Gå til innhold

Kaffe Mocha

Anbefalte innlegg

Skrevet

Elsker en god kaffe mocha, men dessverre tillater ikke økonomien at jeg kan gå på kaffebar hver dag. I det siste har jeg derfor begynt å eksperimentere litt på kjøkkenet hjemme, men jeg får virkelig ikke til den "rette" sjokoladesmaken. Hva er det egentlig de bruker på de gode kaffebarene? Er det noen som har noen tips i forhold til hvordan man kan få til en god mocha hjemme?

(De flytende jukse essensene som de bruker enkelte steder, og selger på Meny og slikt, synes jeg for øvrig ikke noe om.)

Skrevet

På "Åpent Bakeri" lager de en heidundranes sjokolade/Mocha. Mistenker dem for å bruke sirup, men satan så digg det smaker!

Skrevet

Ja!

Varm melk, og bruk en melkevisp for å få melkeskum. Lag espresso med en espressobrygger (som settes på kokeplata).

Også kan du bruke sjokoladesaus for å tilsette sjokolade.

Skrevet

Den beste mokkaen lages med sjokolade biter og ikke saus etter min mening. På den baren jeg jobbet i fikk de levert disse bitene i 2 kg pakker så jeg vet ikke hvor de fikk tak i dem. Jeg synes smaken av dem likner på den mørke kokesjokoladen. Ikke den med 70% kakao men med rundt 40%. Hakk den og hiv oppi.

Skrevet

På kaffibaren min bruker de mokkabønner oppi, varmer og steemer melk, har bønnene i bånn, melk over, skum over det og espresso til sist. Best espresso hjemme får en med sånn espressokanne, men sterk kaffi får også ann.

Skrevet

Hei

Jeg elsker også en god Kaffe Mocha. På min favorittplass Charlie Brown i Stavanger er det espresso, melk og sjokoladesaus som benyttes (med krem på toppen)...men dette bruker også mange andre plasser men det pleier ikke å bli like godt. Jeg mistenker at mye også avhenger av selve espressoen (at den er god og sterk) at det brukes en god sjokosaus.

Skrevet

Det fungerer i alle fall IKKE med Freia sjokoladesaus.

Jeg fant en saus som var OK på Ultra en gang. Hunsker ikke hva den het, men den var ikke norsk.

Du kan evt. smelte kokesjokolade i litt av melken og helle denne i glasste ør du tilsetter melk fra melkeskummeren (vet ikke om det er mulig å skumme melk med tilsatt sjokolade).

Skrevet

Der jeg jobber bruker vi sjokoladesaus, espresso og steamet melk. Viktig at sjokoladesausen ikke er for lys, da blir smaken feil og veldig søt. Bruk en sjokoladesaus som er mørk. Hell ønsket mengde i glass/kopp, ha deretter i espresso, rør med en rørepinne eller skje. Hell deretter i steamet melk, først sakte for at melken skal blande seg med espressoen og sjokoladen, deretter raskere for å få med skummet. Ha krem på toppen om ønskelig :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg synes det funker veldig bra med freia sjokoladesaus. Sirup funker IKKE. Da jeg spurte på min favoritt-kaffebar, fikk jeg også beskjed om at det var freia han anbefalte hvis folk skulle lage hjemme.

Skrevet

Jeg lager den sånn:

Setter en halv kopp med melk i microen.

Steamer den med en sånn håndstreamer fra ikea.

Koker vann og har i pulverkaffe.

Tilsetter Options sjokoladepulver. Rører godt.

Tilsetter den steama melka til slutt og rører.

Synes den blir kjempegod, og den går kjapt å lage uten fancy utstyr.

Den ikea steam vispen kostet 9 kr.

Skrevet
På kaffibaren min bruker de mokkabønner oppi, varmer og steemer melk, har bønnene i bånn, melk over, skum over det og espresso til sist. Best espresso hjemme får en med sånn espressokanne, men sterk kaffi får også ann.

Dette hørtes kjempe godt ut!!! Hvor mange mokkabønner har dere i???

Må prøves ut... Får kjøpe mokkabønner i morgen ;)

Skrevet
Jeg lager den sånn:

Setter en halv kopp med melk i microen.

Steamer den med en sånn håndstreamer fra ikea.

Koker vann og har i pulverkaffe.

Tilsetter Options sjokoladepulver. Rører godt.

Tilsetter den steama melka til slutt og rører.

Synes den blir kjempegod, og den går kjapt å lage uten fancy utstyr.

Den ikea steam vispen kostet 9 kr.

Hm, Options var en god idé! På Egon har de "espreschoc" eller hva de nå kaller den, som de bruker sjokoladepulver i. Den er faktisk ikke så verst. Blir ikke helt som mocha, men den er god. Nydelig dessert med krem på toppen!

Jeg skal prøve med espresso, Options og steamet melk!

Skrevet
Dette hørtes kjempe godt ut!!! Hvor mange mokkabønner har dere i???

Må prøves ut... Får kjøpe mokkabønner i morgen ;)

Nå er det en stund siden jeg har drukket dette men jeg kan tenke meg at de har min. fem mokabønner i. Men det kommer jo bare ann på hvor godt en liker sjokolade, hadde jeg valgt selv hadde jeg hatt mer sjokolade oppi. Skader jo ikke å prøve seg frem, skulle man få for mye sjokolade ender man jo bare opp med en god kaffi som har mye sjokolade i og det kan vel ikke akkurat skade for en gang eller to :ler:

Skrevet

Takk så mye for mange gode tips!

Her var det litt av hvert jeg skal teste ut. Av kokesjokolader har jeg eksempelvis fra før kun testet den med 70% kakaoinnhold (ut fra antakelsen om at DET ville være et bedre alternativ, enn den ordinære kokesjokoladen), men det smakte ikke sånn veldig godt.. Skal derfor allerede i morgen teste ut en versjon med alminnelig kokesjokolade. Gleder meg!

Bare fortsett å komme med flere tips folkens!

Skrevet

Jeg har en samboer som elsker caffe mocca, og jeg lager den gjerne med sjokoladesirup, som man får kjøpt på kaffebutikk. I tillegg selvsagt espresso og steamet melk.

Skrevet

Noen biter Dronningkokesjokolade rørt ut i litt oppvarmet vann gjorde susen for min del :hoppe:

Takk alle sammen! Nå kommer settet mitt fra Bialetti til å gå varmt igjen :sikle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...