Gjest gjest1 Skrevet 15. september 2006 #1 Del Skrevet 15. september 2006 Ja, hva kan jeg bruke det til? Som spinat? Og vil det være godt å grovhakke og ha i tomat-grønnsaksuppa mi nå helt på slutten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. september 2006 #2 Del Skrevet 15. september 2006 Ja, bruk det som spinat, og jeg ville absolutt brukt det i suppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 15. september 2006 #3 Del Skrevet 15. september 2006 Anbefaler kokebøkene fra The River Café når det gjelder mangold i suppe - mange fristende oppskrifter (feks minestrone og ribollita der mangold inngår som ingrediens). En enkel måte å bruke mangold på: Riv i biter (som man river salat), forvell raskt i kokende vann og surr lett i panne med olivenolje og finhakket hvitløk + salt og pepper. Brukes som braisert spinat, dvs tilbehør til kjøtt eller fisk. Jeg har også blandet mangold og grønnkål - fungerer bra. Dessuten er mangold og pak choi til forveksling (nesten) like - hvilket betyr at du fint kan woke mangolden og hvitløksbraisere pak choien, om det skulle passe sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. september 2006 #4 Del Skrevet 16. september 2006 Nå har jeg prøvd mangold i suppa mi. Ble veldig godt, men var litt usikkert på om man bruker stilkene? De er jo litt grove, men jeg bare hakket de fint så da var det jo ikke noe problem egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 16. september 2006 #5 Del Skrevet 16. september 2006 (endret) Nå har jeg prøvd mangold i suppa mi. Ble veldig godt, men var litt usikkert på om man bruker stilkene? De er jo litt grove, men jeg bare hakket de fint så da var det jo ikke noe problem egentlig. ← Har inntrykk av at man i mange oppskrifter bare bruker bladene. I River Café- kokebøkene, derimot, står det presisert hvordan stilkene og bladene brukes separat i retten (stilkene tas i først sammen med andre grønnsaker som trenger lengre koketid, bladene tilslutt etc). I kokeboken Moro, med mat fra Spania og Midt-Østen, finner man forøvrig en egen meze-rett med kun mangoldstilker (med tahini). Fin hvis man trenger å bruke opp eventuelt overskudd. Endret 16. september 2006 av piaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå