Gå til innhold

Bytte av fastlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist jeg byttet lege måtte jeg betale 70 kr for at de skulle sende journalen min til den nye legen. Lurer på om jeg kan hente journalen på det gamle legesenteret og ta den med til den nye legen selv, eller om jeg må betale de 70 kr? Sendes den elektronisk til den nye legen? (for da skjønner jeg hevrtfall ikke at det kan koste 70kr!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg tenker er at de 70 kronene er for det administrative arbeidet legepraksisen har i forbindelse med pasientbyttet, og har det har lite med porto å gjøre. Men du kan jo prøve.

Skrevet

Måtte du betale for dette? Jeg har byttet lege flere ganger, og hver gang har den nye legen fått tak i journalen min på egenhånd. Jeg har ikke betalt noe for dette.

Du får ikke lov til å hente journalen selv hvis det er legen som har bestilt den/den er bestilt til legen din. Det er strenge regler for sånt.

Hvis man bestiller sin egen journal til seg selv må man betale. Journalen må finnes frem (evt kopieres- det sendes aldri avgårde orginaler) og legen må godkjenne den. Det koster penger...

Skrevet

Dette er en fast takst for utskrift og gjennomgang av journal ved legebytte. Dersom den sendes i posten, betaler du porto i tillegg. Henter du journalen selv, slipper du det, men gratis er det ikke.

Skrevet

Og brumma tar feil

Den nye legen kan innhente epikriser og rapporter fra sykehus og spesialister - dette koster ikke noe.

Men overføring av komplett journal fra en fastlege til en annen koster penger, og det kan kun rekvireres av pasienten, ikke av legen.

Skrevet

Da jeg byttet lege fikk jeg hele min journal i hånda i original (forrige lege brukte ikke data) og tok den med til nye legen. Gratis.

Skrevet (endret)
Og brumma tar feil

Jepp, jeg har nok snakket om journaler fra sykehus til fastlege. :rodme:

Endret av brumma*
Skrevet
Da jeg byttet lege fikk jeg hele min journal i hånda i original (forrige lege brukte ikke data) og tok den med til nye legen. Gratis.

Sa du bare ifra til de på kontoret at du ville ha den da? i forveien? De er sure og vrange der jeg hadde lege før.

Skrevet
Sa du bare ifra til de på kontoret at du ville ha den da? i forveien?  De er sure og vrange der jeg hadde lege før.

Jeg sa det da jeg hadde min siste time der. Så fikk jeg den i hånda. Men ejg synes faktisk det var lit rart.

• 3 måneder senere...
Skrevet

hvor lenge oppbevares en journal hos en tidligere fastlege?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...