Gå til innhold

Barselpermisjon - kan ikke begynne å jobbe ennå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal egentlig begynne på jobb igjen om 1 uke. Min mann skulle har 8 uker permisjon.

Nå har det plutselig blitt store endringer på hans jobb og han har IKKE anledning til å ta 8 uker - han må nøye seg med 4. Problem? Ja.

Det vil si at jeg ikke KAN gå tilbake til jobb neste uke,men må være hjemme i 4 uker xtra - noe jeg på sett og vis har rett på iglf. loven (?) - men ekkel situasjon likevel når alt dette skjer på så kort varsel.

I tillegg har vi vært så heldige at vi har fått barnehageplass (!) Men ikke oppstart før 2. januar.

Tilsammen har vi altså da permisjon frem til siste uken i november ( inklusive mannen sine 4 uker ).

Har jeg krav på ulønnet permisjon frem til barnehageoppstart ( om jeg søker dette )?? Evt. tenkte jeg å søke om å jobbe 1/2 på hjemmekontor.

Veldig i tvil om hva jeg kan/skal/burde gjøre.

Vi har ingen annen reell mulighet da ingen av oss har familie her borte heller (Oslo).

TIPS?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at mange her jeg arbeider har fått utvidet sin permisjon med opptil ett år, men jeg tror det er uten rett til lønn.. Snakk med arbeidsgiveren din, og trygdekontoret - dette ordner seg helt sikkert - eneste problemet kan som sagt være at du vil få fire uker uten lønn mens din mann kan ta sine åtte uker senere..

Skrevet

kan du ikke snike det til slik at du jobber deltid og får lønna utbetalt senere?

Skrevet

Kanskje du kan ta de resterende ukene på tidskonto så de blir lenger?

Skrevet

Barselspermisjon er en lovfestet rett som både kvinner og menn har, så det er ikke riktig at mannen din ikke KAN ta ut 8 uker som planlagt. Om det er endringer på arbeidsplassen så er det formelt sett verst for dem om de har stilt seg slik at han er uunnværlig i en periode hvor han egentlig skal ha permisjon. Men han og jobben hans om dét.

Resten av permisjonen og tiden fram til barnehagestart kan spres ut som tidskonto. Hvis både du og mannen din har mulighet for fleksibel arbeidstid så bør den tiden som er igjen av permisjonen kunne strekkes fram til januar.

Hvis ikke så tror jeg faktisk du har lovfestet rett til ulønnet permisjon for å ta omsorg for småbarn, som gjelder til barnet er tre år.

I alle fulle fall må du diskutere konkrete opplegg med trygdekontoret ditt for å få korrekt utbetaling og organisering av tiden som er igjen.

Skrevet

Da jeg var i permisjon ønsket jeg å begynne å jobbe før fordi jeg startet i en ny jobb. Jeg ønsket da å gå over til tidskonto, men det gikk ikke. Skulle jeg ha tidskonto måtte det vært bestemt FØR jeg gikk ut i permisjon!

Skrevet

Tidskonto kan ikke tas ut i ettertid, nei.

Du har rett til å søke om ytterligere permisjon, men det først når den hovedbolken med permisjon er over. Ellers mister mannen din alt. Stopper man hovedbolken, så stopper man den for alltid.

Dessuten må du søke om dette 14 dager før permisjonen tar til iflg. loven (jeg søkte litt mindre og fikk, men loven krever 14 dager så du kan få avslag av den grunn).

Du kan jo søke TK om å få overta din manns del av permisjonen. Men det tar tid...

Ditt problem er hovedsaklig i forhold til din arbeidsgiver. Eller din mann til sin arbeidsgiver. Din man har rett på permisjon, så hans arbeidsgiver kan ikke nekte han dette. Dersom han har søkt i tide og sånt da...

Jeg begynte selv å jobbe før permisjonen var over (bare to 2 dager, men like viktig for TK) og søkte disse overført til mannen. Ikke noe problem. Enten blir de overført eller så blir de trukket.

Skrevet

det er ulike holdninger på de forskjellige trygdekontorene. Jeg fikk beskjed om at det ikke var noe problem å bestemme seg for tidskonto midt inne i permisjonen hvis vi fant ut at vi ville det. Så ta deg en tur på trygdekontoret og snakk med dem. Er du heldig treffer du en grei rådgiver, og så ordner alt seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...