Gjest Gjesta Skrevet 16. september 2006 #1 Skrevet 16. september 2006 Er det blitt sånn at aldersgrenser ikke teller lengre? Skal man bare stilltiende godta at det blir vist film som inneholder vold og som har 15 års grense, for tolv trettenåringer i skoletiden?
Tristessa Skrevet 16. september 2006 #2 Skrevet 16. september 2006 Jeg vet ikke helt hvor nyttig det er med film i undervisningen, men jeg pleier å gi ganske blaffen i aldersgrenser. 15 års aldersgrense er ikke så ille, det er litt vold, litt sex, ikke noe folk dør av å se på. Verre hadde det vært hvis det hadde vært filmer som viser svært lemfeldig omgang med illegale rusmidler eller filmer med 18 års grense som gjerne har den grensen med god grunn. Hvilken film er det det dreier seg om her?
Brunhilde Skrevet 16. september 2006 #3 Skrevet 16. september 2006 Jeg spurte 16 åringen min om praksisen på den ungdomsskolen h*n gikk og svaret var at om flmen var godkjent av SF og læreren vurderte den til å ha et pedagogisk innhold så kunne den vises selv om aldersgrensen var høyere enn elevenes alder. Jeg hadde nok ikke reagert så veldig om film med 15-års grense var blitt vist, men alle er vi jo forskjellige.
Gjest Gjesta Skrevet 16. september 2006 #4 Skrevet 16. september 2006 Når jeg har fått (som klassekontakt) henvendelse fra foreldre som sier at dere tolvåringer reagerte på filmen ved å bli redde og kvalme....... Da syns jeg vel kanskje det er i drøyeste laget. Men uansett, har vi ikke et utvalg som setter slike grenser, fordi det er nødvendig? Eller er aldersgrense på film for barn uvesentlig, og har derfor skolene lov til å vise frem "hva som helst" i skoletiden så lenge læreren mener den har pedagogisk verdi?
Tristessa Skrevet 16. september 2006 #5 Skrevet 16. september 2006 Jeg synes at alle har godt av å tøye grensene sine innimellom. Dessuten er det flott at lærere tør bryte med strengt tatt ganske kategoriske aldersgrenser for å vise filmer som kan lære elevene noe.
Gjest Gjesta Skrevet 16. september 2006 #6 Skrevet 16. september 2006 Jeg synes at alle har godt av å tøye grensene sine innimellom. Dessuten er det flott at lærere tør bryte med strengt tatt ganske kategoriske aldersgrenser for å vise filmer som kan lære elevene noe. ← Så du syns det er greit at læreren tar en avgjørelse basert på egen synsing, som dessuten går på tvers av proff anbefaling, uten å spørre foreldrene?
Tristessa Skrevet 16. september 2006 #7 Skrevet 16. september 2006 Proff anbefaling og proff anbefaling... Aldersgrenser settes ut i fra hvor mye vold, sex og banning det er i en film. Jeg er en prinsipiell motstander av sensur, bare så det er sagt. Dessuten, er du klar over hvor vanvittig tidkrevende det skulle vært dersom man skulle skaffet samtykke fra samtlige foreldre bare for å se en film? Og hva hvis et barns foreldre nekter, skal ikke resten av klassen få se filmen da?
Gjest Gjesta Skrevet 16. september 2006 #8 Skrevet 16. september 2006 men må man ikke forholde seg til lover og regler selvom man syns de er dustete?
La Luna Skrevet 16. september 2006 #9 Skrevet 16. september 2006 men må man ikke forholde seg til lover og regler selvom man syns de er dustete? ← De holder seg jo innenfor reglene da 15 år betyr 11 med voksen....
Gjest Gjesta Skrevet 16. september 2006 #10 Skrevet 16. september 2006 De holder seg jo innenfor reglene da 15 år betyr 11 med voksen.... ← men er det da sånn at en lærer kan ta disse avgjørelsene i stedet for foreldrene?
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #11 Skrevet 16. september 2006 Jeg vet ikke helt hvor nyttig det er med film i undervisningen, men jeg pleier å gi ganske blaffen i aldersgrenser. 15 års aldersgrense er ikke så ille, det er litt vold, litt sex, ikke noe folk dør av å se på. Enig med deg anngående hvor nyttig det er med film i undervisningen,hvis det da ikke er dokumentar eller de har fått beskjed om at de skal skrive referat/stil fra en bestemt film. Når det gjelder aldersgrenser på filmer så blir det satt 11 år på 15 års filmer og 15 år på 11 års filmer. Vi foreldre må være mer kritiske. Alle unger er forskjellige og selv om det ikke er blod,vold og drapsfilmer så vil jeg ikke eksponere mine barn for sexfilmer heller,det har litt med moral og fornuft å gjøre. Hvis jeg lar mine barn få lov til å se filmer der andre nedverdiger seg selv og lar seg bruke eller at unga ser at jaja......det der er helt normalt, osv. Og sex er normalt,men det er ikke normalt at 11,12 og 13 åringer skal gå å tenke sex eller hva som er normalt. Ved for mye fokus på sex så blir de veldig ensformige og tror de eier alt vettet og begynner å eksperimenter helt. Nå datt jeg helt ut av diskusjoenen,men ungene mine,i alle fall de små på 8 og 11 skal skånes for dette. Noe de trenger å vite så vet de med 100%sikkerhet at mamma og pappa er der og svarer på smørsmål. For her i huset snakker vi om absolutt alt hvis det blir stilt spørsmål. ←
Tristessa Skrevet 16. september 2006 #12 Skrevet 16. september 2006 men må man ikke forholde seg til lover og regler selvom man syns de er dustete? ← Jo, til en viss grad må man jo det. Men man møter jo ikke cella bare fordi man så en film med høyere aldersgrense. Hvorfor er dette så problematisk for deg, Evelina?
Brunhilde Skrevet 16. september 2006 #13 Skrevet 16. september 2006 Så du syns det er greit at læreren tar en avgjørelse basert på egen synsing, som dessuten går på tvers av proff anbefaling, uten å spørre foreldrene? ← Jeg vet at du ikke stilte dette spørsmålet til meg, men jeg velger å svare allikevel. Ja, jeg syns det er greit at en lærer tar avgjørelsen basert på egen synsing. Vedkommende har en utdannelse innen pedagogikk, noe de færreste foreldre har. Jeg velger å stole på at en lærer er i stand til å vurdere. Ellers er jeg enig med deg, Tristessa, sensur er et merkelig dyr! Hvor "proff" anbefalingen er stiller jeg spørsmål ved, er ikke sensurutvalget snarere et poitisk enn et faglig utvalg?
Gjest Gjesta Skrevet 16. september 2006 #14 Skrevet 16. september 2006 for meg er det overhodet ikke problematisk, jeg vil bare som klassekontakt lufte temaet med flere før jeg henvender meg til skolen
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #15 Skrevet 16. september 2006 Det er vel ikke så uvanlig at 8. klassinger (13 år?) har sett film med 15 års grense. Jeg vil faktisk tro at de fleste har både sett 15 og 18 års grense filmer, selvom det selvfølgelig ikke gjelder alle. Men jeg skjønner ikke hvorfor man skal vise det i skoletiden, med mindre det er krigsfilmer eller historie av noe slag?
Tristessa Skrevet 16. september 2006 #16 Skrevet 16. september 2006 Ellers er jeg enig med deg, Tristessa, sensur er et merkelig dyr! Hvor "proff" anbefalingen er stiller jeg spørsmål ved, er ikke sensurutvalget snarere et poitisk enn et faglig utvalg? ← For å være helt ærlig aner jeg ingen ting om hvordan Filmtilsynet er bygd opp. Et fint prosjekt å ta fatt på en lørdag.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #17 Skrevet 16. september 2006 men er det da sånn at en lærer kan ta disse avgjørelsene i stedet for foreldrene? ← Jeg er VELDIG oppmerksom på fimenes aldersgrense, men jeg har ved en anledning brukt en film med høyere aldergrense i forbindelse med et fag. Da sendte jeg lapp med hjem, der det sto hvilken film som skulle vises, hvorfor jeg valgte å vise denne filmen, hvordan vi skulle bruke kunnskapen i filmen i etterkant osv... Noen foreldre protesterte, og det hele endte med at jeg valgte å vise filmen til foreldrene først, forklare hvorfor den var aktuell, for så å la dem ta avgjørelsen om den kunne vises i klassen. Jeg vet at flere andre lærere har brukt samme framgangsmåte!
Gjest Gjesta Skrevet 16. september 2006 #18 Skrevet 16. september 2006 filmen ble brukt i musikktimen, uten at jeg vet hvilken film det er snakk om...
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #19 Skrevet 16. september 2006 filmen ble brukt i musikktimen, uten at jeg vet hvilken film det er snakk om... ← Ok, da hadde jeg faktisk ikke reagert... De aller fleste musikkfilmer har 11 års aldersgrense, men noen få har 15. Dette gjelder spesielt filmer om der bruk av narkotika blir skildret. Til og med filmen om "Beach boys" tror jeg har 15 års grense p.g.a nakenhet og narkotika... Den sterkeste musikkfilmen jeg vet om, er vel filmen om Jim Morrison.. og den er temmelig uskyldig for de av dagens ungdommer som er vant med sterkere saker fra "hotel Cæsar".
Gjest Eir Skrevet 16. september 2006 #20 Skrevet 16. september 2006 Jeg synes at man i pedagogiske sammenhenger kan vise filmer med høyere aldersgrense, fordi de da skal bli behandlet og bearbeidet etterpå. Dersom det derimot bare er satt på en film for å underholde elevene, uten at det inngikk direkte i undervisningen, ville det ikke vært greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå