Gå til innhold

Dersom Gud er Ordet

Rakel

Anbefalte innlegg

Det står i Bibelen at Gud er Ordet, og at hver den som har forstand vil skjønne. Ordene skal bli åpenbart for de vise.

Det står også at Gud er kjærlighet, og at man kan skille det onde fra det gode på fruktene.

Kan det da være at vi skal kunne skille Guds ord fra andre ord i bibelen utifra hvilken virkning de har. Ord til oppbyggelse og kjærlighet er de sanne ord, mens ord som kaller til fordømmelse, seperasjon og hat ikke kommer fra ham.

Synspunkt?

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener du ikke kan skille mellom hva som kommer fra Gud og hva som ikke kommer fra Gud i Bibelen. Står det i Bibelen, så kommer det fra Gud. Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Bibelen er skrevet av mennesker.

Bibelen er altså nedtegnet av et vesen hvor alle de menneskelige følelsene og egenskapene er tilstede, og ondskapen og Satan er også tilstede.

Det blir fort klart at Bibelen ikke er et direkte oppslagsverk for hva Gud er og hva Han mener.

Bibelen må kanskje leses i lys av å forstå at Gud er God, at Gud er kjærlighet, at Han er mild av hjerte, positiv og alltid er med deg, ikke mot deg. Da kan man begynne å sile ut menneske og ondskap fra Bibelen.

Høres dette helt feil ut?

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det at alt er sant og fra Gud.

Og da må det liksom være sant, da? Hvorfor så sikker? -Jo, fordi en forfatter sier det er fra Gud.

Men skal vi ikke lytte til hva hjertet sier oss? Eller se på hva som er oppbyggende og godt?

Skal vi bare sluke alt rått fordi et menneske (som man vet er svakt og syndig) har sagt det. Skal vi la oss forledes og forvirres til å også tro på onde ting, og tro på at noen ganger er det Onde nødvendig. (som mange vil ha oss til å tro)

Er det sannheten? Når det står at Gud kjenner bare kjærlighet. Han kjenner bare til det som er godt? På fruktene skal du vite.. osv.

Hva med det onde i Bibelen.. er det slik at overstående setning har et men bak seg: Gud er kjærlighet, og kjenner bare det som godt er, men...

Jeg kan komme med noen eksempel på en av de påståtte beskrivelsene av hva Gud kan gjøre:

2. Kongebok, 2:

23Derfra gikk han op til Betel, og mens han gikk opefter veien, kom det nogen smågutter ut fra byen; de spottet ham og ropte til ham: Kom her op, din snauskalle! Kom her op, din snauskalle! 24Da han så vendte sig om og fikk se dem, lyste han forbannelse over dem i Herrens navn; da kom det to bjørner ut av skogen og sønderrev to og firti av barna. 25Derfra gikk han til Karmel-fjellet og vendte derfra tilbake til Samaria.

Er dette kjærlighet? Er dette godt? Er dette fra Gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*

Har litt problemer med å besvare det jeg mener fordi det tar åpenbaringer i det du har lest for å forstå det du leser, det blir gitt av Gud, har ikke lest så mye i gamle testamentet.

Men om du ikke vil lese, men lytte så finnes det mange forkynnere som legger ut taler på nettet som har åpenbaringer fra bibelen. Her er en av favorittene som jeg og andre venner liker veldig godt å lytte på. En tale du også kan se. Så er det bare å dømme ham utifra hans utseende og utrykk.

http://www.newcreation.org.sg/resources/au...udiomessage.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her står det at alt er sant og fra Gud.

Og da må det liksom være sant, da? Hvorfor så sikker? -Jo, fordi en forfatter sier det er fra Gud.

Men skal vi ikke lytte til hva hjertet sier oss? Eller se på hva som er oppbyggende og godt?

Skal vi bare sluke alt rått fordi et menneske (som man vet er svakt og syndig) har sagt det. Skal vi la oss forledes og forvirres til å også tro på onde ting, og tro på at noen ganger er det Onde nødvendig. (som mange vil ha oss til å tro)

Er det sannheten? Når det står at Gud kjenner bare kjærlighet. Han kjenner bare til det som er godt? På fruktene skal du vite.. osv.

Hva med det onde i Bibelen.. er det slik at overstående setning har et men bak seg: Gud er kjærlighet, og kjenner bare det som godt er, men...

Jeg kan komme med noen eksempel på en av de påståtte beskrivelsene av hva Gud kan gjøre:

2. Kongebok, 2:

23Derfra gikk han op til Betel, og mens han gikk opefter veien, kom det nogen smågutter ut fra byen; de spottet ham og ropte til ham: Kom her op, din snauskalle! Kom her op, din snauskalle! 24Da han så vendte sig om og fikk se dem, lyste han forbannelse over dem i Herrens navn; da kom det to bjørner ut av skogen og sønderrev to og firti av barna. 25Derfra gikk han til Karmel-fjellet og vendte derfra tilbake til Samaria.

Er dette kjærlighet? Er dette godt? Er dette fra Gud?

Dette er rettferdighet. Statuere ett eksempel.

Gud er rettferdig, derfor må han straffe synd(med mindre man har en stedforteder (Jesus)). Spørsmålet er om han gjør det i dette livet og det neste, eller bare i det neste. Han gjør det jo selvsagt i dette livet også men ikke nødvendigvis like hardt.

Av og til må Gud vise oss mennesker at han straffer synd. Slik man ser tydelig at han gjorde i det bibelverset her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller du virkelig dette rettferdig? :overrasket:

Er det riktig å rive i stykker og drepe 40 barn dersom de erter noen???

Og hvilket eksempel skal dette statuere?

At alle barn må passe seg for å erte noen, for de kan risikere å bli revet i fillebiter bokstavlig talt.

Nei, jeg må si at jeg er glad for at vi ikke praktiserer dette i dag. Jammen godt at jeg ikke levde på den tiden da denne Guden drev å "statuerte eksempler" med menneskeliv som eksperiment eller advarsel om du vil.

Den kjærligheten som alle snakker om ser ut til å forsvinne og komme alt ettersom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg må si at jeg er glad for at vi ikke praktiserer dette i dag. Jammen godt at jeg ikke levde på den tiden da denne Guden drev å "statuerte eksempler" med menneskeliv som eksperiment eller advarsel om du vil.

Når da gud har drevet med slike ting før, hva er det da som forhindre ham i fra å gjøre det igjen?

Har dere lyst til å legge livet deres i hendene på et individ som har utryddet byer bare fordi innbyggerene gjorde på ting som ham ikke likte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han er jo bare snill og kjærlig. Det er ikke meningen at vi skal forstå, ser du.

Og dessuten så er han rettferdig. ;)

Hvis noen gjør noe mot oss, de hellige, så er det en vederstyggelighet som gud må utrydde.

Eller var det øye for øye..? eller forresten.. Nei, det var jo å vende det andre kinnet til, å gi kappen til fienden osv. Jeg er jammen ikke sikker lenger, jeg. :klø:

Gud er vår far og rollemodell. Han statuerer flere gode eksempler på hva som bør gjøres, bare les i Bibelen.

Eller kanskje det bare er Gud som kan gjøre dette.

Vi skal heller være gode og snille, og bare ta imot som et barn.

Det gjør vi også.

Og DA får vi vel komme til ham. ?

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å. :overrasket:

Trodde nå at de eldste og orginale bøkene var best, jeg. :ler:

Er det noe helt nytt her som jeg har gått glipp av kanskje. En ny Jesus, eller en helt ny oversettelse.

Det hadde også vært kjekt å vite hvem som har skrevet denne nye og tydligvis totalt forskjellige versjonen av Bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når da gud har drevet med slike ting før, hva er det da som forhindre ham i fra å gjøre det igjen?

Har dere lyst til å legge livet deres i hendene på et individ som har utryddet byer bare fordi innbyggerene gjorde på ting som ham ikke likte?

Jesus ville åpenbare hvem Faderen Gud var for oss gjennom evangeliet. Når først denne trosgaven ble oss gitt, kunne vi nå kaste lys i hva som er skjult i den gamle pakt.

Men leser du bare GT, men ikke vet at Jesus var nøkkelen, så leser du som en blind mann. Du skjønner rett og slett ingenting. Da gjelder bare lover og regler, bud, på bud, på bud. Straff og retferdigjørelsen som ikke forandrer hjertet ditt, det omvender deg ikke, du lever et liv på den harde måten.

Gud vet alt, hva vi er kapable til vet han allerede, all synd er tilgitt, men troen er den som rettferdiggjør og frelser deg.

Legge straffen på Gud, ok, det er gjort Jesus tok på seg straffen, men ved syndens straff som er døden, døde Jesus for oss, men Jesus kunne ikke straffes med døden fordi Han selv aldri syndet, Jesus hadde denne overnaturlige kraften til å gjøre dette, så ikke prøv selv, bare lær Gud å kjenne du gjennom Jesus, så får du også denne overnaturlige kraft til å hjelpe deg, Den Hellige Ånd.

Den blir gitt deg ved tro, trosgaven. Du åpner din hjertedør for Gud, du gir på en måte opp ditt liv, så Gud kan gjør det Han kan best, gi oss av alt det gode.

Vi har levd i nådens tidsalder siden Jesus døde, og det vil fortsette til synden ikke finnes mer.

Jeg tror da på dette, å overbevise dere kan ikke jeg gjøre, men Guds kraft kan.

I tro på at nådens evangelium gir liv til oss, sprer jeg det jeg har lært gjennom Jesu død på korset for oss. Og når du først har fått den nye vin, legg den ikke i en gammel skinnsekk. Bland ikke det med å holde bud med det å lære Gud å kjenne gjennom nåden.

Nåden har kraft til å knekke lovens byrder. Loven er faktisk den som vekker synden, å prøve å holde den et menneske som er innsyret i arvesynd er ikke umulig, men gagnløst siden rettferdiggjørelse kommer ved tro alene.

Troen på Guds nåde, Jesus.

Når troen er deg gitt åpnes bibelen for deg, den gjorde det for meg, så får du og verden dømme meg etter mine gjerninger, men troen er min rettferdighet, og da står jeg for Guds domstol fullt vitende at Han vet mer om meg enn du gjør.

Og godt vitende om at Gud er god gjennom hva jeg opplever i tro, så vet jeg Gud er rettferdig på dommens dag.

Sprøtt, ja det naturlige synes det overnaturlige er sprøtt i forhold til hva det er selv, men dag for dag har jeg det godt ved å lære Gud å kjenne.

Imorgen er en ny nådens dag for verden, må den vokse i kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mennesker har alltid hatt behov for en syndebukk. Gjennom alle tider.

Vi blir tilfreds når vi kan peke på noen, et offer. Noen som kan manifistere vår mindreverd og skyldfølelse. slik at vi kan føle oss litt bedre selv.

Det er en kjent sak.

Gud eller en smart sjel gav oss bare det enkelte ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*

Ja, tror du Gud er syndebukken, er du et skritt nærmere sannheten, men syndene er våres, ikke Hannes. Han er bare bukken som må føre synden til døden.

Dette er kjærlighet fra Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_RPM_*

Filmen som jeg vil anbefale finnes, den heter Gospel of John, fra 2003 eller noe.

Morsomt når jeg fant ut det var han som spiller tullingen som var inn i bunkersen i Lost-serien før de andre, at det var han som spilte Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen som jeg vil anbefale finnes, den heter Gospel of John, fra 2003 eller noe.

Morsomt når jeg fant ut det var han som spiller tullingen som var inn i bunkersen i Lost-serien før de andre, at det var han som spilte Jesus.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest FruPigalopp

Heisann

Tenkte å bringe klarhet i en liten ting...

Det er Jesus som i Bibelen omtales som Ordet. Jesus var i begynnelsen hos gud, Han var det første Gud skapte. Han var siden med på skapelsen av alt annet.

Han hadde altså eksistert i lang tid før han ble unnfanget i Marias morsliv.

I det norske bibelselskap sin oversettelse står det at "ordet var gud". Mens det står i andre oversettelser at "ordet var en gud", eller også "av guddoms art"

Altså Jesus...

Forvirret? Håper ikke det!

Hilsen Fru Pigalopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal heller være gode og snille, og bare ta imot som et barn.

Det gjør vi også.

Og DA får vi vel komme til ham. ?

Eller?

Det får vi. Vi får komme akkurat som vi er. Trenger ikke å forbedre oss eller pusse opp fasaden først. Bare innse at det ikke er noe vi kan gjøre for å fortjene Guds kjærlighet. Vi kan bare ta imot og si takk. Jeg tror ikke at bibelen = Guds ord. Jeg trodde det før. For "alle" sa jo at det var sånn. Men nå tror jeg at Guds ord kun er det han åpenbarer for meg eller deg i dag. Gud er personlig. Han vil ha et forhold til oss. Det er noe annet enn å ha et forhold til en bok.

http://lillegrete.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...