Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

FOR DE SOM VIL SE,

FORBRUKERINSPEKTØRENE - NRK1, 19:30 I KVELD. OM KOSMETIKKTESTING PÅ DYR

DOKUMENT 2 - TV2, KL 20:30 I KVELD. "DE KALLER OSS BARBARER" OM PETA OG

DERES DYRERETTIGHETSARBEID FOR FISK.

GREIT Å FÅ ME SEG :wink:

Skrevet

Vi spiser dyr, så litt testing skader sikkert ikke. Har du hørt grisene når de er på vei inn til slakteriet? Tror de heller hadde foretrukket litt "testing".

Bon apetit

Skrevet

Til Ola; Nei, jeg spiser ikke dyr heller jeg....

Care: Kan desverre ikke se programmet, da jeg er i USA. Men ville bare si at PETA er en veldig bra dyrevern-organisasjon, saa programmet er helt sikkert verdt aa se.

Ellen

Skrevet

Men stemmer det at de er imot at vi SPISER fisk?!

Skrevet

Ja og Nei til det Anne Mona.

Som du sikkert vet spiser ikke de fleste vegetarianere fisk. Og selv om PETA ikke er en vegetarianer-organisasjon, (People for the Ethical Treatment of Animals),er de fleste av organisasjonens medlemmer vegetarianere....fordi de ser en sterk sammenheng mellom dyrevern og masseproduksjon av dyr til mat.

Jeg tror PETA forst og fremst er imot kraftig overfiske, oppdrett etc. Men ser du programmet i kveld, kan du kanskje fortelle meg hva de sa om saken?

Ellen

Gjest Anonymous
Skrevet

PETA er en gjeng med FANATISKE dyrevernere. Jeg vil sidestille PETA`s fanatisme med muslimsk og kristen religions fanatisme. Etter å ha sett dokumenttaren på TV2 i kveld er jeg bare enda mer sjokkert over hvor fullstendig trangsynt det går an å være. PETA mener at det er ONDSKAP og TORTUR å fange/spise fisk, eller noen annet dyr og vil forby det. Å sammenlikne det å fange en fisk med det å hale inn bikkja med fiskestanga blir bare for dumt.

P.S Er det bevist over en hver tvil at grønnsaker ikke har følelser??

Skrevet

Gjest,

Jeg er enig i at dette virker fanatisk, og jeg forstaar at du reagerer paa det.

Derimot vil jeg opplyse om at PETA gjor veldig mye bra. Her jeg bor i USA jobber de for eksempel mye med "animal abuse"- saker, og gjor mye bra i henhold til dyremishandling (katter, hunder), og dyretragedier ellers.

Ellen

Gjest Anonymous
Skrevet

Kanskje peta lider under mangel på hjerneføde (fisk) :hoho:

Skrevet

Hva foreslår PETA som alternativ til å spise kjøtt og fisk?

Har de noen begreper om det vil være nok jordbruksarealer og mulighet til å mette jordens befolkning med kun jordbruk?

Hva slags planer har de for å holde bestander av dyr nede?

Om f.eks. sauer får formere seg fritt, kommer det til å bli ganske mange av dem.

Noen som vet?

Skrevet

Starfish.....vel, vi som er vegetarianere vet at det er veldig mange alternativer til aa spise kjott og fisk. Jeg har vaert vegetarianer ett par aar naa, og har aldri folt meg saa frisk i kropp og sjel.

Har de noen begreper om det vil være nok jordbruksarealer og mulighet til å mette jordens befolkning med kun jordbruk?

Jeg forstaar ikke helt hva du mener med dette? Det er jo nettopp det som er hovedproblemet med kjottproduksjon i vaar del av verden. Produksjon av kjott tar opp enorme jordbruksarealer som kunne vaert brukt til produksjon av ris, korn, gronnsaker etc.

Forovrig viser jeg til PETA's hjemmeside: www.peta.org

Her kan du kanskje finne svar paa noe av det du lurer paa. Naa skal det sies at jeg identifiserer meg ikke med alt denne organisasjonen staar for, men som jeg nevnte tidligere; de gjor veldig mye BRA. Jeg jobber som frivillig for en org som hjelper hjemlose katter og hunder her i Greenville, og i den forbindelse har jeg erfart at PETA er en veldig sterk aktor i mishandlingssaker, "overproduksjon av kjaeledyr" etc. (I USA blir faktisk 4-5 millioner hunder og katter drept i Animal Control- faciliteter hvert aar!)

Ellen

Skrevet

Det er mye stygt som skjer i verden desverre.

Spiser du for lite fisk er du i stor fare for å utvikle struma.Dette kan selvsagt kompenseres med jod,men blir ikke det samme.Heldigvis vet vi sjøfolk mye sånn allmenn medisin,står mye i Legeboken for sjømenn.Sjøfolk var sterkt plaget av feil-ernæring i eldre tider,så det er et sterkt belyst tema hos oss.

Fisk er sabla deilig og sundt som bare rakkern,yum!!Jeg kommer til å spise fisk til mannen med ljåen,eller Watson-save-the-whales eller Greenpeace tar meg!!!!!HJELP!!

Skrevet

IKKE spis planter. De har også følelser akkurat som dyr og fisk.

Dere vegeterianere: hvordan hadde dere likt å bli skrellet akkurat som en banan og deretter spist opp?

Dere kan trygt spise både kjøtt og fisk!

Gjest Anonymous
Skrevet

Og herved takk til Ola. Ingen muligheter for å stenge han ute av forumet??

Skrevet

Jeg er ikke enig i at vi ikke skal spise kjøtt eller fisk.

Dyrearten menneske har spist kjøtt og fisk i tillegg til planter, frukt, bær og grønnsaker så lenge jeg har hørt om menneskearten i historien.

Du kan ikke beordre ett kjøttetende dyr til å endre vanene sine bare fordi det kan hende "maten" får vondt når du dreper det!

Jeg tror (selv om jeg vet vegetarianere sier noe annet) at visse mengder og sorter kjøtt og fisk er sundt for ett menneske! Jeg tror også de fleste dyra som slaktes i norge ikke lider nevneverdig (har selv vært på Gilde å sett hvordan slakting av gris foregår, har ikke sett selve slaktinga, men stedet det skjer.) Dyra blir gasset med en gass som rett og slett får dem til å sovne, FØR de blir drept.

Noen har nevnt lyden i ett slakteri der griser blir drept, vel, griser låter ganske så infernalsk når de blir ledet rundt! IKKE nødvendigvis pga at de skjønner de skal slaktes. Gå innom en grisefarm, der det ikke slaktes gris, de hyler og lyder fordet!

Fisk VET jeg faktisk ikke, jeg kan ikke fordra å fiske selv, fordi jeg ikke greier å ta livet av den stakkars fisken, og da blir det jo enda mer dyreplaging! Men at vi skal kunne drepe dyr til mat, på lik linje med andre kjøttetende dyr, det synes jeg ikke er feil.

Og ja, hvordan hadde de tenkt å holde bestanden ved like? dersom verken sau, fisk eller krabber skal spises av menneske?

Skrevet

Ellen:

Du sier PETA er sterkt involvert når det gjelder kjæledyr.

Hva sier de til den store delen dyr som blir tatt livet av hvert år? Støtter de den måten å holde bestanddelen nede på?

Annonse
Skrevet

Nå så ikke jeg hele programmet i går kveld.....men fikk med meg at de mente at fisk har følelser osv og måten de ble drept på var feil etc...... :roll:

Hvis vi ikke skal spise kjøtt og fisk...hva skal vi da spise.....vet at mange vegetarianere vil gi svar på det...

Men nå er de fleste av oss ikke vegetarianere.....og er heller ikke interessert i å bli det.... :-?

Nei...slik fanatisme som denne gruppe tydeligvis står for ( i denne samenhangen iallefall) har jeg ingenting til overs for.... :-?

Når det gjelder misshandling av dyr.....f.eks. i forhold til frakt...oppbevaring....bestialske dyreforsøk.....misshandling av kjæledyr... osv.....der er det viktig at noen griper fatt i det og jobber for å bedre dyras situasjon.....

Skrevet

Noen som veit om PETA har en alternativ måte å drepe fisk på da?

Og for å være litt stygg... Har de tanker om å hindre rovdyr i å drepe, siden de avliver byttet på en så bestialsk måte...

Skrevet

Jeg er paa veg ut dora, saa har bare tid til aa svare deg Starfish:

Du sier PETA er sterkt involvert når det gjelder kjæledyr.

Hva sier de til den store delen dyr som blir tatt livet av hvert år? Støtter de den måten å holde bestanddelen nede på?

Nei, selvfolgelig stotter ikke PETA dette, og ikke jeg heller. Det loser IKKE problemet, da populasjonen har blir like stor (sannsynligvis enda storre) neste aar.

Derimot jobber vi med aa faa folk til aa kastrere/sterilisere sine kjaeledyr, for aa faa bukt med problemet. Det er flere problem:

Folk her bare kaster kattene sine paa dor naar de blir lei av dem...disse stakkarne blir gaaende rundt hjemlose, og vil selvfolgelig reprodusere seg. Etterkommerne av disse blir ville, hjemlose katter som igjen vil reprodusere seg.........over and over again.

Vi prover ogsaa aa opplyse folk om problemet med de millioner av dyr som blir bragt inn til dyre-kontrollen hvert eneste aar. Paradoksalt er omtrent 30% av disse "rase- dyr"- dvs. de er blitt frambrakt av en "oppdretter" med tanke paa salg.

Poenget er vel at vi maa ta vare paa dyrene vi allerede har, istenfor aa produsere nye dyr. Ergo; kastrering/sterilisering er eneste alternativ. Dette er noe PETA jobber aktivt med, og de gjor faktisk en VELDIG god jobb.

Naar det gjelder vegetarisk kosthold og livsstil, har vi hatt flere runder med dette her i forumet tidligere.....saa jeg bryr meg ikke om aa gjenta meg selv... :D

Ellen

Skrevet

Du vet like godt som meg at folk har kasta dyr på dør forever og kommer mest sannsynlig til å fortsette å gjøre det.

Har de ikke en mer realistisk løsning på problemene?

Hva har de tenkt å gjøre med husdyrbestanden som kommer til å øke eksplosivt om vi ikke fortsetter å drive med som nå, med tanke på slakt.

Du sier det er nok av mark til å dyrke mat på.

Om husdyrbestanden får utvikle seg fritt, hvem skal da sulte; de eller oss?

Skrevet

Starfish-

1) Saa du forstaar ikke viktigheten av aa kastrere/sterilisere husdyr? :( Har du en mer realistisk losning paa problemet? Joda, jeg er klar over at enkelte synes det er greit at vi avliver flere millioner katter/hunder hvert aar her i USA....samtidig som oppdrettere fortsetter og produsere flere dyr! Men jeg synes IKKE det. Det er baade veldig kostbart og uetisk. Man maa nok taa problemet ved roten, nemlig aa kontrollere antall individ som blir fodt.

2) Husdyrbestanden kommer selvsagt IKKE til aa oke eksplosivt om vi slutter med intensiv kjottproduksjon. Jo mindre marked for kjott, jo faerre dyr blir selvfolgelig produsert.

3) Matvarekrisen er menneskeskapt. Selv om det er mat nok til alle velger vi å fôre opp husdyr, i stedet for å fordele ressurssene jevnt blant trengende mennesker. Tidligere ble kjøtt sett på som en luksusvare, i dag er det nærmest blitt en selvfølge å spise kjøttmat til frokost, lunsj, middags og kvelds. Dette krever en enorm sløsing med jordaeraler (til beiting og fôrproduksjon), vann, sprøytemidler og andre kjemikalier. Halvparten av alt nedhugd regnskogsområde brukes som beitemark for USA's og andre vestlige land's "hamburgerproduksjon." Visste du at flere husdyr vil ikke, slik mange tror, øke mengden av tilgjengelig næring for menneskene. Tvert om konkurrerer de om ressursene. Det behøves omlag 4 kg korn for å produsere 1 kg svinekjøtt.....

Vel, jeg skal slutte her. Viser forovrig til Norsk Vegetarforening sine hjemmesider www.vegetar.com. Her kan du finne mange saklige artikler om disse temaene.

Ellen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...