Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #1 Skrevet 16. september 2006 En venninne av meg tok med seg sitt splitter nye digital kamera på fest (hun hadde fått det i bursdagsgave tre dager tidligere). Etter å ha lest en tråd om ødelagt kamera pgs sølt drikke på KG tar hun veldig godt vare på kameraet hele kvelden. Hun sørger for at det aldri ligger på fremme på bordet og har det alltid enten i hånden eller trygt plassert i vesken. Utpå kvelden skal hun vise et bilde til en annen av festdeltagerne hvorpå han tar tak i kameraet og river det ut av hånden hennes med det resultat at linsa på kameraet blir ødelagt og kameraet ikke lenger fungerer. Hvem er ansvarlig, jenta som tar med seg kameraet på fest eller festdeltager som river det ut av hånda hennes? En ting er jo hva folk vil mene om dette rent moralsk, men det hadde vært ekstra interessant å høre fra noen som kan jussen.
Bobeline Skrevet 17. september 2006 #2 Skrevet 17. september 2006 Om det går under vandalisme, er jeg litt usikker på. Gjenstander som blir ødelagt kan kreves erstattet, så venninnen kan kreve at han som ødela kameraet hennes skal erstatte dette. Også ved bruk av nødrett kan gjenstander kreves erstattet, slik som når folk ødelegger dører til hytter og ligenden for å få et sted å sove hvis de har gått seg bort i skogen/på fjellet. Så alt i alt er det personen som ødelegger gjenstanden som skal erstatte eller kompensere tapet av denne, eller dekke utgifter til reparasjon. Men hvilken lovparagraf dette er å finne under, er ikke mitt domene.
Tristessa Skrevet 17. september 2006 #3 Skrevet 17. september 2006 (endret) Den som gjør det, med andre ord festdeltageren, er ansvarlig. Utvist culpa (skyld) medfører ansvar. For at erstatning skal være aktuelt må det foreligge skade, ansvarsgrunnlag og årsakssammenheng mellom skaden og det påstått ansvarsbetingende forhold. Slik jeg ser det er alle vilkårene oppfylt. Edit: typo. Endret 17. september 2006 av Tristessa
FrøkenHobart Skrevet 18. september 2006 #4 Skrevet 18. september 2006 Nekter han å ersatte det kan hun anmelde han til politiet og kreve erstatning. Nekter han forsatt kan man dra den langt, og lenger enn langt og det ender i rettsak som koster en av dere en formue! Her må hun vurdere hva som er mest verdt. Vennskapet eller kameraet?
Gjest JanEirik Skrevet 21. september 2006 #5 Skrevet 21. september 2006 Om en har helårs reiseforsikring kan en løse det på en billigere måte. En melder det inn som skade og forklarer omstendighetene. Om det blir godkjent som erstatningskrav så er det bare en egenadel på reperasjonen/erstatningproduktet. Denne egenandelen kan eg lettere få den skyldige til å dekke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå