Gå til innhold

Etternavn med bindestrek

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi venter barn sammen, og har etternavndskusjon på gang...

Kan man uten problemer velge å sette begge etternavnen sammen med bindestrek? Slik at det ene av etternavnet ikke "bare" blir et mellomnavn?

Endret av Xavia
Videoannonse
Annonse
Gjest etternavn-lang
Skrevet

Arg, skulle så ønske at mine foreldre hadde droppet det her. Jeg er så lei av å ha et langt etternavn.

Og hva i alle dager skal jeg gjøre når jeg får barn.. Et av etternavnene må droppes om ungen skal få mitt etternavn, dvs..halvparten av det.

Gjest etternavn-lang
Skrevet
Det er  det minste to relativt korte navn.

Mine er heller ikke lange, men det er så kronglete.

With-Larsen ville liknet veldig på mitt (oppdiktet navn)

Men som sagt, jeg er litt oppgitt over dette. Jeg og samboeren min snakker om barn, og barnet kan umulig hete Ola With-Larsen Nilsen. En av oss må droppe etternavnet sitt.

Skrevet

Men som sagt, jeg er litt oppgitt over dette. Jeg og samboeren min snakker om barn, og barnet kan umulig hete Ola With-Larsen Nilsen. En av oss må droppe etternavnet sitt.

Nå er vel navnelovene såpass liberale at du kan velge kun ett av de navnene etternavnet ditt består av? (Altså enten With eller Larsen, for å bruke ditt eksempel)

Skrevet

Det kan du gjøre. Men - husk at det er dere som bestemmer hva barnet skal hete. Og med det mener jeg at det er det navnet dere bruker på barnet i hverdagen som blir avgjørende, og ikke det om det er en bindestrek der eller ikke.

Jeg har både mamma og pappas etternavn, og heldigivs har jeg ingen bindestrek. De har i alle sammenhenger brukt begge navnene, og dermed har jeg også gjort det. Jeg er like sterkt knyttet til begge navnen, og kommer nok til å vidreføre mellomnavnet mitt til barna mine, og ikke navnet som står sist. Så, for meg har det ingen betydning hvilket navn som står først og sist, jeg er like glad i begge navnene. Allikevel har jeg f.eks. mulighet til å signere med bare etternavnet, og i mange situasjoner er det veldig greit! Jeg har også mulighet til å "annonymisere" meg litt i de sammenhengene jeg vil det.

Så jeg vil anbefale dere å droppe bindestreken, og heller bruke begge navnene slik at barnet blir tilknyttet begge to.

Skrevet

Det er ikke like enkelt å videreføre et mellomnavn som et etternavn. Setter dere navnene sammen med bindestrek blir det senere opp til barnet hva det vil videreføre - sammen med sin partner.

Navneloven som tillater doble etternavn med bindestrek var gjeldende fra 1.1.03. Det kan være en god idé å lese litt i selve loven før man tar noen avgjørelse. Du finner den her!

Skrevet

Hvorfor kan ikke barnet ha både With-Larsen og Nilsen? Det er da ganske vanlig å ha to lange etternavn.

Gjest etternavn-lang
Skrevet
Hvorfor kan ikke barnet ha både With-Larsen og Nilsen? Det er da ganske vanlig å ha to lange etternavn.

With-Larsen Nilsen? Det er allerede tre navn det.. Det er rimelig drøyt å ha 4 navn, hvorav fire er etternavn. Og jeg kunne jo tenkt meg at barnet kunne ha et mellomnavn som ikke var etternavn også. Emma Luoise With-Larsen Nilsen. Nei, altså..selv de kongelige ville hatt betenkninger om det der.

Nå er vel navnelovene såpass liberale at du kan velge kun ett av de navnene etternavnet ditt består av? (Altså enten With eller Larsen, for å bruke ditt eksempel)

Ja, det kan jeg jo. Men hvilket skal jeg velge?? Faren min sitt etternavn eller moren min sitt? Å ha dobbeltnavn forsinker bare problemet. NOEN må jo velge etternavn, uansett om det blir barn eller barnebarn.

Skrevet
Ja, det kan jeg jo. Men hvilket skal jeg velge?? Faren min sitt etternavn eller moren min sitt? Å ha dobbeltnavn forsinker bare problemet. NOEN må jo velge etternavn, uansett om det blir barn eller barnebarn.

