Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har ikke prøvd dette før, men trengte å høre andres mening om en sak.

Jeg er blitt samboer med en flott dame, og vi har det veldig bra. Men der er en ting vi ikke kan bli enige om. Hun solgte sin leilighet og flyttet inn i mitt hus. Alle utgifter som forsikringer, strøm, tlf., m.m. deler vi likt. Men så er det slik at jeg har lån og avdrag på huset mitt. Dette mener hun jeg må stå for alene i og med det er mitt hus, og hun ikke har rettigheter i det. Hun vil ikke kjøpe seg inn i huset. Jeg er til dels enig med henne, men mener at hun likevel bør betale en viss prosent av mine "husleieutgifter". Jeg mener det ikke er riktig at hun skal bo helt gratis. Selv mener hun at hun bidrar nok ved at hun kjøper planter til hagen f.eks. Men jeg kan jo ikke leve av disse plantene, og det er jo noe hun gjør frivillig for sin egen trivsels skyld. Hva mener dere? Bør min samboer hjelpe litt til med huslånet?

Hilsen Åge

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig bør hun betale husleie. Jeg mener egentlig at hun bør betale halvparten av markedsleien for en tilsvarende bolig, forutsatt at dere tjener omtrent like mye og gjør omtrent like mye arbeid hjemme.

Men det pleier jeg å få kjeft for...

Skrevet

Det naturlige vil være å dele husleien i to og at du står for lånet.

Selvfølgelig skal hun være med på å betale husleie. Slik var det da jeg lot en venninne flytte inn i min leilighet for en periode. Da måtte hun betale leie. Det skulle da bare mangle.Hvem bor gratis?! ;)

Skrevet

Enig med gjesten over her. Skal hun være med å betale lån også, vil det jo si at hun betaler seg litt inn i huset, og om det skulle bli slutt, så har hun krav på en del av huset mener jeg.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet enig med deg i at din samboer bør betale husleie til deg. Det er jo ingen som bor gratis.

Hva bruker dere ellers pengene til, og hvem av dere tjener mest? Du sier at hun kjøper planter til hagen. Det er jo også et viktig bidrag for å skape trivsel. Det virker som om dere er uenig i hva pengene skal brukes til rent generelt. Hvis du tjener 400 000 og hun tjener 200 000 synes jeg ikke hun skal betale. Det kommer også an på hvor mye du har i lån. Hvis det gjør et stort innhogg i din økonomi, bør hun nok bidra.

Jeg synes at målet må være at dere kommer nokså likt ut etter at alle utgifter er betalt. Det er allikevel et poeng at huset er ditt, og at hvis hun flytter om noen år har hun ingenting, mens du sitter igjen med huset. Det taler for at hun bør bidre mindre enn deg.

Du sier ingenting om hva hun har gjort med pengene hun fikk for leiligheta. Ble det noe overskudd, og har hun i så fall investert dem i noe?

Kanskje det er en ide at du selger huset, og at dere kjøper noe nytt sammen?

Ble mye for og imot dette, og du ble kanskje ikke så mye klokere. Tror det er viktig å se litt stort på det, og ikke la krangel om økonomien ødelegge forholdet.

Skrevet

I utgangspunktet så bør hun betale en form for husleie.

Jeg betalte halvparten av renteutgiftene etter hans skattefordel på boliglånet. Boligen var nesten 100% lånefinansiert.

Jeg betalte ingenting som kunne heve standarden av boligen eller som hadde med denne å gjøre. Forsikring av selve bygningen var en sånn ting. Den måtte han betale alene.

Jeg betalte min andel av løpende utgifter.

Nå var det en del som jeg ikke kunne være med på å bestemme fordi utgiftene allerede var der når jeg flyttet inn. Tenker på abonnementet for tv-kanaler. Han hadde det aller dyreste. ISDN-linja og bredbånd med høy kapasitet var også sånne ting.

Skrevet

En litt annen varient som ikke er så dum:

Hun betaler husleie, men setter også av en sum på en egen konto hver mnd. På den måten får hun egenkapital og kan bidra når dere skal kjøpe noe sammen. Om forholdet ikke holder så har hun også egenkapital. Ikke dumt det ;)

Skrevet

Jeg kan si hvordan jeg ville hatt det om jeg nå skulle bli samboer. Jeg vil nemlig ikke at en eventuell samboer skal kjøpe seg inn i leiligheten.

Men om jeg skulle bodd sammen med noen så ville jeg at han skulle delt på alle faste utgifter som telefon, internettabb., m.m.

Og jeg ville han skulle betalt halve husleien her, samt (som noen nevner) halvparten av renteutgiftene etter skattefradrag. Hadde også forventet at han betalte noe forsikring da det faktisk også sikkert hadde vært noe av hans personlige ting her.

