Gå til innhold

Jernpanne som ruster litt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan,

trenger noen gode råd for bruk og vedlikehold av jernpanne. Jeg har 2 stykk men den ene har begynt å ruste og virker uttørret og slitt.

Er det farlig å lage mat i denne - få i seg rust?

Hva kan jeg sette den inn med for å få bukt med rusten?

Jeg bruker ikke såpe når jeg rengjør de, kun varmt vann. Allikevel ser den ene ut til å lide av uttørking.

Hm :overrasket:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rust er ikke farlig, men sunt... (det var det jerntilskuddet...)

Jeg har en jernpanne som ruster hvis jeg har latt den stå for lenge i bløt i vann... Da pleier jeg bruke litt stålull og skrubbe med. Jernpanner skal man helst ikke vaske med såpe, men jeg gjør det i mellom. Når den er godt skylt og tørket, setter jeg den inn med litt matolje og lar den stå litt på en kokeplate på svak varme.

Skrevet

Du bør heller ikke lage syrlige ting i jernpanna som f.eks tomatsaus, den tar vekk det beskyttende fettlaget i panna og gjør at den ruster lettere.

Hvis du lager noe syrlig i panna bør du gjøre som gjesten over her foreslår.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Alle sier at man ikke skal bruke såpe i jernpanna. Jeg har imidlertid vasket både jernpanne og gryte med oppvaskmiddel i 20 år, og de er like fin. Smører de av og til inn med olje, og er nøye med å gni vekk overflødig olje. Så prøv det og se om du ikke får vekk rusten.

Skrevet

Bruk stålull for å skrubbe panna fri for rust, og sett den inn på nytt med olje. Det viktigste for å forhindre rust er å ikke bruke for mye oppvaskmiddel, da dette tar det beskyttende fettlaget. Også må den oljes på nytt med jevne mellomrom.

Skrevet

Jeg lurer på om mamma smører gryta og panna med terpentin(?)...

Da dannes det et nytt slikt fettlag i panna, og de ser nesten ut som nye igjen...

Skrevet
Jeg lurer på om mamma smører gryta og panna med terpentin(?)...

Da dannes det et nytt slikt fettlag i panna, og de ser nesten ut som nye igjen...

Høres skummelt ut. Terpentin både lukter og smaker antar jeg.

Matolje er vel tingen?

Skrevet

Jeg tror det er litt forskjell på jernpanner/gryter. Noen tåler å vaskes både med oppvaskmiddel OG i oppvaskmaskin (må være påpasselig med å sette inn med olje etter maskinvask.) Andre typer skal ikke vaskes med såpe i det hele tatt, men bare kokes ut. Det viktigste er vel å tørke de godt, slik at det ikke blir værende fukt i dem.

Skrevet

Jeg pleier å skrubbe den litt. Så gnir jeg inn gryta med matolje og setter den i stekeovnen på rist i noen timer (ca 150 grader tror jeg). Så tørker jeg bort overflødig olje etter at gryta har blitt kald og setter den i skapet igjen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...