Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2003 #1 Skrevet 15. januar 2003 Jeg går til kontroll hos lege og jordmor annenhver gang og i går var jeg hos jordmor igjen. Det er to måneder igjen til termin og hittil har jeg lagt på meg 7 kg, noe jordmor mente var mye. Jeg har noe ødem, samt at babyen og livmoren er større enn gjennomsnittet. Jeg spiser sundt og spiser faktisk mindre nå enn før jeg ble gravid fordi jeg blir så fort mett. Jordmor spurte og gravde om kostholdet mitt og mente at jeg måtte ha lagt på meg såpass mye pga all frukten jeg spiser. Dette var det eneste hun mente var feil i kostholdet mitt, men jeg fikk også beskjed om å kutte ut frukt snarest, til fordel for grønnsaker. Hun var ganske så krass i ordvalget. Er virkelig 7 kg en stor vektøkning sju måneder ut i svangerskapet? Jeg synes ikke selv at jeg har lagt på meg andre steder enn selve magen, ellers er jeg litt "oppblåst" pga vannet. Jeg ble i hvert fall lei meg av kommentarene hennes :cry:
Gjest *Perser* Skrevet 15. januar 2003 #2 Skrevet 15. januar 2003 Nei herregud for en jordmor! Hun høres like blåst ut som min jordmor! Ta så spis hva du vil, og spis så mye frukt du vil... og du 7kilo er ingenting.... noen jordmødre tror de er forsatt i 1950 eller noe så! Pass på deg selv og ikke bry deg om jordmoren din, og se om du kan bytte jordmor heller..... *Klem*
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2003 #3 Skrevet 15. januar 2003 Jeg er glad jeg ikke går til denne jordmoren...... Jeg er 37+2 og har lagt på meg ca. 16 kilo! Som deg, så har jeg ikke noe usunt kosthold i det hele tatt. Jeg spiser til faste måltider og ikke i større mengde enn før. Kanskje jeg spiser ett måltid ekstra (kveldsmat, som jeg før ikke spiste). Vi kvinner er veldig forskjellige under svangerskap. Noen legger på seg mye pga. ødem, vann i kroppen, større matlyst eller bare fordi hormonene forandrer seg. Jeg tar dette med vekten helt med ro. jeg tenker at det er en grunn til at jeg legger på meg, og det er for at barnet mitt skal få en fin tid på "besøk" hos meg. Etter fødselen vil jeg nok ha noen ekstra kilo å jobbe med, men det ser jeg ikke på som noe problem. PS jeg tror også at en annen grunn til at jeg har lagt på meg mye, er fordi jeg før graviditeten var veeeeldig tynn. Så jeg har nok først kommet meg opp i normalvekt for så å legge på meg ekstra pga. av svangerskapet. Jeg må jo ærlig innrømme at 7 kilo høres ganske lite ut... (min jordmor hadde nok reagert andre veien og skjekket om jeg faktisk la på meg nok. Hun vil faktisk ikke veie meg en gang, det gjør jeg kun hos legen annenhver gang. Hun sier at det ikke er noen vits i å fokuserer så mye på denne vekten under graviditeten. En skal heller reagere hvis det blir for lite vektøkning eller veldig mye for mye...). Så , ikke ta denne jordmoren alvorlig. Hadde det vært meg som gikk til henne, så ville jeg aldri akseptert å bli behandlet sånn. Ta dette opp med henne, og hvis hun fortsatt viser seg å være helt på jordet, SKIFT JORDMOR! (du skal iallefall ikke grue deg til å møte henne, det skal jo være gøy å gå til jordmor.....). Hvis du ikke vil ta dette opp med henne, så ta det opp med legen din og hør hva han/hun sier. Lykke til, og fryd deg over kroppen din! -jossi
mira1 Skrevet 15. januar 2003 #4 Skrevet 15. januar 2003 :o Hva slags jordmor mener 7 kg er for mye på syv måneder???? Jeg selv la på meg 23 kg ved første graviditet. Det var ingen som kommenterte at det var for mye. Det er normalt å legge på seg rundt 12-13 kg i løpet av et svangerskap. Det er et gjennomsnitt de har regnet ut. Så klart at noen legger på seg lite, og noen mye. Ta det helt med ro, og ikke hør så mye på hva hun sier når det gjelder at du skal kutte ut frukt. Det er bedre å spise frukt enn godter! Lykke til! 9+3
Gjest Lottemor Skrevet 15. januar 2003 #5 Skrevet 15. januar 2003 så lenge du føler deg bra og og ikke spiser noe som kan skade barnet ditt så lukk ørene for denne fjærne dama som sikkert var i feil humør og tok det med seg på jobb.... jeg veide 99 kg 1 uker før jeg fikk tulla og da hadde jeg lagt på meg 26kg og det er over tre ganer så mye som du har lagt på deg no... bry deg ikke om henne og fortell leging din om hendelsen og diskuter det med legen din du lykke til vider i svanger skapet
Ann Forup Skrevet 16. januar 2003 #6 Skrevet 16. januar 2003 uf for mig da hvis jeg var dig så ville jeg slutte med at gå hos den jordmor jeg havede også en jordmor som jeg ikke kunne tåle synet af hun var spydig og helt vrang på alt hvad jeg sagde så jeg stoppede at gå hos hende og har gået al tiden hos min egen læge og det har gået fint... jeg har som du kan se kun 6 dage igen og jeg har taget 16,1 kg på og det er meget lidt i forhold til mine forrige svangerskab hvor jeg tog på 25 kg fik aldrig høre en lyd om at jeg var for tyk og jeg spist salt i bane vis og fik masse vand i kroppe fik dog at vide at da kunne fødslen blive vanskelig og det blev den også men jeg var bare så glad i salt :D
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2003 #7 Skrevet 16. januar 2003 Kan trygt si at 7 kg er ikke mye... Var bare 55 kg da jeg ble gravid, og er nå....ja...*kremt* rundt 85 eller noe borti dær.. Gikk fort d dær ja Men jordmor mente at dette var bare bra, og der var flere enig. Og jeg trives godt som jeg er nå.. Er jo bare en kropp. Med god vilje så blir den bra igjen :D Kos Litle
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2003 #8 Skrevet 16. januar 2003 Hei! 7 kg er ikke mye dersom du er normal vektig fra før. MEN dersom du er overvektig før du blir gravid skal du helst ikke legge på deg. (Heller tære av fettlagrene i kroppen). Uansett virker som jordmoren var lite diplomatisk og kunne begrunnet utsagnet bedre! Ønsket vektøkning på ei jente som er "normalvektig" før svangerskapet er ca 12-15 kg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå