Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei hei

Jeg skal til beijing nå om 2 uker, så jeg lurte på om det er noen her inne som har vært der?

Lurte på hva om er viktig å få med seg, hvor det er bra å shoppe, hvilken temperatur det er på dennne tiden

Kjempe glad for svar

Hilsen Malin

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God tur!

Vi var der i juni i fjor, anbefales! Dog ville jeg heller reist på vår eller høst slik du gjør pga temperaturen, ikke juni.

Drar opp en tidligere tråd med tips:

tipstråd

Skrevet

Ja, jeg har faktisk nettopp vært der, var rundt månedsskiftet august/september. September-oktober er visstnok de beste månedene!

Tempraturen vil vel ligge på rundt 20 grader + regner jeg med. Er ikke sikker, det var 25-30 da jeg var der.

Ja, hva er viktig å se... Reiser du på organisert tur, eller alene/med venner? Jeg ++ reiste uorganisert og angrerer ikke et øyeblikk! Å leie guide når du skal til muren etc er relativt rimelig og du får gjøre det du har lyst til selv uten å følge andres planer. Vi hadde forøvrig fordelen av å kunne benytte oss av en bekjents kinesiske sekretær i Bejing, hun hjalp oss mye, men var ikke med overalt. I hotellresepsjonen kan du også få hjelp til å bestille guide etc.

Kinesiske mur er et must, men det er mange plasser å besøke langs muren og ikke alle er like bra, dvs noen steder er det VELDIG mye turister etc. Ellers er jo sommerpalasset, den forbudte by etc typiske must, men i disse dager er det veldig mye renovering på gang, så i mitt tilfelle var store deler av den forbudte by innpakket i presenning! :ler:

Ellers anbefaler jeg å prøve å oppleve dagliglivet. Det er utrolig å bare sitte i en park eller ved en gate å se på livet gå forbi! "the Dirtmarked" er en kjempeopplevelse! Her kjøpte vi alle suvernirene våre og litt kinesiske loppefunn for en slikk og ingenting! Silkemarkedet etc er kjempedyrt i sammenligning, så der bør du prute veldig!

Ikke handle på suvernirfabrikkene og ikke spis på turiststedene, utrolig kjip mat og dyrt. Vi spiste bare på lokale resturanter og tror aldri jeg har spist så godt og billig før. :)

Godt kjøp er forresten Lonely Plnet for Kina/Bejing!

• 3 uker senere...
Skrevet
Hei

Dette er kanskje litt for sent...men ja, jeg var der for et par år siden og jeg har lagt ut et reisebrev på min hjemmeside http://gardkarlsen.com/china_beijing.htm

Når det gjelder vær: se http://www.weatherbase.com .

God tur  ;)

Var og i Beijing i Mars 2003, og opplevde brukbare sandstormer når vi var der! Lurer på hvordan det er der nå...? Da vi var der var vi som attraksjoner å regne. Ble stoppet av kinesere flere ganger som ønsket å ta bilde av oss. En gang traff vi på noen nordmenn da vi lette etter køa tel Maos mausoleum (det var stengt den dagen pga en konferanse som var i byen). Ble ganske "oppslukt" av samtalen, så vi la ikke merke til hva som foregikk rundt oss. Da jeg begynte å kike meg rundt, sto det over 50 kinesere i ring rundt oss, som flirte, peikte og kommenterte oss - regner jeg med ihvertfall :) Pussige greier!!! Lurer på om det er sånn fortsatt, eller om de begynner å bli mer vant til skandinaviske, høye og blonde jenter etterhvert... :)

Skrevet

Du må shoppe på silkemarkedet, der har de masse billige vesker, pashmina sjal, sko og klær. Lett å prute :) Ellers bør du ta deg en tur innom maos mausoleum og se på avdøde mao. Ganske interessant. Og en tur i hutongene for å se på fattige tilværelsen til kineserene, for da føler man seg priviligert som er født i norge etterpå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...