whiskas katten Skrevet 16. september 2006 #1 Skrevet 16. september 2006 Vår 13 år gamle datter skal BARE ha dy dyreste kuleste merkeklærne, og selsagt blir det mamma som må punge ut! men jeg er bare 31 år, å studerer fortsatt! Jeg kan ikke bruke opp pengene bare fordi datteren vil ha de KULESTE klærne. hvordan takler jeg dette? har noen råd? :icon_surprised:
Gjest Gjesta Skrevet 16. september 2006 #3 Skrevet 16. september 2006 Rett og slett. Sier nei. Kjipt kanskje. Men si fex at hun kan få så og så mye penger pr mnd eller pr halvår, fex kan du gi henne månedslønn istedet for ukepneger, og så skal hun kjøpe seg klær og sko selv for disse pengene...... Så lærer hun at ting koster, og at hun må prioritere.... Sånn gjør vi det her iallefall, vår er tretten hun også.
Kittykat Skrevet 16. september 2006 #4 Skrevet 16. september 2006 Man sier nei eller at hun må få seg en jobb som avisbud/barnevakt o.l. hvis hun vil ha de kuleste klærne. På den måten lærer hun kanskje at mamma er ikke laget av penger og at de ikke vosker på trær heller.
Gjest Ninakanin Skrevet 16. september 2006 #5 Skrevet 16. september 2006 At hun BARE skal ha de dyreste klærne er åpenbart noe hun må ha lært hjemme det, at hun faktisk får viljen sin Sett foten ned og forklar situasjonen, og hvor mange timer som må jobbes per bukse f.eks. Vis henne økonomien i en husholdning og at det ikke er noe sted å hente pengene fra. Forklar også at det ikke er gjennom klærne at man blir populær, for hvis det er DET, så er det bare falske venner likevel, og at hun vil ha det langt bedre blant folk som er glad i henne og ikke klærne hun har på seg. Hun skal gjennom ungdomsskolen, gi henne styrken til å vite hvem hun er, ikke styrke gjennom merkeklær
Gjest Madeline Skrevet 16. september 2006 #6 Skrevet 16. september 2006 Det er du som er den voksne som bestemmer og som skal sette grenser. Ønsker hun seg dyre merkeklær får hun tjene penger selv ved f.eks. å sitte barnevakt, gå med reklame ol. Du kan også si til henne at hun kan ønske seg slike ting til bursdag og jul. Mange barn og ungdom får omtrent alt de ønsker seg i dag. Etter min mening bør de lære seg å spare selv.
Gjest gjesta Skrevet 16. september 2006 #7 Skrevet 16. september 2006 Du har fått mange fornuftige svar. Det er du som bestemmer, si NEI. Eller inngå feks et kompromiss. Hun kan få merkejeans av deg, men resten av klærne må handles på HM. Et annet alternativ er å si at hun må betale deler av disse merkekærne selv. (Halvparten feks)
Gjest gjesta Skrevet 16. september 2006 #8 Skrevet 16. september 2006 Sånn var jeg og da jeg var på hennes alder, og da ordna jeg en avtale med foreldrene mine.. At når jeg skulle ha nye klær så la de til det "vanlige" klær kostet, så måtte jeg betale resten selv, enten ved å spare ukepengene mine, eller jobbe.. Jeg gjorde litt av begge deler.. Dessuten kjøpte jeg oftest klær rundt juletider og til bursdag, for da fikk jeg litt penger.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #9 Skrevet 16. september 2006 Da kan hun jo få valget - en bukse til skolestart (f.eks) eller fire stykker på H&M Hun kan jo ønske seg dyre klær til bursdag og jul, men må jo lære at hun får mindre merkeklær enn hun får om hun velger rimelige merker. Dessuten er det vel 13 år som er grensen for å gå med reklame osv?
