Gå til innhold

Studere/bo i UK

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Ser ut til at jeg får muligheten til å ta en semester med utveksling i Nottingham. Derfor så lurer jeg på om det er noen som erfaring fra dette universitet eller å bo i UK generelt.

Har lest på universitet sine hjemmesider ol, ser ut som om å bo på campus er ganske dyrt.

Noen som vet hvordan det er å leie privat i Nottigham? Er det vanlig med 6 månders avtaler på leie der også?

Hvordan er pris-nivået på nødvendige ting i UK, osv.

Og skulle noen vite noe om studentlivet i Nottingham så blir jeg kjempe glad :)

Sier tusen takk til all info om å bo i UK. Har veldig lyst men vet ikke helt om stuidelånet strekker til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg studerte i England (ikke Nottingham da, men det var også i East Midlands) for noen år siden. Økonomisk klarte jeg meg veldig bra, selv om Lånekassen bare dekket 40 000 av de 75 000 jeg betalte i skolepenger. Det er billig å bo og billig og leve. Jeg gjorde ukeshandel og brukte £20-25 (og da spiste jeg godt). Å bo på campus er dyrere enn å bo privat. Der jeg var kostet det £50 i uka å bo på campus (der bodde jeg første året) mot £25 i uka privat (da var det snakk om min del av en treroms leilighet som jeg delte med en venninne). Å bo på campus har mange fordeler da, man er nært universitetet og du vet du har en viss standard på leiligheten og du trenger ikke bekymre deg for evt useriøse utleiere. Det kan være vanskelig å finne leilighet på egenhånd når du skal lete etter den fra Norge, og jeg vet ikke hvor villige de er til å leie ut til deg for bare ett semester. Jeg hadde nok valgt campus siden det er for så kort tid.

Det er utrolig fint å studere i England. Engelskmenn er så sosiale og hyggelige, og universitetsmiljøet er mye mer internasjonalt enn i Norge. Du treffer folk fra alle slags land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for hvordan det var med 6mnd leie i London, men det gjelder kanskje andre steder i England også. Man kan fint finne leilighet til leie i 6mnd, men leien er da ofte mye høyere enn hvis man binder seg for 12. Det finnes sikkert unntak da. Søk på shortlet. http://www.findaproperty.com/ er en side med mange leiligheter.

Jeg synes det har vært vanskelig å finne leilighet i London. De krever gjerne at en fra UK kan garantere for leien din, men det er jo ikke lett å finne når man ikke kjenner noen der. Heldigvis finnes det noen greie mennesker innimellom som kan se bort fra regelen hvis du bare betaler litt mer depositum eller noe.

Hvis du flytter til England, bør du prøve å få tak i engelsk bankkonto. Det gjør det lettere hver gang du må betale regninger. Men pga teite regler er ikke dette så enkelt. Man skal f.eks ha strømregning å vise til før en kan få bankkonto, men en får ikke betalt strømregningen uten bankkonto. :forvirret:

Prisnivået på nødvendige ting er i England lavere eller likt som i Norge. Har hørt mange klage over lite penger fra Lånekassen til studier i UK. Jeg klarte meg bedre på studielån i England enn jeg synes jeg gjør i Norge. Og det til tross for høyere husleie og store summer i skolepenger.

Beklager at jeg ikke kan noe om studentlivet i Nottingham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du flytter til England, bør du prøve å få tak i engelsk bankkonto. Det gjør det lettere hver gang du må betale regninger. Men pga teite regler er ikke dette så enkelt. Man skal f.eks ha strømregning å vise til før en kan få bankkonto, men en får ikke betalt strømregningen uten bankkonto.  :forvirret:

Det stemmer ikke. De fleste engelske banker tilbyr studentkontoer, hvor du ikke trenger regninger eller andre papirer for å åpne konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisnivået på nødvendige ting er i England lavere eller likt som i Norge. Har hørt mange klage over lite penger fra Lånekassen til studier i UK. Jeg klarte meg bedre på studielån i England enn jeg synes jeg gjør i Norge. Og det til tross for høyere husleie og store summer i skolepenger.

Det gjorde ikke jeg, hadde veldig mye dårligere råd da jeg bodde i UK (2003-2006) enn jeg vil ha nå når jeg studerer i Norge. Skolepengene mine kostet over 100k i året, lånekassen dekket 56k av disse, husleia mi var 3500 kr (delte et bittelite rekkehus med 3 venninner), i motsetning til andre her så har jeg opplevd at det er *mye* billigere å bo på campus enn leie privat, i hvertfall i Surrey så var/er det vanlig, og selv om jeg jobbet 10 t/uka så hadde jeg ikke veldig mye å rutte med utover materialkostnader og mat. UK er ikke veldig billig, det meste av mat/dagligvarer er billigere enn i Norge, alkohol er billigere, men feks kollektivtransport er samme pris/dyrere enn i Norge.

De som starter på studier nå får en annen støtte enn det jeg gjorde, halvparten av de 56k er stipend, resten lån, så kan man også få 50k ekstra for å dekke skolepengene. Klart dette gjør at man har det lettere økonomisk, men det betyr jo også over 230k mer i lån etter en tre-årig bachelor... det er *mye* penger.

Å åpne konto er enkelt, selv har jeg konto i HSBC, de har studentkonto for utenlandsstudenter, gjør at det er svært enkelt å åpne konto. Du trenger pass, bevis på at du er student (fås av universitetet) og husleiekontrakt eller lignende, var ikke noe problem, fikk konto på dagen og kort bare dager senere.

12-måneders kontrakt er svært vanlig, det er gjerne dyrere å leie om man kun skal bo der i 6 måneder, og det er nok enklest å bo på campus. Det er jo svært sosialt også.

Anbefaler absolutt å studere i UK, det er et flott land, jeg hadde virkelig de tre beste årene i livet mitt der (og det på tross av at jeg faktisk slet økonomisk) :-D Nottingham vet jeg desverre ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gjesten over her. Jeg fikk også (heldigvis) støtte etter gammel ordning, hadde ikke jobb utenom skolen, betalte rundt 7000 kr mnd i husleie (halvparten av mndleie på ca 14000) midt i London og betalte rundt 100.000 i skolepenger. Likevel klarte jeg meg fint. Tror det er snakk om prioriteringer. Og når jeg klarte det, er det mulig for andre også.

Ang bankkonto. Jeg fikk også tilslutt konto i HSBC og har erfart at de er mye mer hjelpsomme i forhold til utlendinger. Men det stemmer faktisk at mange banker (prøvde iallefall fire forskjellige før jeg kom til hsbc) krevde å se bevis på strømregning sendt til din adresse i ditt navn som bevis på adressen din før de kunne opprette konto. Er kanskje bare dere som har møtt på noen som ikke ser så firkantet på ting. Flere av de samme bankene gav heller ikke studentkonto til utenlandsstudenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har konto hos Barclay og der trengte jeg ikke vise regninger eller annet bevis. Vet at Nat-West heller ikke har krevd noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nottingham er en fantastisk by!

Jeg bodde og studerte der i fire år. Byen er veldig tilrettelagt for studenter ( det er to universiteter der samt mange colleges), statistikken når jeg var der var at hver 4 innbygger eller noe er student. Byen har masse små barer, klubber og restauranter og det meste av butikker gir 10% avslag til studenter.

Byen har et stort restaurant/kino kompleks. Middag på wagamama og kino etterpå har jeg mange gode minner fra.

Jeg hadde engelsk samboer, så det første året før jeg begynte å studere jobbet jeg på WH Smith. Hadde ikke noe problem med å få bankkonto, men nå hjalp eksen min meg veldig med formalitetene da..

Som student hadde jeg god råd.

Når det gjelder bolig, så er det endel områder du bør styre unna. Lenton er et litt uggent sted. Nott Uni har jo endel foreign students, ta en telefon til universitetet og se om du kan komme i kontakt med noen som kan hjelpe deg med husvære. Min erfaring er at det hang alltid lapper overalt med flatmate wanted, tror det kan bli billigere enn å bo på campus.

2 store kjøpesentre samt en veldig koselig mer high fashion gate med designer butikker. Flust av historie og det er mange fine steder av historisk interesse å besøke.

Nei, nå må jeg se til å få tatt en tur over igjen! Nå fikk jeg UK lengsel! :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte i Surrey, og slik jeg opplevde det var det billigere å bo på campus enn å bo privat, men dette har jo selvsagt mye å gjøre med at boligprisene er ganske høye når man bor kun 40 minutter fra London.

Jeg fikk både gebyrstipend og tilleggsstipend for studiet mitt, i tillegg til vanlig stipend og lån. Jeg hadde vel utbetalt cirka 190 000 hvorav cirka 100 000 gikk til skolepenger. Mat syntes jeg var mye billigere i England, men det kommer helt an på hvor man handler. Særlig på Tesco har de mye billig. Jeg vet om studenter som hadde dårlig råd og som brukte 5 pund på hele ukeshandlingen. Selvfølgelig ikke alltid veldig variert kost, men de ble da mette.

Når det gjelder bank, så valgte jeg NatWest. Jeg prøvde å få bankkonto i HSBC, men siden de ikke holdt til på campus, så hadde de tydeligvis strenge regler for utenlandsstudenter. Så det hjalp ikke med studentbevis, pass og en sjekk på 14 000 pund... Hos NatWest var det ikke noe problem å få vanlig studentkonto uten gebyr.

Jeg vil anbefale deg å bo på campus når du kun skal være der et semester. Nå vet ikke jeg hvordan det er i Nottingham, men der jeg bodde, så skjedde "alt" på campus. Vi hadde 4-5 steder å spise, flere barer samt studentunion og treningssenter etc. Det var en haug av societies for absolutt alt mulig rart. Man stakk selvfølgelig til sentrum av og til, men det meste av det som skjedde, skjedde på campus.

I tillegg hadde jeg den fordelen av at det kun var et par minutter å gå til forelesningssalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gjesten over her. Jeg fikk også (heldigvis) støtte etter gammel ordning, hadde ikke jobb utenom skolen, betalte rundt 7000 kr mnd i husleie (halvparten av mndleie på ca 14000) midt i London og betalte rundt 100.000 i skolepenger. Likevel klarte jeg meg fint. Tror det er snakk om prioriteringer. Og når jeg klarte det, er det mulig for andre også.

Det er det helt sikkert, men jeg gikk på et ganske dyrt studium, hadde materialkostnader på flere hundre pund pr prosjekt + kostnader til bøker/printing, så jeg prioriterte det framfor shopping og festing.

...er overlykkelig for at jeg ikke gikk under den nye ordningen nå... det svir nok det lånet jeg allerede har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...