Gå til innhold

Lyst å lære noen UNIX-greier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har nettopp kjøpt meg PC, og siden alle nerde-vennene mine skryter så fælt av UNIX, vil jeg også lære dette. I den forbindelse har jeg noen (tete?) spørsmål.

1) Vil ha en UNIX-plattform som er enkel. Dvs. "What You See Is What You Get". Forslag?

2) Hvordan gjør jeg det? Jeg vil fortsatt kjøre XP på maskina. Lager jeg en egen bruker for UNIX?

Håper noen skjønner hva jeg mener, og kan gi meg en enkel oppskrift. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Kaffomann
Skrevet (endret)

Det finnes uttallige varianter av UNIX. Du kan begynne med en Ubuntu live-cd:

http://mirror.fr3drik.net/6.06/

Velg Desktop-CD og x86 hvis du ikke har Mac. En live-cd brukes for å teste og rører ikke harddisken, men du kan installere den til harddisken senere hvis du vil. En live-cd går så klart mye tregere enn om du installerer på harddisk.

I brenneprogrammet ditt velger du brenn image på plate og velger .iso-filen du lastet ned. Start opp Pc-en med CDen inni. Hvis den ikke starter opp med CDen må du inn i BIOS og endre boot-rekkefølge.

Hvis du skal installere:

1. Ta backup av ALT som er viktig.

2. Sett av en ledig partisjon til Ubuntu.

3. Velg at du skal installere på ledig partisjon under evt. installasjon av Ubuntu.

Når du kjører live-cd har du et ikon med install, hvis du vil installere til harddisken. Installasjonen lager en boot-meny hvor du velger om du vil bruke XP eller Ubuntu Linux.

Endret av Kaffomann
Skrevet

Velg Desktop-CD og x86 hvis du ikke har Mac. En live-cd brukes for å teste og rører ikke harddisken, men du kan installere den til harddisken senere hvis du vil. En live-cd går så klart mye tregere enn om du installerer på harddisk.

I brenneprogrammet ditt velger du brenn image på plate og velger .iso-filen du lastet ned. Start opp Pc-en med CDen inni. Hvis den ikke starter opp med CDen må du inn i BIOS og endre boot-rekkefølge.

Hvis du skal installere:

3. Velg at du skal installere på ledig partisjon under evt. installasjon av Ubuntu.

Når du kjører live-cd har du et ikon med install, hvis du vil installere til harddisken. Installasjonen lager en boot-meny hvor du velger om du vil bruke XP eller Ubuntu Linux.

Hæh? :klø:

BIOS?

Lage boot-meny?

Partisjon?

*sukk, ikke noe særlig teknisk, nei* :riste:

Gjest Kaffomann
Skrevet

Jeg tror det nok er sikrest at du får litt assistanse fra nerdevennene dine. Du må nesten ha litt grunnleggende begreper i sammenheng med installering av et operativsystem.

Skrevet

Hei på deg

Hva med å få en av unix-vennene dine til å vise deg? Hvis du skal ha et "what you see is what you get"-OS så er kanskje ikke UNIX noe for deg? Jeg tenker da mest på at du sier at du vil LÆRE UNIX og det gjør du ikke typisk av å installere UNIX og bruke et "what-you-see-is-what-you-get"-skall.

Hvis du lurer på hva BIOS og partisjon (og eventuelle andre ord) betyr, vil jeg anbefale deg å søke på www.whatis.com. Siden er på engelsk, men jeg går ut i fra at det ikke er noe problem :)

Gjest Kaffomann
Skrevet
Hva med å få en av unix-vennene dine til å vise deg? Hvis du skal ha et "what you see is what you get"-OS så er kanskje ikke UNIX noe for deg? Jeg tenker da mest på at du sier at du vil LÆRE UNIX og det gjør du ikke typisk av å installere UNIX og bruke et "what-you-see-is-what-you-get"-skall.

Jeg er ikke helt sikker på hva som menes med "what you see is what you get" i denne sammenhengen, men regner kanskje med at TS mener grafisk brukergrensesnitt. Jeg ser ikke helt hva jeg ikke kan gjøre i et terminalvinduet i et skrivebordsmiljø, i forhold til om hele skjermen hadde vært svart.

Skrevet

For det første bor alle UNIX-nerde-vennene mine i Trondheim. Og det er ltt langt borte...

Dessuten er jeg ikke nødvendigvis fullt så dum som jeg høres ut - i min pure ungdom (8-9 år siden), jobbet jeg på drift på NTNU, nettopp med Linux. Grunnen til at jeg gjerne vil ha en WYSIWYG-versjon, er at jeg ikke gidder å programmere hele tiden. Når jeg skriver, vil jeg skrive, ikke sitte å kode. Ett fag med programming på studiet, var nok til å "give me the creeps". :tunge1:

Men får bruk litt tid på å friske opp gamle kunnskaper, før jeg setter i gang. Takk for sida, du mørke kvinne! :lese:

Skrevet
Jeg er ikke helt sikker på hva som menes med "what you see is what you get" i denne sammenhengen, men regner kanskje med at TS mener grafisk brukergrensesnitt.

Nettopp!! Jeg vil gjerne kunne klikke litt her og der, men vil gjøre meg mindre avhengig av musa enn man er i Windows. Dessuten er jeg lei av at Windows hele tiden tror den vet bedre enn meg. ;)

Så første steg er å bli fortrolig med en eller annen unix-plattform, før jeg skal lære meg LaTex.

Gjest Kaffomann
Skrevet

Laste ned og brenne Ubuntu-CDen og starte opp som live-cd er en grei start. Da får du et lite innblikk i hvordan *NIX-skrivebordsmiljøet GNOME ser ut og fungerer og kan leke deg uten å risikere noe. :)

Skrevet

God idé! GNOME har jeg forresten vært litt borti på noen datasaler som student, men det er jo noen år siden... Men mener å huske at det var lettforståelig selv for en blondine som meg. :ler:

Skrevet
Så første steg er å bli fortrolig med en eller annen unix-plattform, før jeg skal lære meg LaTex.

Jeg brukte LaTex fint som bare det uten å kunne det skvatt om Unix fra før, men var heldig og fikk hjelp av han jeg delte kontor med til å installere det da.

Supert program - det fiksa alt som jeg ville og ikke som en eller annen programmerer i Microsoft vil.

Men skjønner jo at du må få operativsystem på plass før du kan begynne med LaTex altså - ble bare litt revet med av nostalgiske følelser her :ler: .

Gjest Kaffomann
Skrevet
Men mener å huske at det var lettforståelig selv for en blondine som meg.  :ler:

Neida, det er ikke spesielt vanskelig. Tror ikke jeg har måttet bruke terminal en eneste gang med siste Ubuntu. Lær deg å bruke pakkehåndteringssystemet i Ubuntu (apt-get /synaptic) til å installere programmer, så går det lett som en lek.

Skrevet
Jeg er ikke helt sikker på hva som menes med "what you see is what you get" i denne sammenhengen, men regner kanskje med at TS mener grafisk brukergrensesnitt. Jeg ser ikke helt hva jeg ikke kan gjøre i et terminalvinduet i et skrivebordsmiljø, i forhold til om hele skjermen hadde vært svart.

Da misforstod jeg hva hun ønsket å få ut av sin nye UNIX-bekjentskap :) My bad.

Skrevet
Da misforstod jeg hva hun ønsket å få ut av sin nye UNIX-bekjentskap :) My bad.

Ikke så rart, da niomi var i overkant blond da hun skrev innlegget. Ikke alltid så lett å ordlegge seg tydelig nok! :ler:

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvis du skal installere:

Hei, du kjære Kaffomann! Jeg får det ikke til! PCen min starter ikke fra CDen, og jeg vet ikke hvordan jeg går inn i BIOS og endrer boot-rekkefølge. Hjelp?

Gjest Kaffomann
Skrevet (endret)

Det pleier å stå "press <tasten du skal taste> to enter setup...", eller noe i den duren helt i oppstarten.

Endret av Kaffomann
Gjest Deception
Skrevet

LaTeX er ikke WYSIWYG, da. Da må du faktisk skrive koder for alt du vil ha inn i teksten. Men jeg er totalt hektet, og bruker nesten aldri Word lenger. Jeg har ikke holdt på med andre unix-baserte systemer, og lærte LaTeX (det grunnleggende) i løpet av en ukes tid.

Så har man oppslagsverk for de andre tingene man må lære etterhvert.

Skrevet
LaTeX er ikke WYSIWYG, da. Da må du faktisk skrive koder for alt du vil ha inn i teksten. Men jeg er totalt hektet, og bruker nesten aldri Word lenger. Jeg har ikke holdt på med andre unix-baserte systemer, og lærte LaTeX (det grunnleggende) i løpet av en ukes tid.

Så har man oppslagsverk for de andre tingene man må lære etterhvert.

Slutter meg til denne. Jeg brukte heller ikke lang tid på å lære meg det mest grunnleggende, og jeg er stor tilhenger av LaTeX. Man får skrevet som man vil, redigert som man vil og alt havner der det skal, når man slipper det :frustrert: Word som prøver å tenke for en. Skriver ikke så mye hjemme at jeg har giddet styre med å få det lagt inn og få det til å virke, men savner det hver gang jeg skal skrive et tekstdokument.

Skrevet
Hei, du kjære Kaffomann! Jeg får det ikke til! PCen min starter ikke fra CDen, og jeg vet ikke hvordan jeg går inn i BIOS og endrer boot-rekkefølge. Hjelp?

Jeg ville heller anbefale at du installerer Vmware Server som du kan laste ned gratis fra http://www.vmware.com (Du må registrere deg for å få en lisensnøkkel).

Da kan du installere og kjøre så mye Linux/Unix som du bare måtte ønske og kjøre dette nesten som en egen applikasjon i Windows.

Ubuntu som er anbefalt tidligere er en fin distribusjon å starte med.

Skrevet
Slutter meg til denne. Jeg brukte heller ikke lang tid på å lære meg det mest grunnleggende, og jeg er stor tilhenger av LaTeX. Man får skrevet som man vil, redigert som man vil og alt havner der det skal, når man slipper det  :frustrert:  Word som prøver å tenke for en. Skriver ikke så mye hjemme at jeg har giddet styre med å få det lagt inn og få det til å virke, men savner det hver gang jeg skal skrive et tekstdokument.

Et alternativ da er Lyx, som man får for både Windows og Linux (og kanskje noe annet også). Det er gratis å laste ned. Det er basert på Latex, men man slipper å skrive inn kodene selv. Man har muligheten til å gjøre det også, så man er litt fri på den måten. Jeg bruker det på windowsmaskinen min, men ellers foretrekker jeg å skrive inn alle koder selv (kontrollfreak).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...