Leanne Skrevet 16. september 2006 #10 Skrevet 16. september 2006 Hadde samme "problemet" da jeg var i den alderen... Mamma ga meg 200 kr til å kjøpe en bukse, og hvis jeg ville ha en bukse til 1000 kr så måtte jeg fint skaffe resten av pengene selv.. Dessuten fikk jeg bare penger til å kjøpe klær når jeg trengte nye klær.. Så da skaffet jeg meg en jobb på en cafe, og brukte lønninga på klær, mp3 spiller, og div annet som jeg bare måtte ha
whiskas katten Skrevet 17. september 2006 Forfatter #11 Skrevet 17. september 2006 Jeg har prøvd mange av tipsene deres, men får så dårlig samvittighet når venninnene hennes er med henne hjem. De har ALLE merkeklær på seg. ALLTID! :icon_frown:
yenoh Skrevet 17. september 2006 #12 Skrevet 17. september 2006 Jeg har prøvd mange av tipsene deres, men får så dårlig samvittighet når venninnene hennes er med henne hjem. De har ALLE merkeklær på seg. ALLTID! :icon_frown: ← Trøst deg med at forhåpentligvis lærer datteren din det å prioritere og det at ting koster penger. Jeg fikk heller ikke merkeklær da jeg var i den alderen, men mamma og pappa forklarte at de prioriterer andre ting, som f.eks. å betale ned på huslånet, slik at vi barna ikke blir sittende igjen med en hel masse gjeld når mamma og pappa dør. Kan ikke akkurat si at jeg brydde meg så mye om merkeklær på den tiden heller, men ... Jeg lærte i hvert fall at penger ikke vokser på trær.
Gjest niomi Skrevet 17. september 2006 #13 Skrevet 17. september 2006 Jeg har prøvd mange av tipsene deres, men får så dårlig samvittighet når venninnene hennes er med henne hjem. De har ALLE merkeklær på seg. ALLTID! :icon_frown: ← Da bor dere i feil strøk. Hadde nok vært enklere dersom dere hadde bodd i et strøk hvor de andre foreldrene ikke hadde så god råd. Jeg jobber med folk som tjener langt over gjennomsnittet, og som bor "bra". Disse har tenåringsdøtre, og de er veldig bevist på at barna ikke skal få alt de ønkser seg. Så de har en fast sum i måneden i lommepenger, som også skal gå til klær de ikke absolutt trenger. Dersom de må ha nye klær, får de klær fra HM, BikBok og dess like. Ingen flere tusen kroners jeans og slikt der i huset, nei, selv om de har råd, og selv om "alle vennene har sånn". For de vil at ungene skal lære seg verdien av penger. Og unnskyld meg - men vil det ikke være å gjøre datteren en bjørnetjeneste å la henne legge seg til et slikt forbruk når hun er så ung? For mye vil ha mer, og å gå ned på standard er vanskelig. niomi - som eide sin første merkejeans i en alder av 17 år. Første lønna som servitør, gikk rett inn i en Diesel-bukse, gitt. Før det kunne hun bare drømme om merker. Og har hun fått varige men på sjela av å måtte bruke billigere klær enn "alle andre"? Niks. Men hun er flinkere til å være kreativ når kontoen er nesten tom!
Gjest Turi Skrevet 17. september 2006 #14 Skrevet 17. september 2006 Jeg har prøvd mange av tipsene deres, men får så dårlig samvittighet når venninnene hennes er med henne hjem. De har ALLE merkeklær på seg. ALLTID! :icon_frown: ← Ikke få dårlig samvittighet. Du har ikke råd til det, og det er ikke skadelig for datteren din å vite det. Dersom alle skal få ting fordi "alle andre har", blir det jo helt galskap. At HM ikke holder syns jeg er rart. For oss litt voksnere er det jo helt husrent å kjøpe HM, de har mye fint, og til priser som tillater å følge motens skiftende luner. Kan dere ikke spare sammen da - til et par merkeplagg hun virkelig ønsker seg? Så har hun noen få plagg som kan kombineres med andre ting.
LilleMy Skrevet 17. september 2006 #15 Skrevet 17. september 2006 Foreslå at bursdag og ev. jul er tiden for å ønske seg penger istedefor myeke og harde pakker, så kan dere eventuelt spleise på de dyre klærene. Og ta henne med på regnestykket som viser at det rett og slett ikke er mulig for deg å punge ut i øst og vest.
shi Skrevet 17. september 2006 #16 Skrevet 17. september 2006 Si nei til vanlig og som flere sier, til jul og bursdag er det lov til å ønske seg ting. Sett deg ned med henne og gå gjennom hele regnskapet med henne. Hva du tjener, hva som forsvinner i skatt (og hvorfor), hvor mye dere bruker på mat, strøm, vann, renhold, sparing til ferie(?) og hva som blir igjen til klær, godteri, kafebesøk, gaver, fritidsaktiviteter hun og du deltar på etc etc. Har selv vært med på å lære 10 åringer balanseregnskap, så jeg er sikker på at hun skjønner masse når man lærer det praktisk. La henne være med på å se på og betale regninger. La henne aktivt være med på handling og sammenlign priser på varer. Hvorfor kjøper du eventuelt det dyre vaskemidlet? Svar på det. Går pris på enkelte ting over kvalitet? Vær forberedt på mange spørsmål og svar ærlig. Dere kan gjøre dette sammen, du fører regnskap over dine inntekter og utgifter, hun over sine. Da kan dere sammenligne resultatene og om dere får gode overskudd så kan man ha avtale om hva man skal gjøre med de pengene. Sparing til ferie? Handle ny merkebukse? Gå på restaurant? jeg håper jeg vil kunne gjøre noe slikt med mine fremtidige barn, og jeg skulle ønske dette var noe mine foreldre hadde gjort mer aktivt da jeg og mine søsken var i den alderen. Tror det hadde hjulpet oss masse i å bli mer bevisst på hva vi bruker penger på og at vi til enhver tid har kontroll over økonomien. Man kan nok lære noe av teorien på skolen, men den praktiske gjennomføringen må nok foreldrene trå til på.
Gjest Gjesta Skrevet 17. september 2006 #17 Skrevet 17. september 2006 Si nei til vanlig og som flere sier, til jul og bursdag er det lov til å ønske seg ting. Sett deg ned med henne og gå gjennom hele regnskapet med henne. Hva du tjener, hva som forsvinner i skatt (og hvorfor), hvor mye dere bruker på mat, strøm, vann, renhold, sparing til ferie(?) og hva som blir igjen til klær, godteri, kafebesøk, gaver, fritidsaktiviteter hun og du deltar på etc etc. Har selv vært med på å lære 10 åringer balanseregnskap, så jeg er sikker på at hun skjønner masse når man lærer det praktisk. La henne være med på å se på og betale regninger. La henne aktivt være med på handling og sammenlign priser på varer. Hvorfor kjøper du eventuelt det dyre vaskemidlet? Svar på det. Går pris på enkelte ting over kvalitet? Vær forberedt på mange spørsmål og svar ærlig. Dere kan gjøre dette sammen, du fører regnskap over dine inntekter og utgifter, hun over sine. Da kan dere sammenligne resultatene og om dere får gode overskudd så kan man ha avtale om hva man skal gjøre med de pengene. Sparing til ferie? Handle ny merkebukse? Gå på restaurant? jeg håper jeg vil kunne gjøre noe slikt med mine fremtidige barn, og jeg skulle ønske dette var noe mine foreldre hadde gjort mer aktivt da jeg og mine søsken var i den alderen. Tror det hadde hjulpet oss masse i å bli mer bevisst på hva vi bruker penger på og at vi til enhver tid har kontroll over økonomien. Man kan nok lære noe av teorien på skolen, men den praktiske gjennomføringen må nok foreldrene trå til på. ← Alt dette høres veldig fint ut, men jeg kan ikke ksjønne hvordan man skal få tid og overskudd rent praktisk. Det høres tidkrevende ut syns jeg.
Caramba Skrevet 17. september 2006 #18 Skrevet 17. september 2006 Da jeg var tenåring så syntes jeg også "alle andre" hadde myyyye kuuulere klær en meg, men mamma var streng og ga meg ikke så mye merkeklær selv om jeg hadde utrolig lyst på. Litt kan man få, en fin bukse i ny og ne, feks, men man har godt av å lære seg at disse klærne er veldig dyre. En jobb er fint, hun kan gå med avisen, passe barn eller vaske for andre nå når hun er 13. Jeg hadde mine første småjobber i den alderen. Absolutt alt jeg tjente gikk til klær og sånt.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #19 Skrevet 17. september 2006 Innkjøp av merkeklær har vært forbeholdt jul og bursdager. Hvis f.eks. en "normal" bukse kostet kr. 300,- var det mitt bidrag, skulle de ha noe dyrerre vare det å spare eller å bruke av penger til jul/bursdag. Dette var ikek fordi jeg ikke hadde råd, men så vel ingen grunn til at jentene hele tiden skulle kjøpe dobbelt så dyre klær som meg. I dag har de passert 20 begge to, og handler etter lommeboka.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #20 Skrevet 17. september 2006 Hva er det slags merkeklær det er snakk om og hva koster de ? Et og annet plagg kan da vel ikke være så ille ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå