Gå til innhold

Veksle til Euro i Norge?

*nora*

Anbefalte innlegg

Jeg skal reise til Gran Canaria, og har forhørt meg litt om hvordan en gjør det med veksling av penger. Men "alle" har jo forskjellige meninger om dette, så jeg nlir lettere forvirret :forvirra:

Er det lurt å:

-Veksle til Euro i en norsk bank?

-Veksle litt hjemme, og resten i en lokal bank der nede?

-Bruke Visa kortet til å betale med/ta ut penger der nede?

Noen som vil hjelpe meg, (slik at jeg blir mer forvirra...) :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei!

Vet ikke hva som er lurt, men sist vi var ute og reiste (første gang etter at euro ble innført), tok vi ut et passe beløp i euro av minibanken på Gardermoen. Så på kvitteringen i går at det ble tatt et vekslingsgebyr på 15,-.

I tillegg måtte vi ta ut av minibank der nede (Sicilia), samt at vi betalte med Visa for noen større innkjøp.

Gangen før jeg var ute og reiste tok jeg ut engelske pund direkte fra konto i min bank. Tror muligens jeg slapp gebyr da.

Men jeg tror at så fort du sier ordet "veksle" til en bank, må du betale masse i gebyr. Jeg ville tatt ut noen kontanter her hjemme (alltid kjekt å slippe å lete etter minibank med en gang du kommer til et nytt sted), men ellers tror jeg ikke det kan være noe problem å få ut penger på et turiststed som Gran Canaria.

Hva du skal gjøre er jo også litt avhengig om du vil gå med masse kontanter på deg eller ikke.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar med oss noe euro hjemmefra (fra minibank på Oslo S) og tar ut resten etterhvert.

Ikke noe problem å bruke Visa i minibanker på Gran Canaria.

Ta ut et større beløp hver gang.. det blir billigere enn mange små. Og det er sjelden lurt å ha FOR mye kontanter på seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ha med oss VISA, og bruker det på alle innkjøp(har kort der jeg slipper å betale gebyr for bruk) og tar ut kontanter (150 Euro er det meste de får ut på en gang i minibankene på GC) når vi kommer fram. Bruker kontanter i barer og på marked. Tar ut 150 euro hver gang vi tar ut, da vi blir trukket 25 eller 35 kr i gebyr når vi tar ut i minibank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen. Ser ut til at det beste er å bruke kort/ta ut penger i minibank på GC. Banken min her hjemme tar 25 kroner i vekslingsgebyr. Jeg har Visakort som jeg ikke betaler gebyr på hverken for å ta ut penger i minibank, for varekjøp eller varekjøp med kontantuttak (I utlandet).

Men(sakset fra Skandiabanken...), ved bruk av kort i utlandet, blir beløpet omregnet til norske kroner. Omregningskursen som benyttes er den kurs VISA oppnår hos sine bankforbindelser pluss en omregningsavgift (kurspåslag) på 1,75%.

Har ikke peiling på om dette er bra eller dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg jobber i bank - og kan anbefale deg følgende:

Ta ut noe penger, 100 Euro, f.eks, slik at du har penger til drikke og litt mat første dagen. Da slipper du å lete etter minibank med en gang du kommer ned, og kan lete etter stranda i stedet. Kan du ta ut pengene i en minibank i NOrge er vekslingsgebyret gjerne 10-15 kr, mens du ofte må betale 40 kr for å veksle i banken.

Ha med deg litt cash i Norske - i tilfelle du får problemer med kortet.

Ellers - bruk visa, det er billigere enn å ta ut på minibank i utlandet. Minibankuttaket der nede koster ofte noen promille/prosenter av uttaksbeløpet + 25-30kr (sjekk med din bank!), men når du bruker visakortet i butikk betaler du ikke dette gebyret.

Ulempen med å bruke plastikk er at man lettere mister oversikt over pengeforbruket, så det kan kanskje være lurt å ta vare på kvitteringene :-)

god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...