Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hva i huleste en nal-fil er en gang :sjenert: .

Noen som vet hvordan jeg konverterer det til normal skrift?

Skrevet

Viktigste først: Kommer filen fra noen du kjenner? Og ikke minst, vet du at avsenderen bevisst sendte den til deg? Hvis du ikke kan svare ja på begge spørsmålene bør det ringe en bjelle og heises et rødt flagg - sannsynligheten for virus er iøyenfallende.

Et raskt søk på nettet tilsier at det ikke finnes noe utbredt filformat med endelsen .nal - de få som finnes er så spesielle at siden du ikke allerede kjenner dem igjen så har du verken glede eller nytte av innholdet i filen.

Men for å leke litt detektiv, eller bare rett og slett stille nysgjerrigheten, så kan du åpne filen i notisblokken (engelsk: notepad). Det kan jo være at filens etternavn har blitt endret, og da kan kanskje de første tegnene i filen gir en pekepinn på hva dette dreier seg om. For eksempel tyder bokstavene GIF, JFIF og PKZIP på henholdsvis gif-bilde, jpeg-bilde og zip-arkiv.

Regner ikke med du har tilgang til Linux/Unix - da kunne du bare brukt kommandoen file for å analysere innholdet.

Skrevet

Jeg vet hvem filen kommer fra, og hva den skal inneholde. Men jeg får ikke tak i hun som har sendt dem, så jeg kan ikke be om å få den i annet format. Kan jeg altså åpne den i notisblokken uten videre?

Skrevet

Fikk åpnet den i notisblokken, men det er fremdeles uforståelig.

Skrevet

Nei, jeg regnet ikke med at den skulle være direkte leselig for mennesker i notisblokken. Håpet var at det kunne stå noen bokstaver helt i begynnelsen (eller i hvert fall veldig nær begynnelsen) som kunne indikere hva slags filformat det dreier seg om. For dermed å kunne gjøre det litt lettere å finne ut av hva slags program som kan lese dem.

Skrevet

Så det finnes ingen måte å konvertere filen til en annen type fil?

Skrevet

For å konvertere må du ha et program som skjønner .nal-filen - og så lenge vi ikke vet hva slags fil det er, så blir det vanskelig å finne et konverteringsprogram.

Men du sier at du vet hva filene inneholder? La meg ta en råsjanse - dreier det seg om filer med videoinnhold?

Skrevet

Filen inneholder tekst, og muligens ett bilde.

Skrevet
Et søk på google ga meg dette:

http://filext.com/detaillist.php?extdetail=NAL

Det er en link til et program som skal forstå .nal-filer der, kanskje verdt et forsøk?

Hm...fant ikke den linken, men så skjønte jeg ikke så mye av det som sto på den siden heller. Hvor er den?

Skrevet
Et søk på google ga meg dette:

http://filext.com/detaillist.php?extdetail=NAL

Det er en link til et program som skal forstå .nal-filer der, kanskje verdt et forsøk?

Men legg merke til at dette er svært spesielle filformater. Det var derfor jeg tidligere nevnte at hun ikke ville ha glede av innholdet hvis hun ikke allerede kjente til formatet.

Nå kjenner hun altså til innholdet, men siden hun allikevel ikke kjenner filtypen, så er det rimelig å anta at det ikke dreier seg om de som er listet i linken du oppga.

Sånn til opplysning.

Skrevet

tuji, hvis det ikke er hemmelig/sensitivt innhold i filene, så kan du alltids prøve å kjøre dem gjennom en konverteringstjeneste på nettet - den første jeg fant med google var denne: http://www.iconv.com/file.htm

Men nå er jeg nysgjerrig, så du må si ifra når du finner ut av hva slags filtype det er ;)

Skrevet

Vil andre kunne lese den da? Tror ikke avsender er interessert i det, selv om det ikke er noe veldig sensitivt.

Skrevet
Vil andre kunne lese den da? Tror ikke avsender er interessert i det, selv om det ikke er noe veldig sensitivt.

Hvem som helst vil ikke kunne lese den, men siden du må sende filen over til serveren som skal analysere den, så er den ikke lengre 100% under din kontroll, de som driver den tjenesten vil, i teorien, kunne ta kopi av filen - derfor bør du ikke gjøre det med hemmelig/sensitivt innhold.

Skrevet
tuji, hvis det ikke er hemmelig/sensitivt innhold i filene, så kan du alltids prøve å kjøre dem gjennom en konverteringstjeneste på nettet - den første jeg fant med google var denne: http://www.iconv.com/file.htm

Men nå er jeg nysgjerrig, så du må si ifra når du finner ut av hva slags filtype det er ;)

Jeg prøvde dette, og alt som skjedde var at jeg fikk hvit skjerm. Øverst til venstre sto det "data". Ikke noe mer. Nå er jeg veldig nysgjerrig...

Skrevet
Jeg prøvde dette, og alt som skjedde var at jeg fikk hvit skjerm. Øverst til venstre sto det "data". Ikke noe mer. Nå er jeg veldig nysgjerrig...

Da ble ikke filen gjenkjent av konverteringstjenesten.

Nysgjerrig? Gjett om! :hoppe:

Skrevet

Ja, jeg registrerer at det dreier seg om en svær spesiell filtype, jeg får ofte "rare" filer på mail selv, og er stadig på jakt etter programmer som åpner de. Derfor tenkte jeg det var verdt et forsøk.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...