Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #1 Skrevet 16. september 2006 Ettr "hva setter du ikke inn i opvaskmaskinen"-tråden ble jeg litt inspirert, derfor denne "har du system i oppvaskmaskina"-tråden I min oppvaskmaskin har alt sin faste plass. Små kaffekopper og små glass settes slik at "overhylla" går ned og jeg kan sette flere små kopper og glass på toppen. Ved siden av er tynne melkeglass, og så kommer større kopper og glass. I den ene tallerkenrekken står dype tallerkener, så middagstallerkener, så frokosttallerkener og i den siste raden står små tefat. Hvis barna eller min mann setter inn på en annen måte - ja da rydder jeg i opvaskmaskina. Det er først og fremst fordi jeg da får plass til utrolig mye.....men kanskje også litt fordi jeg er liker at det er "orden på tingene"? (jeg er uansett ikke så ille som eks`n`min, da jeg kom hjem etter å ha studert i utlandet ett år og skulle sette i maskina, ble han hysterisk da jeg bare slapp bestikket ned i kurva. Han hadde nemlig laget en rutine på at knivene skulle sammen, gaflene sammen osv. Slik jeg kjenner ham handlet dette om alt annet enn struktur og organisering - men heller om latskap når man skal tømme maskina ) Likedan i kjøkkenskapene - alle ting har sin plass, og hvis noen setter frokostkoppene sammen med kaffekoppene, så rydder jeg automatisk dette på sin faste plass....
Gjest Lea Skrevet 16. september 2006 #2 Skrevet 16. september 2006 Nja.. jeg begynner som regel med et system. Store (middags-) tallerkener etter hverandre bakerst på venstre side. Små tallerkener lengst frem på venstre side. Den raden er liksom satt av til tallerkener. På høyre side har jeg kjeler og bakeboller sammen med plastfjøler som må stå litt lent mot kjelene/bollene. I øverste kurv skal glass uten stett helt til venstre. Litt lenger til høyre står kaffekrus og mindre glass. Rundt midten av kurven har jeg dype skåler (suppeboller, dessertskåler osv). Vi bruker nesten aldri små kaffekopper her i huset, så den delen av kurven som har nedfellbar hylle brukes til glass med stett. På "hylla" legger jeg stekespader, øser osv. Bestillkurvene er nok ganske tilfeldige, men om jeg har mye som skal inn på en gang hender det at jeg sorterer kniver, gafler, skjeer osv etter type. Selvsagt dytter jeg inn ting der det er plass til slutt. Da kan kopper havne i nederste kurv og små kjeler i øverste.
Gjest gjesta Skrevet 16. september 2006 #3 Skrevet 16. september 2006 Jeg har et system basert på hvor det er best plass til ulike ting. Ingen andre i huset følger det så jeg flytter på ting Det hender at noen rister på hodet, men så lenge jeg gjør det uten å klage så får det være.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #4 Skrevet 16. september 2006 Jeg har et system basert på hvor det er best plass til ulike ting. Ingen andre i huset følger det så jeg flytter på ting Det hender at noen rister på hodet, men så lenge jeg gjør det uten å klage så får det være. ← Melder meg i klubben! Hadde jeg ikke gjort det så hadde den oppvaskmaskinen gått dobbelt så mye! (Og det er jo fy i disse strømkrisetider). Og det hender faktisk at jeg klager litt og!
lillesky Skrevet 16. september 2006 #5 Skrevet 16. september 2006 Bestikket er veldig viktig for meg; gafler i en, kniver i en etc. sånn at det går fortest å rydde ut.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. september 2006 #6 Skrevet 16. september 2006 Jeg setter inn sånn som det er lagt opp til, men bestikket gjør jeg akkurat motsatt av dere - jeg blander med vilje for at ikke skjeene og gaflene skal legge seg inni hverandre. Da blir det nemlig ikke reint... Ikke noe jeg innbiller meg, av og til har ting lagt seg inni hverandre og da er det matrester på baksiden av den forrerste og inni den bakerste skjeen f.eks.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #7 Skrevet 16. september 2006 Bestikket er veldig viktig for meg; gafler i en, kniver i en etc. sånn at det går fortest å rydde ut. ← Egentlig helt etter min ånd, men tror ikke det er gjennomførbart her i huset med 2 barn og 1 mann, men dog, jeg kan jo alltids ordne litt!
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #8 Skrevet 16. september 2006 Vi har system, og alle følger det. Bestikkskuffen: ene siden skjeer - ca. halve teskjeer, andre spiseskjeer. Den andre siden siden - ca. halve gafler, andre kniver. Midten annet. Glass og kopper settes i forhold til høyden - lave glass på øvste koppeholdere (vår maskin har på begge sider, og glassene får faktisk plass - hadde tidligere Bosch og der var kun små kaffekopper som kunne plasseres der). Tallerkner i nederst. Stativet er slik at det er "logisk" å sette middagstallerkner på ene siden, frokosttallerkner en annen plass etc. Gryter og større ting vaskes for hånd.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 16. september 2006 #9 Skrevet 16. september 2006 Godt å høre at det er flere systematikere her
lillesky Skrevet 16. september 2006 #10 Skrevet 16. september 2006 Jeg setter inn sånn som det er lagt opp til, men bestikket gjør jeg akkurat motsatt av dere - jeg blander med vilje for at ikke skjeene og gaflene skal legge seg inni hverandre. Da blir det nemlig ikke reint... Ikke noe jeg innbiller meg, av og til har ting lagt seg inni hverandre og da er det matrester på baksiden av den forrerste og inni den bakerste skjeen f.eks. ← Men jeg passer på at de ikke ligger inntil hverandre, deler dem gjerne.
Montezuma Skrevet 16. september 2006 #11 Skrevet 16. september 2006 Ettr "hva setter du ikke inn i opvaskmaskinen"-tråden ble jeg litt inspirert, derfor denne "har du system i oppvaskmaskina"-tråden I min oppvaskmaskin har alt sin faste plass. Små kaffekopper og små glass settes slik at "overhylla" går ned og jeg kan sette flere små kopper og glass på toppen. Ved siden av er tynne melkeglass, og så kommer større kopper og glass. I den ene tallerkenrekken står dype tallerkener, så middagstallerkener, så frokosttallerkener og i den siste raden står små tefat. Hvis barna eller min mann setter inn på en annen måte - ja da rydder jeg i opvaskmaskina. Det er først og fremst fordi jeg da får plass til utrolig mye.....men kanskje også litt fordi jeg er liker at det er "orden på tingene"? (jeg er uansett ikke så ille som eks`n`min, da jeg kom hjem etter å ha studert i utlandet ett år og skulle sette i maskina, ble han hysterisk da jeg bare slapp bestikket ned i kurva. Han hadde nemlig laget en rutine på at knivene skulle sammen, gaflene sammen osv. Slik jeg kjenner ham handlet dette om alt annet enn struktur og organisering - men heller om latskap når man skal tømme maskina ) Likedan i kjøkkenskapene - alle ting har sin plass, og hvis noen setter frokostkoppene sammen med kaffekoppene, så rydder jeg automatisk dette på sin faste plass.... ← Uff, jeg er også helt nazi på det der! Så ille at det er litt flaut.... men det er fint å vite at jeg ikke er alene
Arkana Skrevet 16. september 2006 #12 Skrevet 16. september 2006 Ja, vi (eller, egentlig samboeren min, det er han som tar seg av oppvasken) har system i hvordan vi stabler ting i oppvaskmaskinen. Som deg har jeg også system i alle kjøkkenskapene, alt har sin faste plass. Utrolig nok, etter å ha bodd her i 6 år hender det relativt ofte at samboeren min (etter å ha tatt oppvasken) ikke husker hvor ting skal og legger dem på feil plass, og jeg blir helt forvirret fordi jeg må lete overalt for å finne dem.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #13 Skrevet 17. september 2006 Utrolig nok, etter å ha bodd her i 6 år hender det relativt ofte at samboeren min (etter å ha tatt oppvasken) ikke husker hvor ting skal og legger dem på feil plass, og jeg blir helt forvirret fordi jeg må lete overalt for å finne dem. ← Mon tro om det kan ha noe med y-kromosomet å gjøre? Det hender nemlig her også og vi har bodd her i 10 1/2 år!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå