Gå til innhold

HJELP, katten har ORM....

Anbefalte innlegg

Gjest beekeeper
Skrevet

Og da snakker vi ikke litt orm, vi snakker helt j*vlig mye orm!!

Når jeg sto opp i morges, så kastet den opp små, gule ormer. IIKK! Jeg kjørte da sporentreks ut til apoteket og kjøpte ormkur. Jeg snakket med dyrlegen, han sa at det var bare å se an formen så gikk det sikkert bra. først blandet jeg det i mat, men den ville ikke spise, lukta ikke på maten en gang. Så ga jeg den ormkur (sånn pasta) rett i munnen, og den var kjempeslapp :tristbla: lå bare å sturte.. Så virket den fort i bedre form, spiste litt og gikk på do, alt var bare fryd og gammen. Han har sovet mye i dag. Så skulle jeg legge meg, og gjett hvem som basjer blod og gule ormer?? Pusen ja!! :grine: Stakkars liten! Nå har jeg gitt han mer ormkur og sitter å følger med på hvordan det går, men jeg vurderer sterkt å ringe dyrlegen om den ikke blir bedre.. Er det noen som har hatt orm på en kattepus som har vært så ille? Har det gått over av seg selv? Jeg er så nervøs! :sur:

Videoannonse
Annonse
Gjest beekeeper
Skrevet

Tror jeg går å legger meg, så får jeg se an til i morgen.. Har en ekkel følelse nå jeg! :(

Men det går nok sikkert bra, jeg er vel overnervøs som vanlig..

Skrevet

Huff, skjønner at du er redd! Ormkuren tar sikkert knekken på ulumskhetene, men jeg syntes det hørtes skummelt ut med blod i bæsjen... Jeg ville nok spurt dyrlegen om det var vanlig.

Masse god bedring til pusen din!! :klem:

Skrevet

Jeg regner med du har lest pakningsvedlegget til ormekuren? Du skriver at du gir pasta, er det banmith eller panacur du gir? Banmith tar bare knekken på spolorm, mens katten din sannsynligvis bendelorm også. Panacur tar begge deler, men skal gis over 3 dager for å ha noen effekt.

Selvsagt kan katten bli bra, men det forutsetter at du gir riktig ormemiddel: dvs riktig dose og på riktig måte.

Synes selv drontal er veldig greit: en tablett som tar begge ormetypene. Jeg synes det er lettere å gi tablett enn å satse på at katten skal spise opp maten man har blandet med pastaen. Hvis du synes det er vanskelig å få i katten ormemiddelet kan du få resept på et flytende ormemiddel Profender som bare dryppes i nakken på katten.

Lykke til :)

Gjest beekeeper
Skrevet
Jeg regner med du har lest pakningsvedlegget til ormekuren? Du skriver at du gir pasta, er det banmith eller panacur du gir? Banmith tar bare knekken på spolorm, mens katten din sannsynligvis bendelorm også. Panacur tar begge deler, men skal gis over 3 dager for å ha noen effekt.

Selvsagt kan katten bli bra, men det forutsetter at du gir riktig ormemiddel: dvs riktig dose og på riktig måte.

Synes selv drontal er veldig greit: en tablett som tar begge ormetypene. Jeg synes det er lettere å gi tablett enn å satse på at katten skal spise opp maten man har blandet med pastaen. Hvis du synes det er vanskelig å få i katten ormemiddelet kan du få resept på et flytende ormemiddel Profender som bare dryppes i nakken på katten.

Lykke til :)

Nei, det visste jeg ikke!

Jeg gir Banmith.. pasta, altså.. Da skal jeg på apoteket med en gang å kjøpe panacur. Den har hatt det helt fint i natt, er full fart her nå siden den er i så bra form! :)

Synes ikke det var vansklig å få i den pastaen, jeg bare la litt bakerst på tunga som den glefset i seg, så det går nok greit med tablett også vil jeg tro. Den er ganske liten enda, så den gjør ikke så mye motstand. Den andre katten er litt verre, men den spiser alltid maten med medisin som jeg lager til den.

Gjest beekeeper
Skrevet

Jeg bare kom til å tenke... Det smitter ikke over til mennesker nei? :sjenert:

Heelt sikkert? Har aldri hatt en katt før som er så kraftig angrepet av dette, og må være ærlig å si at det er utrolig ekkelt med disse gule, sprellende, ekle ormene..

Skrevet
Jeg bare kom til å  tenke... Det smitter ikke over til mennesker nei?  :sjenert:

Heelt sikkert? Har aldri hatt en katt før som er så kraftig angrepet av dette, og må være ærlig å si at det er utrolig ekkelt med disse gule, sprellende, ekle ormene..

Etter et marksjokk fra kattungene mine, prøvde jeg å finne ut av dette. Porblemet var at alle så ut til å ha forskjellige meninger om det, også dyrleger. Jeg endte med å tro på de som sa at markene dessverre kan smitte, men at de ikke formerer seg inne i oss siden de ikke er tilpasset mennesker. Så selv om det er ekkelt, er det et lite problem som man ikke merker noe til, og som går over av seg selv. Likevel tok jeg Vermox (sjekk Felleskatalogen) for å være på den sikre siden.

Jeg kan forresten ikke tro at det smitter lett i det hele tatt! Jeg har vokst opp på gård med katter og skitt og ymse skapninger, og har aldri (merket at jeg har) hatt noe annet enn småmark, da jeg var lita.

Skrevet

Du burde ta kontakt med dyrlegen hvis dette ikke går over innen 3 dager.

STAKKARS pusen din! Masse gode bedringer! :klem::klem::klem:

Gjest beekeeper
Skrevet
Etter et marksjokk fra kattungene mine, prøvde jeg å finne ut av dette. Porblemet var at alle så ut til å ha forskjellige meninger om det, også dyrleger. Jeg endte med å tro på de som sa at markene dessverre kan smitte, men at de ikke formerer seg inne i oss siden de ikke er tilpasset mennesker. Så selv om det er ekkelt, er det et lite problem som man ikke merker noe til, og som går over av seg selv. Likevel tok jeg Vermox (sjekk Felleskatalogen) for å være på den sikre siden.

Jeg kan forresten ikke tro at det smitter lett i det hele tatt! Jeg har vokst opp på gård med katter og skitt og ymse skapninger, og har aldri (merket at jeg har) hatt noe annet enn småmark, da jeg var lita.

:overrasket: så ekkelt. Jeg får bare se an. Æsj, så ekkelt.

Skrevet

Katten vi hadde før var plaget av mark. Det er helt vanlig det altså, det er bare ikke alle som legger merke til det. Hos min tøt de ut av rumpa en kveld. Fikk kjøpt markkur på apoteket. Prøvde først med pasta med det hjalp ikke, kjøpte så en pille som skulle taes på nytt noen dager senere. Husker ikke hva den het, er noen år siden. Men han var ikke plaget etter det.

For å unngå slikr episoder lønner det seg å gi gjevnlig ormkur til katt/hund. Vi gjorde det ikke med katten den gangen, men etter ormeepisoden begynte vi med det.

Skrevet

Vår katt kastet en gang opp en laaang hvit, levende orm. Skikkelig ekkelt, men den virket heldigvis ikke dårlig. Men en runde Panacur tok knekken på den. Vi bruker også sånn pasta på engangssprøyter, mye enklere å gi enn en tablett.

God bedring til pusen din! Den har det nok snart bra igjen.

Skrevet

Det høres ut som katta di er skikkelig heftig angrepet. Dersom det ikke går over snart, ville jeg ha dratt til dyrlegen og fått en skikkelig hestekur. Det er hæææslige greier da. Jeg trør ormekur i katten hver 3.mnd og håper at jeg slipper slike overraskelser. Har gått meg på spolorm et par ganger og bendelorm en gang for mange år siden, men heldigvis ikke så mye som du beskriver.

Gjest beekeeper
Skrevet

Med oss går det kjempebra! Pusen er i god form og no more worms. Jeg sjekket litt på nettet, og fant ut at det var spolorm han har hatt, dvs. at pastaen jeg brukte tok knekken på ormene den første dagen. Jeg og samb snakket om det her en kveld, og han sa at de ormene han basjet ut når det kom blod var døde.. Så det kan godt være at han måtte få de ut etter å ha fått ormkur. Uansett, så har jeg gitt begge kattene en kur med panacur. De er begge i veldig bra form nå.

Jeg har alltid gitt katten min regelmessig ormkur, men jeg hadde jo ikke engang tenkt på å gi den lille det da den kom i hus.. Det var ganske dumt av meg! Jeg har hatt orm på katten min før, men ikke så ille at den spydde levende ormer. Det var ganske ille denne gangen!

Skrevet

Grøss og gru... *løpe og gi Shango ormkuren sin med én gang*

Skrevet

Er det en liten kattunge du har? Da kan han ha fått orm via morsmelka før han ble avvendt.

Gjest beekeeper
Skrevet
Er det en liten kattunge du har? Da kan han ha fått orm via morsmelka før han ble avvendt.

Det spiller jo ingen rolle hvordan han fikk det, men det er nok ikke så rart eller siden den hadde vært ute i flere dager før jeg fant den.. Men na er den frisk! :hoppe:

Skrevet

Prøv å gi kattungen skummet kulturmelk for å normalisere bakterie floraen i tarmene!

Godt at pus er bedre! :klem:

Gjest beekeeper
Skrevet
Prøv å gi kattungen skummet kulturmelk for å normalisere bakterie floraen i tarmene!

Godt at pus er bedre! :klem:

Jøss, funker det på katter? Når jeg har gitt katten min youghurt og lignende har den fått skikkelig sprutbajs.. Det var ikke så veldig koselig! Men det kan jo være fordi det er laktose i det, og de kan få diare av laktose. Men det er et bra tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...