Når det kommer til andre ting så ville jeg nok betalt mest av maten da jeg har barn.

Skrevet

Jeg betalte husleie til kjæresten da jeg flyttet inn i hans leilighet. Tror det var to tusen da, noen år siden. Jeg flyttet fra en leilighet som jeg leide for fem tusen, så jeg tjente jo på det, økonomisk. Og han fikk inn to tusen som han ellers måtte betale selv. Vinning for begge.

I tillegg delte vi på alle driftsutgifter: tlf, strøm, forsikring, kommunale avgifter, mat, kabel-tv, internett osv.

Han betalte alle utgifter vedr. leiligheten; lån, felleskostnader til sameiet, vedlikehold og reparasjoner.

Han tjente mer enn meg, så vi fordelte "driftsutgiftene" 60/40 (hans forslag). Denne fordelingen har vi enda, men nå har jeg avansert til medeier i boligen. Jeg eier 50% av den, og da betaler jeg halvparten av alle boligkostnadene.

Vi skjevdeler de øvrige utgiftene. Men når det gjelder boligen insisterer jeg på å fordele utgiftene 50/50, jeg vil ikke at det skal være noen tvil om min eierandel der.

Skrevet

Jeg synes dere burde dele på rentene. Det kommer selvsagt an på, men når hun ikke eier noe i huset er det vel ikke helt selvsagt at hun betaler noe på avdragene..

Skrevet

Jeg er enig med samboeren din. Hvis hun ikke skal kjøpe seg inn i huset ditt, da er det heller ikke riktig at hun skal være med på noen verdiøkning. Si at hun betaler deg tre tusen i måneden i husleie. Disse pengene gjør deg istand til å betale ned huslånet raskere enn planlagt. Etter fem år skjærer forholdet seg, og du står på ditt om at det er du som eier huset, og hun kan ingenting hente der. Det hadde ikke jeg gjort. Da må dere skrive samboerkontrakt som gjør henne til deleier, jo større andel jo flere år som går.

Skrevet
Selvfølgelig bør hun betale husleie.  Jeg mener egentlig at hun bør betale halvparten av markedsleien for en tilsvarende bolig, forutsatt at dere tjener omtrent like mye og gjør omtrent like mye arbeid hjemme.

Men det pleier jeg å få kjeft for...

Helt enig med deg, hun måtte jo ha bodd et sted og betalt for det uansett.

• Liker 1
Skrevet
Jeg er enig med samboeren din. Hvis hun ikke skal kjøpe seg inn i huset ditt, da er det heller ikke riktig at hun skal være med på noen verdiøkning. Si at hun betaler deg tre tusen i måneden i husleie. Disse pengene gjør deg istand til å betale ned huslånet raskere enn planlagt. Etter fem år skjærer forholdet seg, og du står på ditt om at det er du som eier huset, og hun kan ingenting hente der. Det hadde ikke jeg gjort. Da må dere skrive samboerkontrakt som gjør henne til deleier, jo større andel jo flere år som går.

Husleie er jo ikke bare nedbetaling av lån, da. Vi leier et hus som etter all sannsynlighet er gjeldsfritt (gård, huseier har odel, god økonomi og er en eldre person), men vi betaler jo likevel, men ikke "mye". Det koster å ha et hus, ikke bare oppgradering, men generelt vedlikehold, slitasje osv. Så lenge samboeren har inntekt synes jeg hun bør betale husleie, selv om man burde kunne bli enige om et relativt "hyggelig" beløp. Om hun ikke vil kjøpe seg inn i huset - er det kun for å slippe boutgifter? Det vil jo ellers være en fordel for henne å være med på å betale seg inn over tid som en del av husleia?

Ellers spiller jo den økonomiske situasjonen en viss rolle. Jeg har ei venninne som har studert og vært litt på etterskudd i flere år, og bor i samboerens leilighet. Han tjener bra. der har de gjort det slik at hun betaler halve husleia (som er en ganske lav sum) og han betaler lånet. Om hun hadde hatt full inntekt vil jeg tro det hadde vært mer logisk om de delte likere.

Hos oss deler vi husleia 50/50 selv om samboern min tjener litt mer en meg (begge er relativt moderat lønnet, antar samlet inntekt for husstanden i år blir 450-500 000). Han betaler mer forskring og på bil, ellers prøver vi å dele fellesutgifter som telefon og nett og mat ganske likt, men også etter forbruk. Noen ville kanskje delt enda mer prosentvis, men jeg synes det funker greit for oss. Jeg har også valgt å jobbe for meg selv og dermed ha usikker inntekt, og føler jeg får nok støtte fra samboeren til dette som det er:-)

Skrevet

..(og en ting til; man bidrar jo ikke veeeeldig mye ved å kjøpe noen planter, selv om det er trivelig og viktig. Dersom samboer ikke har noe inntekt eller svært dårlig økonomi ville jeg kanskje "latt henne slippe" å betale, om jeg selv klarte meg fint. Ellers synes jeg det nesten kan virke litt grådig av henne å "forlange" å bo gratis. )

Skrevet

Jeg ser tre "prinsipper" man kan forholde seg til.

For det første bør man betale felles utgifter etter evne. Det er det som ligger i begrepet å være sammen. Den sterkeste bærer den tyngste kofferten selv om den kanskje inneholder flest av den svakestes ting.

For det andre bør man dele gevinsten av det man sparer på å bo sammen. Hvis han uansett hadde bodd i huset og hun tidligere leide en leilighet, kan de bruke halvparten av den gamle husleien som utgangspunkt for å beregne den nye "husleien".

For det tredje bør man justere "husleien" etter hvor stor nytte man har av løsningen. Spesielt bør man betale for fordelen av å bo i egen bolig. Jeg vil i hvert fall mye heller være herre hos meg selv enn leieboer hos partneren.

Skrevet

saken med min samboer er jo at hun sitter med en mill.kr. som hun innvesterer i aksjer og andre ting, og ikke vil betale seg inn i mitt hus. Hun får jo avkastning på disse pengene, noe som jeg ikke drar nytte av. Dersom hun hadde kjøpt seg inn i huset mitt i stedenfor, ville hun jo fått verdistigningen på det, og jeg kunne betalt ned mitt lån, slik at jeg ville hatt litt mer å rutte med.

Skrevet

Hei igjen. Det var jeg som skrev det opprinnelige innlegget på denne saken. Glemte bare å si at jeg nå har registrert meg. Jeg vil og legge til at jeg ikke har husleie, bare lån - renter og avdrag. Vi har noenlunde samme inntekt, og jeg mener jo at hun ikke kan forvente å bo helt gratis selv om hun ikke vil få noen verdistigning. Hva om jeg valgte å leie vekk mitt hus, så leide vi sammen en leilighet. Skulle hun ikke betale en del av leien da? Hun har jo solgt sin leilighet når hun flyttet inn til meg, men det er penger som jeg ikke drar nytte av.

Skrevet

Jeg overså at hun hadde solgt leiligheten sin. En vanlig løsning når man har to boliger er at man leier ut den ene og deler inntektene. At hun i stedet har solgt leiligheten og investert pengene, blir som om hun skulle forsynt seg med alle leieinntektene selv, samtidig som hun bodde gratis hos deg. Uakseptabelt.

Skrevet
Hei igjen. Det var jeg som skrev det opprinnelige innlegget på denne saken. Glemte bare å si at jeg nå har registrert meg. Jeg vil og legge til at jeg ikke har husleie, bare lån - renter og avdrag. Vi har noenlunde samme inntekt, og jeg mener jo at hun ikke kan forvente å bo helt gratis selv om hun ikke vil få noen verdistigning. Hva om jeg valgte å leie vekk mitt hus, så leide vi sammen en leilighet. Skulle hun ikke betale en del av leien da? Hun har jo solgt sin leilighet når hun flyttet inn til meg, men det er penger som jeg ikke drar nytte av.

Jeg kan bare gjenta at jeg er helt enig med deg.

Skrevet
Hei. Jeg har ikke prøvd dette før, men trengte å høre andres mening om en sak.

Jeg er blitt samboer med en flott dame, og vi har det veldig bra. Men der er en ting vi ikke kan bli enige om. Hun solgte sin leilighet og flyttet inn i mitt hus. Alle utgifter som forsikringer, strøm, tlf., m.m. deler vi likt. Men så er det slik at jeg har lån og avdrag på huset mitt. Dette mener hun jeg må stå for alene i og med det er mitt hus, og hun ikke har rettigheter i det. Hun vil ikke kjøpe seg inn i huset.  Jeg er til dels enig med henne, men mener at hun likevel bør betale en viss prosent av mine "husleieutgifter". Jeg mener det ikke er riktig at hun skal bo helt gratis. Selv mener hun at hun bidrar nok ved at hun kjøper planter til hagen f.eks.  Men jeg kan jo ikke leve av disse plantene, og det er jo noe hun gjør frivillig for sin egen trivsels skyld. Hva mener dere? Bør min samboer hjelpe litt til med huslånet?

Hilsen Åge

Ja, helt klart! Håper det ordner seg. Slik det høres ut ser jeg for meg at hun utnytter deg, og at du stiller for lite krav til henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...