadde det vært veldig tungvindt hvis man måtte ringe til en annen på en annen avdeling hevr gang noen skulle ha medsiner. Man kan også gi medisiner som legen har forskevet/satt opp som evt. og ikke bare fra dosett. Det heter faktisk helsefagarbeider (og ikke omsorgsarbeider)... ← Ikke enda! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 16. september 2006 #12 Del Skrevet 16. september 2006 Fra nå i høst heter det helsefagarbeider ja, men jeg har fagbrev som omsorgsarbeider og det blir ikke endret på så vidt jeg vet. Fortsatt er det også mulig å ta utdannelsene hjelpepleier og omsorgsarbeider på voksenopplæring ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malina Skrevet 16. september 2006 #13 Del Skrevet 16. september 2006 Det er vel til og med de elevene soim i år begynte på VG1(som det nås kal hete) og begynner med nye reformer som kan bli helsearbeidere. De som går på VK1 og VK2 hjelpepleier,blir det. Nella; har du hørt at vi ikke skal endre navn til helsearbeidere hvis vi har tatt fagbrev hj.pl eller om.arb. før? Jeg har nemlig hørt rykter om noe annet,men vet ikke hva jeg skal tro på.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 16. september 2006 #14 Del Skrevet 16. september 2006 Ja, du gjorde det. Hvor lang tid går dette medisinkurset over? Koster det noe? ← Kommunen hadde eget kurst her. 15 timer eller noe sånt er det med 2 timers avsluttende prøve. Kurs i arbeidstiden og de som hadde fri fikk betalt for de timene de var der. Er jo i kommunens interesse at faglærte har det. Varierer fra kommune til kommune hva de godtar av kurs, hvor ofte det ska repeteres osv. Vi kan ikke gi evnt med uten å konferere med spl først, blitt strengere det også flere steder. Vi tok blodtrykk på skolen, men det varierer sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 16. september 2006 #15 Del Skrevet 16. september 2006 Nella; har du hørt at vi ikke skal endre navn til helsearbeidere hvis vi har tatt fagbrev hj.pl eller om.arb. før? Jeg har nemlig hørt rykter om noe annet,men vet ikke hva jeg skal tro på.... ← Ikke hørt noe om det. Ville sikkert vært mest praktisk om de endre alle for å stadig søke etter hjelpepleier/omsorgsarbeider/helsefagarbeider høres tungvint ut når alt går på det samme. Ville tro autorisasjonskontoret tar seg av det. Må sikkert søke og betale nok en avgift for at de skal behandle søknaden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malina Skrevet 16. september 2006 #16 Del Skrevet 16. september 2006 Ikke hørt noe om det. Ville sikkert vært mest praktisk om de endre alle for å stadig søke etter hjelpepleier/omsorgsarbeider/helsefagarbeider høres tungvint ut når alt går på det samme. Ville tro autorisasjonskontoret tar seg av det. Må sikkert søke og betale nok en avgift for at de skal behandle søknaden ← Det er nokså typisk at de klarer og komme på noe sånn,ja. Jeg har ikke lyst til å bytte tittel heller,jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 16. september 2006 #17 Del Skrevet 16. september 2006 Det er nokså typisk at de klarer og komme på noe sånn,ja. Jeg har ikke lyst til å bytte tittel heller,jeg ← Nei, det blir litt rart å bli noe annet uten å endre arbeidsoppgaver på en måte. Vi får nok bare vente og se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #18 Del Skrevet 17. september 2006 Du kan ikke bruke tittelen omsorgsarbeider, uten å være autorisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå