Suss80 Skrevet 15. september 2006 #1 Skrevet 15. september 2006 Dialekter er et interessant tema.. Selv prater jeg en til tider uforståelig brei nord-trønderdialekt, og når jeg ser personer på TV som prater samme dialekt, håper jeg bare at jeg ikke snakker på samme måte. Men selvsagt gjør jeg det.. Er det noen dialekter i norges land som er mer sjarmerende enn andre? Og finnes det dialekter som er direkte fæle å høre på?
mee mee Skrevet 15. september 2006 #2 Skrevet 15. september 2006 jeg blir veldig sjarmert av gutter som prater trøndersk til meg liker ikke stavanger dialekten!!
Gjest gjesta Skrevet 15. september 2006 #3 Skrevet 15. september 2006 (endret) Liker Haugesunddialekten. Og nordlendinger har en særskilt plass i mitt hjerte Endret 15. september 2006 av Persille
Gjest gjest1 Skrevet 15. september 2006 #4 Skrevet 15. september 2006 Jeg liker ikke trønder- og bergensdialekten - begge er direkte slitsomme for ørene. Fine dialekter er østlands- og haugesundsdialekten. Også liker jeg Stavanger-dialekten.
Arkana Skrevet 15. september 2006 #5 Skrevet 15. september 2006 Jeg synes Stavanger-dialekten er veldig sjarmerende. Og så liker jeg godt min egen (Narvik-dialekt). Bergensdialekten må være den absolutt minst sjarmerende som finnes, river skikkelig i hjernen.
juliannae Skrevet 15. september 2006 #6 Skrevet 15. september 2006 Bergensdialekt og haugesundsdialekt er good Stavangerdialekt kan jeg klare meg uten
Fishbone Skrevet 15. september 2006 #7 Skrevet 15. september 2006 Selv snakker jeg en blanding av litt forskjellig,har veldig lett for å bli påvirka av folk jeg er med der... Men den fineste av alle,jah det er østlandsdialekt,litt uttafor oslo lissom,er vel mange forskjellige dialekter borti der,men vet ikke akkurat hvor denne kommer fra... Stavanger er stygt,kommer selv derfra åsså liker jeg abselutt ikke nordlandsk og trøndersk...
mee mee Skrevet 15. september 2006 #8 Skrevet 15. september 2006 Og nordlendinger har en særskilt plass i mitt hjerte ← jeg kan prate til deg
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #9 Skrevet 15. september 2006 (ja, for det er jo bare én trønder- og østlandsdialekt...) Jeg liker ikke Stavanger-dialekter, i hovedsak.Hm. Jeg liker ikke Stavangerdialekt snakket med brei og åpen munn, kanskje? Når man snakker rolig stavangersk kan det være helt fint. Liker heller ikke Bergensdialekt når den snakkes brautende og høylytt, men har egentlig ikke noe generelt i mot den. Ellers ble jeg faktisk skuffa første gang jeg snakket med min nåværende samboer, som jeg hade lagt merke til som en søt og kul fyr - han var trønder Men det har jeg vent meg til, gitt. Synes fortsatt noen nordtrønderske dialekter er litt håpløse, men ellers synes jeg trøndersk er "koselig". Liker godt Gudbrandsdalsdialekter, endel dialekter fra Sogn og Fjordane, Vest-Telemarksdialekter og hallingdøl... Er fra Oslo selv, men har tilegnet meg noen vendinger fra andre steder jeg har bodd etter hvert.
Gjest gjest1 Skrevet 15. september 2006 #10 Skrevet 15. september 2006 Jeg er svak for Ålesund-dialekten.
Gjest Skya Skrevet 15. september 2006 #11 Skrevet 15. september 2006 Jeg er trønder, og hater å høre trøndersk på tv! Jeg liker dialekten de snakker på sunnmøre veldig godt, Volda og Ørstatraktene. Rogaland & omegns dialekter synes jeg er grusomme.
Gjest gjesta Skrevet 15. september 2006 #12 Skrevet 15. september 2006 jeg kan prate til deg ← Har alltid plass til en nordlending til
Gjest gjest1 Skrevet 15. september 2006 #13 Skrevet 15. september 2006 Nordnorsk, da særlig Troms. Også synes jeg det er sjarmerende med Gudbrandsdøl og totning f.eks.
Gjest Gjest1 Skrevet 15. september 2006 #14 Skrevet 15. september 2006 Stavanger!!! Ellers er jeg veldig begeistret for briter...
Gjest rosaly Skrevet 15. september 2006 #15 Skrevet 15. september 2006 Er svak for Telemarks-dialekten jeg, spesielt de som sier "kaupe" istedetfor kjøpe. Og nord-norsk er trivelig. Men synes at Sunnmøre-dialekten er direkte usjarmerende. Hilsen ei med dialekt fra SørVestlandet.
Gjest gjesta Skrevet 15. september 2006 #16 Skrevet 15. september 2006 Jeg dropper å fortelle hvilke dialekter som ekler meg, men jeg synes det er masse vakkert i Telemark.
Christiane Skrevet 16. september 2006 #17 Skrevet 16. september 2006 Jeg har ennu til gode å høre en sjarmerende dialekt.
Gjest Ulva35 Skrevet 16. september 2006 #18 Skrevet 16. september 2006 Jeg har ennu til gode å høre en sjarmerende dialekt. ← Typisk utsagn fra Oslofolk Jeg er fra nesten samme kanten selv, men har flyttet mye og har lært meg å like mange dialekter. Dialekter er fint og intresant. Synes Rogalandsdialekter er sjarmende, Vestagder- dialekter er herlige også. Og Gubrandsdalen har også fin dialekt. Kan styre meg for trøndersk og Nordlandsdialekter men de har sikkert sin sjarm de også
Gabriella Skrevet 16. september 2006 #19 Skrevet 16. september 2006 (endret) slettet Endret 19. november 2007 av Gabriella
Flarn Skrevet 16. september 2006 #20 Skrevet 16. september 2006 Jeg synes nordtrøndersk er kjempesjarmerende, dess bredere dess bedre. Liker også de fleste dialektene i Møre og Romsdal, men er ikke så glad i sogn og fjordane sine varianter. Videre liker jeg ikke brei haugesundsdialekt, og ikke 'egenes'stavangersk. Dette er jo mye tuftet på personer jeg kjenner med disse dialektene, gode menneskers dialekter blir for meg sjarmerende.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå