Gå til innhold

Hvilke oljer har dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke oljer har dere og hva pleier dere å bruke dem til. Kanskje jeg kan bli inspirert til å prøve noe nytt?

Jeg har:

Olivenolje; brukes til salater og i noen grønnsaksretter, pastaretter og i noen brødsorter.

Solsikkeolje; brukes mest til steking, i noen grønnsaksretter og av og til i bakst.

Linolje; brukes mest til brødlaging, men også litt i annen matlaging

Valnøttolje; i salater

Jordnøttolje; bruker jeg dessverre ikke så ofte, men har brukt den i wokretter og andre asiatiskinspirerte retter

Skrevet

jeg bruker peanutolje eller sesamolje i wok.

Skrevet

Rapsolje - steking

Extra Virgin olivenolje - dressinger o.l.

Sesamolje - smakstilsetning i asiatisk mat

Trøffelolje - til litt ekstra luksuriøs potetmos eller risotto

Av og til har jeg også valnøttolje, det er jo utrolig godt, så jeg skulle gjerne hatt flere ideer enn salatdressing.

Skrevet

Rapsolje til steking og Extra Virgin olivenolje til dressinger.

Skrevet

Dere som bruker rapsolje til steking: Er det kaldpresset? Jeg finner nemlig bare den på butikkene (og den tåler ikke så høye temperaturer iflg opplysningene på flasken...)

Skrevet
Dere som bruker rapsolje til steking: Er det kaldpresset? Jeg finner nemlig bare den på butikkene (og den tåler ikke så høye temperaturer iflg opplysningene på flasken...)

Jeg bruker denne fra Odelia, den er kaldpresset og kan brukes til steking.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Jeg bruker avokado-olje til salater, dressing, etc etc

Skrevet
Jeg bruker denne fra Odelia, den er kaldpresset og kan brukes til steking.

Den bruker jeg også, har ikke hatt noen problemer.
Skrevet

Jeg bruker en rapsolje til steking, men jeg husker nok ikke om den er kaldpresset (kan se om det står noe på den når jeg kommer hjem)

Det er egentlig det eneste jeg pleier å ha, men nå har jeg i tillegg en olivenolje med basilikum i som jeg har fått, som jeg bruker å ha i pizzadeigen. Den er nok egentlig ment til dressinger etc (det er jo en extra vriginolje) men jeg lager aldri denslags, og synes den setter en fin smak på oizzadeigen (jeg ville jo ellers gjerne hatt basilikum på pizzaen, så hvorfor ikke, når jeg likevel fikk denne?)

Skrevet

Jeg har olivenolje og rapsolje til salater (blander dem sammen, faktisk) og vegetabilsk (den blå) melange til steking.

Skrevet

Extra virgin olivenolje - dressinger, hjemmelaget majones/aïoli

Solsikkeolje - frityrgryte

Maisolje - hjemmelaget majones/aïoli og til kaker og annet som trenger nøytral olje

Steker sjelden i olje (bruker flytende olivero).

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg bruker olivenolje ekstra virgin eller kaldpresset rapsolje til salater.

Til å steke i kjøper jeg billige oljer f.eks. raps eller solsikke. Jeg bruker også disse oljene i brøddeig.

Jeg lager aioli av en blanding av ekstra virgin olivenolje og en billig solsikkeolje. Da blir smaken mildere enn om jeg bare brukte olivenolje.

Skrevet

Jeg har en god ekstra vergin olivenolje og en nøytral rapsolje. Olivenoljen bruker jeg til alt som trenger smak f.eks. dressinger, smakstilsetter i majones og bakst. Rapsolje bruker jeg i den grad jeg steker i olje, og til bakst og til marinader som skal tåle høy varme og være nøytrale.

Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har jordnøttolje, solsikkeolje, olivenolje, sesamolje og chiliolje. De brukes til ulike ting, jordnøttoljen til wok hovedsakelig. Solsikkeoljen og olivenoljen til steking, bakst og dressinger. Sesam- og chilioljen til dressinger og smaksetting i wok.

Endret av onyx
Skrevet

Alltid olivenolje, bruker det til det meste, men varierer også med å ha solsikkeolje og maisolje. Billigere.

Skrevet

Rapsolje - steking/baking

Extra virgin olivenolje - dressinger, over brødskiver med maldonsalt strødd over

Sesamolje - asiatisk

Fish sauce olje - asiatisk (regnes det som olje-olje?)

Jojobaolje - kroppen, men kan visstnok også spises. Vidunderolje som jeg sverger til.

Maisolje - står igjen etter noen venner, bruker den motvillig til steking når jeg ikke finner rapsoljen

Druekjerneolje - Fondue

Krydderolje til fisk + krydderolje til pizza fra Black Boy elns

Prøvde meg på linfrøolje, men brekker meg fortsatt av minnene, så jeg frydet meg da den gikk ned søppelsjakten

Badeoljer :sjarmor:

Det var det jeg kunne komme på i farten... Begynner å skjønne hvorfor skapene på kjøkkene er stappfulle....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...