Det problemet ville du vel hatt selv om foreldrene dine ikke hadde valgt bindestrek? Men du mener kanskje at man ikke skal gi 2 etternavn (mellomnavn og etternavn.)

Skrevet
With-Larsen Nilsen? Det er allerede tre navn det.. Det er rimelig drøyt å ha 4 navn, hvorav fire er etternavn. Og jeg kunne jo tenkt meg at barnet kunne ha et mellomnavn som ikke var etternavn også. Emma Luoise With-Larsen Nilsen. Nei, altså..selv de kongelige ville hatt betenkninger om det der.

Jeg ville regnet With-Larsen som et navn siden det er bindestrek i mellom. Jeg ser problemstillingen med å ha både dobbelt fornavn og dobbelt etternavn, men da må du jo nesten vurdere å bare ha Nilsen som etternavn i såfall? Personlig anser jeg ikke dette med lange navn som et problem. De fleste velger å bruke bare bruke et av etternavnene til dagen, men i formelle sammenhenger så kan man bruke hele navnet.

Skrevet

Datteren vår har dobbelt etternavn med bindestrek. Det blir vanligere og vanligere og når de barna blir store er det sikkert kutymer for hva som gjøres når de får barn.

For meg var det viktig at datteren min også hadde mitt etternavn og at det ikke ble borte som en bokstavforkortelse, så jeg var ikke i tvil.

Skrevet

Jeg ønsker at eventuelle barn jeg får skal få samme etternavn som mamma og pappa. Derfor kommer han til å ta mitt og jeg til å ta hans når vi gifter oss. For meg føles det riktig at alle i familien har likt navn. Derfor gjør vi det slik. Vi kommer ikke til å ha bindestrek, dog. Det blir for langt til det, men om jeg ønsket at barna mine skulle ha bindestrek i etternavnet ville jeg nok ha tatt samme navn selv. Det begynner jo som du sier, Sissan, å bli ganske vanlig.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

With-Larsen Nilsen synes jeg høres latterlig ut.

Har det noe med markeringsbehov at ungene i dag skal ha så mange fornavn og etternavn?

Skrevet

Det var jo hyggelig sagt når noen over her faktisk har et ganske likt navn.

Det har ikke alltid bare med barna å gjøre. Mange velger å bruke slike navn når de gifter seg. Da er det logisk at barna arver samme navnet.

Skrevet

Mange har et veldig personlig forhold til navnet sitt, og ønsker at barna skal videreføre familienavnet. Det har jeg full forståelse og respekt for. Synes kanskje det er litt rart hvis man har et veldig bestemt ønske om å videreføre f.eks "Hansen" eller "Nilsen", men det får være opp til hver enkelt person å velge hva barna skal hete.

Skrevet

Jaja, litt gammeldags, jeg. Jeg har (akkurat som min mor og min bror) min mors familienavn som mellomnavn og min fars familienavn som etternavn. Når jeg gifter meg, kommer jeg til å ta min fars familienavn som mellomnavn og min manns familienavn til etternavn.

Det skal nevnes at vi begge ar spesielle, men korte, etternavn. Dersom han hadde hett Hansen eller Nilsen, ville jeg nok heller beholdt mitt nåværende etternavn, men brukt hans etternavn som mellomnavn.

Skrevet

Jeg ville normalt ha valgt fars navn, dersom jeg skulle gifte meg til det navnet selv. Syntes det er hyggelig at alle i familien har samme etternavn jeg da.. Dersom fars etternavn er veldig kjedelig : hansen, nilsen osv ville jeg vurdert mors etternavn som familienavn. Husk at jenter som får doble etternavn av sine foreldre (altså døpenavn) gjerne sletter begge navn når hun gifter seg.. Da tar hun mannens..

Dersom hun hadde hatt ett etternavn som pike ville det vært enklere å ta dette videre etter et bryllup...

Mulig jeg er gammeldags - men også litt praktisk vil jeg påstå..

Skrevet

Grunnen til at jeg kommer til å beholde mitt etternavn, er at mannen min heter Solberg til etternavn og det synes jeg er kjedelig. Samtidig vil jeg ta hans for å vise at vi er gift. Derfor kommer vi til å ta hverandres navn begge to :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...