Gå til innhold

Langtidsreiser og pengebruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å dagdrømme igjen, denne gangen om en langtur til Australia og Asia. Men jeg er litt i beit når det gjelder reisebudsjett. Er det noen som har vært i Asia og/eller Australia som kan si noe om hvor mye et par bør beregne i kostnader per dag/uke?

Jeg vet det sikkert skiller seg voldsomt, men et ca. beløp gjør det litt enklere å se for seg en tidsramme på sparingen. Vi tenker ikke å losjere oss inn på luksushotell, men ei heller å leke hardbarket backpacker. Enkel standard sett med norske øyne er grei - men ikke slum-enkel.

Videoannonse
Annonse
Gjest reiseglad
Skrevet

I de fleste asiatiske land lever du godt på 100 - 200 kr dagen. Unntaket er feks Singapore, hvor det er noe dyrere å bo, sammenlignet med Vietnam, Thailand eller Malaysia. Dager med reising og forflytning krever litt mere penger, men reiser du med nattog eller nattbuss, "sparer" du en overnatting likevel.

I Australia må du beregne det dobbelte. Både overnatting og mat er ganske mye dyrere enn i Asia. Billigst er det å kjøpe mat på supermarkeder og grille selv, det er griller i nesten alle parker, campingplasser, rasteplasser langs veiene. Grillene putter du på en mynt, og så er de klar til bruk. Enkelt og greitt. :)

Skrevet

Prisene i Australia er omtrent som i vest-Europa. I hvertfall på hotell og restauranter. Regner med at prisnivået i dagligvarebutikker er omtrent det samme. Rimeligere enn i Norge, men ikke sinnsykt billig.

Skrevet

Myyye dyrere å reise i Australia enn i Asia. Jeg ville holdt meg i Asia på den store biligturen deres og heller spare Australia til senere..

Vi har vært på en Asia-tur og har tenkt oss på flere.. Men Australia får vente.. av rent økonomiske hensyn...

Skrevet

Nå har jeg ikke nevnt at det skal være "den store billigturen", bare at jeg vil ha en viss peiling på hvor mye penger vi må regne med går med slik at vi vet hvor lenge vi må spare.

Australia er hovedgrunnen til at vi setter ut på tur, da vi har familie der borte vi skal besøke. Det blir likevel minst tid i Australia, ettersom vi er mer interessert i landene i Asia. Vi tenker først og fremst på Kina, Vietnam, Kambodsja og Thailand.

Skrevet

Hvor mange skal reise? Bare voksne eller voksne og barn?

I sommer var vi to voksne på 3 uker på reise, hvorav 2,5 uke i Australia og 2 døgn i Singapore. I Australia var vi i 3 byer, og vi fløy mellom disse. Vi var på 3-dagers dykkertur med båt. Bodde sentralt i Sidney og Singapore, ikke fullt så sentralt i Cairns, og på et helt greit motell på Tasmania. Tilsammen ble det ca 55.000. I tillegg kom mat. (Og shopping. Masse shopping!!!) Vi sparte i litt under et år. (Kjekt med lav rente.)

Hvis dere skal være kortere i Australia, og ikke skal fly mye innlands der, så vil det bli rimeligere. Har tatt tog i Thailand, og det var veldig komfortabelt, siden sovevogn ikke kostet all verdens i forhold til norske priser. (Var student da.) Mulig det er sånn i de andre landene dere skal til også. Dere kan jo sjekke hvordan dere skal komme dere rimeligst til Asia. Vil tro det kan være billigst å reise til Thailand enn til f.eks. Vietnam og Kambodsja, og så kan dere reise videre derfra. Ville også anbefalt en stop over i Asia på vei hjem fra Australia, siden den turen er LANG! Vi dro direkte fra Norge til Australia, men med stop over i Singapore på vei hjem. Det var veldig deilig, når vi visste hvordan det var på vei nedover.

Catzy

Skrevet

Då eg var på langtur berekna vi cirka 15 000,- per mnd i lommepengar i gjennomsnitt.

Det holdt veeldig fint. Dei fleste vi møtte hadde ikkje like romslig budsjett. Men vi var bestemte på forhånd at vi ikkje ville ha en tur der vi måtte snu kvar einaste krone.

I Asia klarte vi oss på halvparten (men shoppa heilt ekstremt). I Australia måtte vi spare inn litt meir (men shoppe fikk vi gjort likevel).

I Asia budde vi på typisk backpackerplassa, men med bra standard. Dobbeltseng og eget bad stort sett. Heilt supert! Betale som regel 20- 100kr for to pers viss eg ikkje huskar heilt feil. Åt alle måltid ute og levde som kongelige. ;)

I Australia måtte vi til å bu på dormroom med alt frå 4-12 senger, og då betalte vi gjerne 100-150kr per pers. Pluss at vi lagde maten sjølve.

Var veldig rart å komme frå "luxusen" i Asia til Australia. Men begge deler var heilt suverent på kvar sin måte. Vi vart mykje fortare kjent med andre i Australia, då vi delte soverom/bad/kjøkken med mange andre heile tida. Men samtidig var det utrulig deilig i Asia å heile tida kunne tenke på kva det og det ville ha kosta heime i Norge ;)

God tur!

Skrevet

15 000 pr MÅNED?!?! Du kunne jo levd et ÅR i asia for den summen!!!! :overrasket: Da jeg bodde i Vietnam levde vi som konger, og selv da klarte jeg ikke å bruke mer enn en tredjedel på en måned. Og da levde vi virkelig det gode liv!

Jeg bruker ikke så mye i måneden i Norge en gang! Jeg tror ikke det er fysisk mulig å svi av så mye på en måned der nede!

Skrevet
15 000 pr MÅNED?!?! Du kunne jo levd et ÅR i asia for den summen!!!!  :overrasket: Da jeg bodde i Vietnam levde vi som konger, og selv da klarte jeg ikke å bruke mer enn en tredjedel på en måned. Og da levde vi virkelig det gode liv!

Jeg bruker ikke så mye i måneden i Norge en gang! Jeg tror ikke det er fysisk mulig å svi av så mye på en måned der nede!

Eg skriv jo at vi klarte oss på halvparten i Asia, til tross for at vi shoppa heilt ekstremt mykje. Hadde klart oss på mindre også, om vi hadde gått inn for det.

Men vi var ikkje i dei aller billigaste landa då, vi var i Thailand, Malaysia og Singapore. Singapore er jo veldig (i asiatisk forstand) dyrt. Thailand og Malaysia er billig, men ikkje like billig som f.eks Vietnam og Kambodsja.

Skrevet
Eg skriv jo at vi klarte oss på halvparten i Asia, til tross for at vi shoppa heilt ekstremt mykje. Hadde klart oss på mindre også, om vi hadde gått inn for det.

Men vi var ikkje i dei aller billigaste landa då, vi var i Thailand, Malaysia og Singapore. Singapore er jo veldig (i asiatisk forstand) dyrt. Thailand og Malaysia er billig, men ikkje like billig som f.eks Vietnam og Kambodsja.

I Singapore (hvor jeg også har bodd) kunne det fort gått 15000 i måneden hvis jeg levde som vi levde i Vietnam. JEG hadde hatt problemer med å svi av så mye, også i Malaysia og Thailand. Men dette gidder vi vel ikke å krangle om? Du hadde sikkert en deilig reise, og det er jo det viktigste!

Og til ts: lykke til på reisen, du kommer til å få en herlig opplevelse!

Skrevet
I Singapore (hvor jeg også har bodd) kunne det fort gått 15000 i måneden hvis jeg levde som vi levde i Vietnam. JEG hadde hatt problemer med å svi av så mye, også i Malaysia og Thailand. Men dette gidder vi vel ikke å krangle om? Du hadde sikkert en deilig reise, og det er jo det viktigste!

Og til ts: lykke til på reisen, du kommer til å få en herlig opplevelse!

Neida, kranglar ikkje eg. Syns berre reaksjonen din var litt "sterk" berre på grunnlag av at eg skriv kor mykje vi budsjetterte med (istaden for at du reagerar på kor mykje vi faktisk brukte).

Jepp, reisa var super. Så ferdig med den saka :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...