Silfen Skrevet 16. januar 2003 #21 Del Skrevet 16. januar 2003 Ellen. Tror det eller ei, jeg skjønner viktigheten av å kastrere husdyr. Enda bedre er det å IKKE ha dem, slik som meg. Det burde vel du være enig i, for å ha husdyr, er å frarøve dem friheten. 2: hvorfor kommer ikke dyrene til å formere seg da? Ikke bare husdyr, men også ville bestander, om de skal få gå fritt uten å slaktes/jaktes på? Foreslår du å kastrere alle dyr i hele verden, utenom de som skal få lov til å formere seg? Hvem skal betale de enorme veterinærregningene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellen26 Skrevet 16. januar 2003 #22 Del Skrevet 16. januar 2003 2: hvorfor kommer ikke dyrene til å formere seg da? Ikke bare husdyr, men også ville bestander, om de skal få gå fritt uten å slaktes/jaktes på? Foreslår du å kastrere alle dyr i hele verden, utenom de som skal få lov til å formere seg? Hvem skal betale de enorme veterinærregningene? Her maa vi dele dyrebestanden inn i (minst) 3 ulike grupperinger: 1) Kjaeledyr (Hunder/Katter): vi har allerede diskutert dette, og vi begge forstaar viktigheten av aa kastrere/sterilisere kjaeledyrene vaare. 2) Husdyr (Kyr, sau, gris, etc): Disse dyrene produserer vi for mat. Hvis kjottforbruket gaar ned, vil selvsagt produksjonen av disse dyrene gaa ned. Denne typen husdyr er i stor grad kontrollert av mennesket, med henhold til tilbud-ettersporsel. 3) Ville dyr: Naturen er naa en gang innrettet veldig finurlig slik at de aller fleste bestander kontrollerer seg selv med henhold til mattilgang, klima, sykdom etc, uten innblanding fra mennesket. Naa vil jeg til slutt legge til at jeg er slettes ikke en fantatisk motstander av jakt blant ulike menneske-grupper; for ex, urbefolkninger. Men denne formen for jakt og kjottspising er udiskuterbart forskjellig fra vaar tids moderne fabrikkproduksjon av gris, kyr, sau, fjorfe. Det er nettopp denne intensive produksjonen- der alt dreier seg om profitt- som jeg er svaert sterkt imot (Vi har vel alle hort om kyllinger som i dag vokser saa fort at beina knekker/klarer ikke aa holde vekten av dyret, fordi de stakkars dyra maa vokse mest mulig paa kortest mulig tid.) Ellen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 16. januar 2003 #23 Del Skrevet 16. januar 2003 Jeg liker ikke sirkusdyr, jeg liker ikke jakt for sportens skyld, jeg liker ikke testing på dyr, jeg liker ikke pels, og jeg liker definitivt ikke mennesker som kjøper seg et kjæledyr på impuls, og siden kaster det på dør. Jeg er derimot glad i både kjøtt og fisk, og jeg mener at det skal gå an å spise begge deler. Vi er faktisk laget for å kunne spise både planter og kjøtt. PETA gjør sikkert mye bra for dyr, og det er ingen tvil om at vi trenger noen til å ta vare på dyrs rettigheter, men det finnes fanatiske vegetarianere der ute, og de er like nifse som alle andre fantatikere... (Apropos, jeg har hørt slike ekstreme vegetarianere uttale at de ikke vil spise noe med DNA i - men hva i all verden har de tenkt å spise da? Stein? :o ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amica Skrevet 16. januar 2003 #24 Del Skrevet 16. januar 2003 Jeg liker ikke sirkusdyr, jeg liker ikke jakt for sportens skyld, jeg liker ikke testing på dyr, jeg liker ikke pels, og jeg liker definitivt ikke mennesker som kjøper seg et kjæledyr på impuls, og siden kaster det på dør. Jeg er derimot glad i både kjøtt og fisk, og jeg mener at det skal gå an å spise begge deler. Vi er faktisk laget for å kunne spise både planter og kjøtt. Veldig enig. Før var det ikke en selvfølge å spise kjøtt mer enn til jul eller noe slikt, men så levde de en 20-30 år kortere også da... Fra spøk til alvor: Det går sikkert an å være sunn og frisk vegetarianer, men da tror jeg du skal være veldig bevisst og vite hva du driver med. Jeg tror IKKE at oldeforeldrene våre er gode eksempler å trekke fram i den sammenhengen... Bra at noen driver med dyrevern, men ved å kjempe for fisks rettigheter synes jeg de slår beina under alt annet de driver med. Folk kan fort slutte å ta dem på alvor. Jeg spiser heller en fisk som har svømt rundt og kost seg, enn en kylling som har sittet i et kipt bur hele livet. Ja, og så hval da...yummi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 16. januar 2003 #25 Del Skrevet 16. januar 2003 Jeg elsker kjøtt, fisk og kylling, men jeg kommer ikke til å slutte å spise noe av det fordi noen velger å gjøre det og absolutt skal ha andre til å slutte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 19. januar 2003 #26 Del Skrevet 19. januar 2003 ja jeg så det programmet,eller jeg fikk bare med meg siste delen av det. men herregud, jeg synes de gamle nordlendingene oppførte seg mindre eksemplarisk.... kalle henne for heks som om det var 1600-tallet vi levde i. jeg harvært vegetarianer i over 5 år og føler meg mye friskere nå enn da jeg spiste kjøtt, er bla kvitt endel mageproblemer. men jeg synes folk kan få spise det de vil. jeg er IKKE imot jakt, men da mener jeg vilt-jakt, og for å SPISE det etterpå. såkalte "champagne-jegere" kan dra seg til h*****e! men at mennesket har spist kjøtt siden ur-tiden er ikke noe argument her, vegetarianere har eksistert omtrent like lenge, i ulike "stammer". dessuten gikk urfolket på jakt og levde i pakt med naturen. hva er natulig med slakterier og dyr på samlebånd??? det er DET jeg, og de fleste vegetarianere, er imot. vi klarer ikke bare å se på denne rovdriften, vi tar avstand fra det. jeg velger å IKKE "misjonere" med min vegetarianisme, men la folk gjøre som de vil, men opplever sjelden at folk lar MEG være i fred med mitt valg. men men, har etterhvert blitt vant med det! det at menneskets fordøyelsessystem er laget for å spise kjøtt, tror jeg ikke er helt rikgit. det er faktisk mange som krangler om dette, jeg har lest flere steder at vårt fordøyelsessystem er mer likt plante-etende dyr enn kjøtt-etende. men jeg er ingen ekspert på dette, så jeg skal ikke si noe. en annen ting er at mange "bekymrer" seg over en vegetarianers kosthold,og maser fælt om at denne personen kanskje ikke lever sunt nok/får dekket sine behov gjennom kosten. da spør jeg: lever kjøtt-spiserne så sunt da? spiser kjøtt-eterne så mye grønnsaker, salat og frukt? min erfaring er at de fleste vegetarianere lever langt sunnere enn kjøtt-spisere, og de tenker mer helse generelt. det har iallefall jeg sett. fisk er nok sunt ja, men det er fullt mulig å få dekket omega-3 behovet gjennom plantekost, feks linfrøolje er rikere på omega 3 enn fisk!!!! planteolje inneholder dessuten omega 6 og 9, som er like viktig. nei folk må få gjøre som de vil, men jeg vil bare si at jeg opplever mye hets for mitt valg som vegetarianer,og jeg er mektig lei av det! klem Iset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2003 #27 Del Skrevet 19. januar 2003 ja jeg så det programmet,eller jeg fikk bare med meg siste delen av det. men herregud, jeg synes de gamle nordlendingene oppførte seg mindre eksemplarisk.... kalle henne for heks som om det var 1600-tallet vi levde i. Vel, da tror jeg du misforsto! Slik jeg oppfattet det, mente nordlendingene at PETA drev med heksejakt på fiskerne. Syns for øvrig hun ga et svært lite intelligent bilde av seg selv. I ene øyeblikket sa hun at hun var mot hobbyfiske og for mer humane avlivningsmetoder, som jo er greit. I neste øyeblikk sa hun at fiskerne hadde grunn til å føle seg truet, siden hun ønsket å fjerne hele deres livsgrunnlag... En ting er at man kan ta en diskusjon om hvordan fisken drepes. En helt annen ting er å diskutere hvorvidt vi skal ha fiske i verden eller ikke. Nei, fanatisme vinner man IKKE fram med hos meg i hvert fall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 19. januar 2003 #28 Del Skrevet 19. januar 2003 Og ja, hvordan hadde de tenkt å holde bestanden ved like? dersom verken sau, fisk eller krabber skal spises av menneske? Det blir for dumt å argumentere med det, naturen hadde klart det helt fint på egen hånd hadde den fått lov. Jeg tror denne planeten hadde klart seg meget bra uten oss mennesker, men vi hadde ikke eksistert uten den... Dyr spiser hverandre så jeg er egentlig ikke imot at mennesker skal spise dyr, så lenge de behandles bra. Selv spiser jeg ikke kjøtt, men jeg spiser fisk. Vil heller spise en fisk som har svømt fritt omkring i havet enn en gris som har stått i en trang bås og aldri sett solen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 19. januar 2003 #29 Del Skrevet 19. januar 2003 ja og man må ikke glemme at menneskene faktisk driver OVERPRODUKSJON av dyr! det hadde jo selvfølgelig ikke vært så mange husdyr dersom menneksene hadde sluttet å spise dem. bare for opplysningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå