Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #1 Skrevet 15. september 2006 Flere undersøkelser viser at kvinner bruker i gjennomsnitt 3 timer og noe på husarbeide daglig, og menn 2 timer og noe. Hvor mye tid bruker du hver dag (og hva gjør du)? Vær ærlig. Jeg tror det er mange som "skryter på seg" mer enn de gjør, for å fremstå som martyrer. Selv gjør jeg ca 1 times jobb hver dag. Middag, oppvask, swiffe gulv, klesvask (da regner jeg bare tiden å legge inn i maskina + henge opp...)
Gjest gjest1 Skrevet 15. september 2006 #2 Skrevet 15. september 2006 3 timer? :hår: :klø: Hø? Det må være for folk med schwæææære hus, da? Jeg tar en opprydning nå og da, prøver å ta det en gang i uka, men det er slettes ikke sikkert. Da bruker jeg en time eller to, avhengig av hvor ille det det. Også max 15 min (eller mindre) hver dag til oppvask, klesvask, støvsuging. Men har ikke hus og barn, er bare meg i en leilighet. Det spiller jo også inn.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #4 Skrevet 15. september 2006 Bruker i hvert fall ikke tre timer, men vi har ikke barn. Hm... Pleier å lage middag ganske fra "grunnen" av, så bruker kanskje i underkant av en time daglig på dette i snitt, i tillegg noe på oppvask/rydde ut og inn av oppvaskmaskin. Støvsuging og vasking bruker jeg maks en halvtime på i uka i snitt, noen ganger selvsagt mer. Vi har også hage med ganske stor plen og grønnsakshage, så jeg bruker tid på dette også (men det er mer lystbetont enn vasking og sånn). Stort sett jeg som gjør det meste av husarbeid, da jeg foreløpig jobber mindre enn samboern min, og har hjemmekontor i motsetning til han.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #6 Skrevet 15. september 2006 Som hjemmeværende med 2 barn pluss en del spesielle behov som må tas hensyn til ... ca 3-4 timer om dagen til rent husarbeide. Og jeg har ikke stort hus!
Arkana Skrevet 15. september 2006 #7 Skrevet 15. september 2006 (endret) 3 timer? Ikke her, nei. Foreldrene mine bruker ikke 3 timer daglig engang og de bor i en stor enebolig på tre etasjer + kjeller (og jeg har ikke inntrykk av at de bruke så mye tid da vi barna bodde hjemme heller). Og det er alltid rent og ryddig der. Jeg lager middag hver dag, det tar vel alt fra 20 minutter til 1 time, gjerne mer i helgene, (men jeg ser ikke på dette som husarbeid). Samboeren min tar oppvasken, vi har oppvaskmaskin så det tar vel toppen 15 minutter. Ellers må en av oss koste gulvene en gang om dagen (kattehår) og så er det tømming av kattedoen. Det er faktisk det eneste vi gjør hver dag. Vasking gjøres på søndagene, da bruker vi 30 minutter hver. Klesvask tar vi når det trengs (blir vel 3-4 maskiner i uka), det tar jo bare 2-3 minutter å fylle maskinen og sette på + kanskje 5 minutter å henge opp. Endret 15. september 2006 av Arkana
mallina Skrevet 15. september 2006 #8 Skrevet 15. september 2006 2timer Først oppvask, Rydding av alle rom, Vaske glassbordet, Henge opp klær, brette klrærne, Forberedelse til middag, siden vi bare har en gryte igjen, så middagen tar lang tid....
Gjest regine Skrevet 15. september 2006 #9 Skrevet 15. september 2006 Unnskyld at jeg spør, men er det ingen av dere som har hørt om gjennomsnitt?? Slik jeg leser sånne undersøkelser, så ser man på husarbeidet som gjøres og deler det på antall dager = drøyt 3 timer pr. dag for kvinner. I tillegg så gjelder det for ALLE kvinner, dvs. fra studenter til hjemmeværende husmødre. dermed er det jo ikke slik at ALLE bruker nøyaktig 3 timer hver dag på husarbeid.... Jeg bruker ikke så mye tid på husarbeid nå - men det er faktisk fordi jeg har vaskehjelp. hadde jeg ikke hatt det, så ville snittet i løpet av en måned kjapt kommet opp i 3 t. pr dag. Selv uten å inkludere lystbetonte ting som å bake e.l. Da jeg var student og bodde på hybel var jeg selvsagt ikke i nærheten av å bruke så mye tid på husarbeidet pr. dag.
asterix Skrevet 16. september 2006 #10 Skrevet 16. september 2006 Unnskyld at jeg spør, men er det ingen av dere som har hørt om gjennomsnitt?? Slik jeg leser sånne undersøkelser, så ser man på husarbeidet som gjøres og deler det på antall dager = drøyt 3 timer pr. dag for kvinner. I tillegg så gjelder det for ALLE kvinner, dvs. fra studenter til hjemmeværende husmødre. dermed er det jo ikke slik at ALLE bruker nøyaktig 3 timer hver dag på husarbeid.... Jeg bruker ikke så mye tid på husarbeid nå - men det er faktisk fordi jeg har vaskehjelp. hadde jeg ikke hatt det, så ville snittet i løpet av en måned kjapt kommet opp i 3 t. pr dag. Selv uten å inkludere lystbetonte ting som å bake e.l. Da jeg var student og bodde på hybel var jeg selvsagt ikke i nærheten av å bruke så mye tid på husarbeidet pr. dag. ← Ja, men uansett hvor jeg har vært i livet så har i hvertfall jeg aldri brukt (i gjennomsnitt) 3 timer på husarbeid pr dag. Og jeg har vært innom alt fra hybeltilværelse helt alene til det å bo i hus på 200 kvm(det var til og med på gård) med mann og 8 barn. De som får brukt så mye tid, gjør de alltid bare en og en ting om gangen de da eller?
Gjest Sandoz Skrevet 16. september 2006 #11 Skrevet 16. september 2006 Max en halvtime! Og den går som oftest til å lage mat.
Arkana Skrevet 16. september 2006 #12 Skrevet 16. september 2006 Unnskyld at jeg spør, men er det ingen av dere som har hørt om gjennomsnitt?? ← Nettopp. Og for at gjennomsnittet skal bli så mye som 3 timer daglig, må det være fryktelig mange som bruker mye mer enn 3 timer, og jeg har problemer med å tro at mennesker med et normalt syn på ryddighet og renslighet trenger å bruke så mye tid på husarbeid.
Gjest Kristin_ Skrevet 16. september 2006 #13 Skrevet 16. september 2006 Jeg bor på et 22 kvm stort rom, og er velsignet med en oppvaskmaskin i kollektivet mitt. Jeg vil tro jeg bruker mellom en halvtime og en time på "husarbeid" hver dag, hvorav mesteparten er rydding og vasking av klær og rydding av rom med ujevne mellomrom. Enkelte dager gjør jeg nada, andre massevis.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #14 Skrevet 17. september 2006 Inkludert middagen blir det sjelden mer enn en time per dag. Men jeg er et skippertakmenneske dessverre, og kan gjerne la det gå noen dager uten å gjøre noen verdens ting... jeg vasker selvsagt klær, setter på oppvaskmaskinen og lager mat hver dag da, men rydding og vasking er jeg skikkelig dårlig på. En typisk dag hos meg: "iiiik, jeg får besøk i dag". *Hiver rot inn på soverommet.* Tiden går, tiden går. Hmm, jeg må få ryddet på soverommet, slik at jeg ser gulvet der inne Drar så fram blader, klær og diverse, og legger det på stua. "Oi, der kommer det visst en bil hit". Hiver rotet inn på soverommet igjen, og sirkelen gjentar seg
Gjest Tanita Skrevet 17. september 2006 #15 Skrevet 17. september 2006 (endret) Det varierer veldig, men jeg tar aldri tida når jeg gjør husarbeid så jeg aner ikke. Jeg har ikke oppvaskmaskin så jeg vasker opptil 3 ganger per dag for hånd, vasker klær hver dag, støvsuger og vasker gulv når det trengs og tørker støv når det trengs. Lager som regel en ordentlig middag hver dag - men av og til er det dager jeg ikke gidder å gjøre så mye og bare slenger en ferdigpizza i ovnene = mindre oppvask også. Endret 17. september 2006 av Tanita
Gjest Sativa Skrevet 17. september 2006 #16 Skrevet 17. september 2006 sånn i gjennomsnit blir det 1.5 timer pr dag.. Sambo tar mest rydding i stue og kjøkken samt oppvask, jeg tar alt det andre. (han må under ingen omstendigheter få tilgang til vaskemaskinen)
Gjest gjest1 Skrevet 18. september 2006 #17 Skrevet 18. september 2006 Vist man skal ta med matlaging så tipper jeg på 1-1,5 time i gjennomsnittet.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #18 Skrevet 19. september 2006 3 timer? Ikke her, nei. Foreldrene mine bruker ikke 3 timer daglig engang og de bor i en stor enebolig på tre etasjer + kjeller (og jeg har ikke inntrykk av at de bruke så mye tid da vi barna bodde hjemme heller). Og det er alltid rent og ryddig der. Jeg lager middag hver dag, det tar vel alt fra 20 minutter til 1 time, gjerne mer i helgene, (men jeg ser ikke på dette som husarbeid). Samboeren min tar oppvasken, vi har oppvaskmaskin så det tar vel toppen 15 minutter. Ellers må en av oss koste gulvene en gang om dagen (kattehår) og så er det tømming av kattedoen. Det er faktisk det eneste vi gjør hver dag. Vasking gjøres på søndagene, da bruker vi 30 minutter hver. Klesvask tar vi når det trengs (blir vel 3-4 maskiner i uka), det tar jo bare 2-3 minutter å fylle maskinen og sette på + kanskje 5 minutter å henge opp. ← Forsnakket deg?
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #19 Skrevet 19. september 2006 Jeg er hjemmeværende med 3 barn og bruker hele dagen til husarbeid (sånn føles det hvertfall! )
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #20 Skrevet 19. september 2006 vasker klær hver dag ← Oi, blir det ikke lite klær av gangen, da? Vi vasker sikkert to til fire maskiner i uka, men hver dag? det høres uøkonomisk ut om man betaler strømmen selv. (Regner med du ikke har barn, da. Det blir selvsagt mye mer klesvask med småbarn)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå