Transe Skrevet 17. september 2006 #41 Skrevet 17. september 2006 Herborg Kråkevik har en nydeleg dialekt
Gjest Emera Skrevet 17. september 2006 #42 Skrevet 17. september 2006 Ser det er mange som liker Haugesundsdialekten her. Så kjekt at det e så månge så syns den e snåle. ← Hehe, husker jeg sperret øynene opp første gangen min eks-svigermor sa til meg at "skjørtet ditt var snålt..." Tenkte at det var da i overkant ærlig... Men nå vet jeg hva det betyr, da. Men de snakker sjarmerende i Haugesund, det synes jeg også!
Gjest Pet Skrevet 17. september 2006 #43 Skrevet 17. september 2006 Synes odøling er sjarmerende, jeg!
Minien Skrevet 18. september 2006 #44 Skrevet 18. september 2006 Gutter som prater nordlending (men av en eller annen grunn ikke jenter) syns jeg er sjarmerende. Også liker jeg gudbrandsdøler... Kan ikke fordra Stavangerdialekt, og kan spare begeistringen for trøndere.. Jeg selv er østlending med litt breiere dialekt (altså ikke Oslo), og jeg syns jeg har en vannvittig kjedelig dialekt.
Gjest gjest1 Skrevet 18. september 2006 #45 Skrevet 18. september 2006 Dialekten fra Hardanger, Voss og Haugesund er finest.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #46 Skrevet 18. september 2006 Synes dialekter avhenger vel så mye av personen som dialekten. I tillegg antar jeg at måten man prater på er avgjørende for inntrykket. Møter man eksempelvis noen som snakker svært slow Fredrikstad dialekt, er ikke det etter min mening særlig vakkert. Møter man en som snakker den samme dialekten, i et mer ordinært tempo, kan dialekten være til dels svært sjarmerende. Den dialekten jeg sliter mest med er en form for Finnmarksdialekt, men også det er nok mer tilknyttet de personene jeg har møtt fra området, enn dialekten i seg selv
Gjest Tweek Skrevet 18. september 2006 #47 Skrevet 18. september 2006 jeg er fra kr.sand og liker ikke min egen dialekt, ikke på tv og radio værtfall. derimot syntes jeg grimstad er en søt dialekt
LilleBille Skrevet 18. september 2006 #48 Skrevet 18. september 2006 Synes "Sørlandsk"er herlig - og det samme med Stavangerdialekten - blir i grunnen i godt humør bare av å høre det. (Men det er klart at hvordan vi ser på dialektene er farget av de menneskene vi kjenner som snakker den)
Christiane Skrevet 18. september 2006 #49 Skrevet 18. september 2006 Samme her, og det er tatt i betraktning at Oslo-"språket" også regnes som dialekt. ← Det er viktig å holde tungen rett i munnen angående det. I Oslo er det i grunnen mer aktuelt å snakke om sosiolekter, fremfor dialekter.
Gjest Grevinnen Skrevet 18. september 2006 #50 Skrevet 18. september 2006 Ikke så mye styggprat om bergensdialekta nå! Penbergenser er fint , og ikke noe slitsomt å høre på i det hele tatt:) Men Nord- norsk er jo dialekten over alle dialketer:)
Knøttet Skrevet 21. september 2006 #51 Skrevet 21. september 2006 (endret) Jeg elsker stavangerdialekt! Om en person hadde snakket stavangerdialekt til meg hadde jeg ikke fått meg et ord han hadde sagt, bare dialekta Sogn og Fjordane dialekt er også ganske fint, og kr.sand er så myk og god Ellers liker jeg ikke bergenserdialekt (syyytete!),nordlandsdialekt (brautende og krass, og masete) og ålesund ... Fredrikstaddialekt er heller ikke pen, minner meg faktisk om uteliggere og narkomane ... no offence altså Og Herborg Kråkeviks dialekt, helt nydelig! Minner meg om barnetv i gamle dager, den vesle bjørnen og tigeren eller noe sånt Hva heter den dialekten?! Endret 21. september 2006 av Teria
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #52 Skrevet 21. september 2006 Jeg synes alt annet enn gudbrndsdøl dialekten min er finere, men en må jo ta vare på sine røtter
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #53 Skrevet 21. september 2006 Dialekt i mine ører er veldig avhengig av hvem som snakker. Hører og ser jeg er flott dame fra haugesund snakke, så kan det være det peneste jeg ser og hører. Hører jeg en alkoholiker ligge på gata i haugesund er ikke dialekten noe jeg legge spesielt merke til. Men generelt er haugesundsdialekt en pen dialekt, og gjerne litt innover i landet fra haugesund, tysværområdet er vel enda bedre, men dette blir litt pirk da.
hjertesukka Skrevet 21. september 2006 #55 Skrevet 21. september 2006 Liker best min egen dialekt, det er en fin blanding av "Haugesundsk" og "Stavangersk"......
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #56 Skrevet 21. september 2006 Synes dialekten til Snikker Andersen er sååå koselig. Får skikkelig julestemning av den. Vet ikke hvor den er fra - Totning...??? Hilsen Tromsjente, som prater kav nordlending
Maranne Skrevet 21. september 2006 #57 Skrevet 21. september 2006 hæn snikker andersen må vel vara frå hedemarken hæn ve.... sjøl er je totning, syns den dialekta er fin je da..... hehe dæ er viktig å hølle på morsmålet sitt syns je....
Gjest Gjesta Skrevet 22. september 2006 #58 Skrevet 22. september 2006 Alle har et hat/elsk forhold til dialekta mi. (Stavangerdialekt)
Gjest Kardemomme Skrevet 22. september 2006 #59 Skrevet 22. september 2006 Jeg synes Stavanger-dialekten er veldig sjarmerende. Og så liker jeg godt min egen (Narvik-dialekt). Bergensdialekten må være den absolutt minst sjarmerende som finnes, river skikkelig i hjernen. ← Snakker du Naiiivik dialekt Arkana? Det gjør samboeren min også. Jeg derimot er en mildere utgave av en Narviking.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #60 Skrevet 23. september 2006 hæn snikker andersen må vel vara frå hedemarken hæn ve.... sjøl er je totning, syns den dialekta er fin je da..... hehe dæ er viktig å hølle på morsmålet sitt syns je.... ← Jeg er også Totning.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå