Gå til innhold

hente ut bilder ETTER formatering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ånei, er helt nummen her jeg sitter. Mannen har formatert pc`n men glemte flytte den private bildesamlingen først! :tristbla:

Først fikk jeg sjokk og tenkte at alt var tapt men etter søk på google så finner jeg at et program ved navn Data Rescue II skal være bra men kanskje det bare er til Mac?

Er det håp?? Noen som har opplevd dette ? har ikke råd nå til å betale flesk. for at et firma skal prøve å få dem ut heller. Men må jeg så må jeg jo...

:sur: gud hvor jeg har lyst å banne høyt å lenge nå.. :sur: alle de minnene.. og jeg som skulle brenne ut de bildene nå snart. Gjett om jeg angrer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg slettet bilder fra at minnekort en gang, og da fikk jeg dem tilbake.

Men ang. pc er jeg ikke sikker. :klø:

Kanskje her:

http://www.active-undelete.com/

Event. så er det kanskje noen andre her som kan hjelpe deg. :)

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Hvor mange ganger skal man gjenta at " ta back-up"?

Du kan forsøke programmet "Get data back" og da må du installere det rette - for Win 98 eller XP eller hva du har, altså FAT-filer eller NTFS. Du må ha 2 harddisker for programmet klarer ikke å lete etter eller gjenopprette filer på samme partisjon som det er installert.

Slik er det også med programmet "File-recovery".

Med begge disse programmer kommer du langt - og du må være forberedt på at gjenoppretting tar tid, kanskje minst et døgn eller mer må programmet få på å gnage seg gjennom "herligheten", alt etter hvor mye data det var eller hvor stor harddisken er.

Det er svært stor sjanse for at svært mye av bildene er tapt, men dess mindre dere har gjort med harddisken hvor bildene lå dess bedre sjanse er det for å redde noen. Du skal være mer enn heldig om du får alle bildene tilbake.

Jeg har brukt begge programmer med stort hell.

Et annet alternativ er å levere harddisken til firmaet på Kongsvinger som er spesialister på å redde data. da får du nok alt igjen. Koster(kostet?) omlag kr 10 000 for å få ut alle data. Husker ikke navnet på bedriften, men det er ikke vanskelig å finne.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Vet ikke helt hva "tune-up" skulle gavne denne trådstarter. Det måtte i så fall være funskjonen "Restores accidentally deleted files".

Problemet i dette tilfellet er at dess mer du roter med harddisken dess verre blir det å få rettet opp de fjernete filene, dvs etter en formatering som hennes samboer gjorde. Jo mer overskriving og installering av nye programmer(dvs du vet jo ikke hvor på harddisken nye installasjonfiler legger seg - om det er oppå gamle filer eller et ubrukt sted) jo vanskeligere blir det å få ut gammel informasjon.

Sannsynligheten for å få noe tilbake øker med hvor lite du har gjort med harddisken.

Lureste du kan gjøre er å ta kontakt med noen som har litt erfaring med å gjenopprette fjernet data. Sannsynligvis det dummeste du kan gjøre er å teste ut all verdens greier selv hvis du ikke har gjort dette før.

Ditt valg og dine bilder.....................

Skrevet
Et annet alternativ er å levere harddisken til firmaet på Kongsvinger som er spesialister på å redde data. da får du nok alt igjen. Koster(kostet?) omlag kr 10 000 for å få ut alle data. Husker ikke navnet på bedriften, men det er ikke vanskelig å finne.

IBAS. http://www.ibas.no/

Generelt er det best å gjøre så lite med disken som mulig om man ikke vet hva man gjør. Det å starte windows vil opprette mange midlertidige filer som er med å gjøre det vanskligere å gjenopprette data senere.

Skrevet
Vet ikke helt hva "tune-up" skulle gavne denne trådstarter. Det måtte i så fall være funskjonen "Restores accidentally deleted files".

Problemet i dette tilfellet er at dess mer du roter med harddisken dess verre blir det å få rettet opp de fjernete filene, dvs etter en formatering som hennes samboer gjorde. Jo mer overskriving og installering av nye programmer(dvs du vet jo ikke hvor på harddisken nye installasjonfiler legger seg - om det er oppå gamle filer eller et ubrukt sted) jo vanskeligere blir det å få ut gammel informasjon.

Sannsynligheten for å få noe tilbake øker med hvor lite du har gjort med harddisken.

Lureste du kan gjøre er å ta kontakt med noen som har litt erfaring med å gjenopprette fjernet data. Sannsynligvis det dummeste du kan gjøre er å teste ut all verdens greier selv hvis du ikke har gjort dette før.

Ditt valg og dine bilder.....................

Har ikke testet programmet personlig, men mannen min testet programmet i forgårs og sa det fungerte.

Ser ikke poenget i å foreslå løsninger som koster 10 000kr når trådstarer spesifikt sier at hun ikke har råd til å betale så mye penger for å få gjort jobben. Synes også det er unødvendig å gni inn at hun ikke har husket å ta backup, når hun sier at hun hadde planer om å brenne ut bildene nå snart. Alle skjønner at man burde tatt backup når man har mistet verdifull data. Det er ikke nødvendig å gni det inn.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

For det første anbefaler jeg ikke at trådstarter skal bruke 10 000 på å hente ut data. Dessuten skriver hun selv " må jeg så må jeg" - og det kan vel ikke bety annet enn at hun kanskje må krype til korset for å få tak i bildene og gå til IBAS(takk for navnet, Skrue)

Jeg har nå gjort en rask test med "Tune-up" på en formatert harddisk jeg hadde liggende og kan ikke skjønne at det programmet klarer å hente ut tidligere info fra formaterte disker. Jeg fikk det ikke til, men jeg skal gjerne innrømme at jeg ofte tar feil. Det finnes mange programmer som er spesialdesignet for å få ut filer/data fra slettde filer - som jeg har nevnt "GetDataBack" og "Filerecovery". Det finnes helt sikkert flere.

Uansett - det som er helt sikkert er dess mer du klusser med den formaterte harddisken dess vanskeligere blir det å hente ut info for en amatør, men sikkert ikke for IBAS

Skrevet

hei

etter å styrt med dette store deler av helga, er jeg nå storfornøyd! Mesteparten av bildene klarte vi å hente ut ved hjelp av programmet getdataback. Så tusen takk for god hjelp kaffegjest og dere andre.

Er rart med det, de små tingene i hverdagen man aldri tar seg tid til, blir plutselig så viktige når noe går galt. Så heretter blir det mye back-up her i huset. ;)

Skrevet

Det er en smule avsporing, men kanskje denne siden kan være noe å se på for fremtidig backup. Jeg lasta ned for en ukes tid siden - 5 dager senere flatet PC'n ut under forsøk på reformatering. Håper det går like greit å legge tilbake back-up'en som det var å ta den.

Skrevet
Er rart med det, de små tingene i hverdagen man aldri tar seg tid til, blir plutselig så viktige når noe går galt. Så heretter blir det mye back-up her i huset.  ;)

Prøv å gjøre det til en vane. F.eks samme tidspunkt/kveld en gang i uken. Kjøp feks. fire DVD-RW plater og rullér en gang i uken. En gang i måneden kan man kopiere til en permanent plate som ikke skrives over. Disse permanente bør om mulig lagres på et annet sted enn PC-en for å begrense tapet i tilfellet brann.

Skrevet

ja et godt tips det med å gjøre det fast. Men har hørt det er lurt å bruke gull-brenne plater. Holder lenger på bilder og video. Men er det noe de selger overalt eller?

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

............eller kjøp en ekstern harddisk og koble til pc'n for back-up. Bruk den som back-up og det er veldig sjelden 2 harddisker krasjer på en gang.

Glad or at mine tips hjalp deg, Trådstarter.

Skrevet

Man kan jo alltids laste opp bilder til et websted. Det synes jeg er enklest.

Skrevet

Dette kan jo være en tankevekker for dem som selger, gir bort eller kaster datamaskinene sine med den gamle harddisken i også..

Dersom det ligger informasjon på en harddisk som du ikke ønsker at andre skal få kloa i, enten det er hemmelige dokumenter eller kompromitterende bilder, så hjelper det lite å bare formattere.

Jeg hørte blant annet om en fyr som kjøpte en brukt PC på eBay. Etter at han oppdaget en feil på maskinen, og ønsket pengene sine tilbake uten å få dem, så klarte han å hoste opp noen lite heldige bilder av den tidligere eieren og la dem ut på internett til spott og spe.

Saken er jo den at når man sletter en fil, så slettes bare pekeren/referansen til dataene på harddisken og plassen merkes av som ledig. Dataene ligger fortsatt prentet inn på den magnetiske skiva inne i harddiskboksen, og må overskrives opptil flere ganger før det blir umulig å hente dem frem igjen. En formattering vil ikke overskrive dataene på denne måten, til det må man bruke spesiell programvare.

Tenk bare på hvor mye morsom digital informasjon som ligger på søppeldyngene og i brukthandlene rundt omkring..

Skrevet

Jeg har ikke så mye å skjule at jeg anser det som et problem egentlig. Offentlige instanser bruker jo enten spesiell programvare for å fjerne alle spor, eller så knuser de faktisk fysisk diskene. Men som du sier, det er jo en tankevekker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...