Gå til innhold

Syltetøy

Gjest Blåbærpiken

Anbefalte innlegg

Gjest Blåbærpiken
Skrevet

Jeg har så lyst på hjemmelagd syltetøy. Det er så godt! Ettersom jeg har vært ute og reist siden aprilmåned, har jeg ikke fått hamstret inn friske bær denne sommeren i det hele tatt. Men takket være min kjære mor, har jeg en del nedfrossede bær i fryseren. Det jeg derfor lurer på, er om noen vet hvorvidt det er mulig å lage syltetøy av frossne bær? Hvordan går man i så fall frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

frosne eller friske bær tror ikke at det er noe forskjell der. Det jeg gjør med frosne jordbær er at jeg la dem tine så mose jeg dem med en gaffel, tilsetter litt sukker og ferdig.

Eller med blåbær. Jeg la dem tine, koke dem opp veldig fort (uten vatn). Tilsetter litt sukker og vaniljekrempulver for å få den litt tykere.

Skrevet

Jeg pleier å lage av frosne bær, syns det er bedre med ferskt nykokt syltetøy et par ganger i løpet av året, enn å koke alt med en gang :)

Jeg tar da bare og putter hele blokker med sammenfrosne bær oppi kjelen, setter på plata på litt under middels varme og venter til det smelter. Innimellom rører jeg litt i det, og er jeg utolmodig hakker jeg bærene fra hverandre. Sikkert ikke riktig måte å gjøre det på mhht tining og sånt, men jeg liker at de moser seg litt mer når de tiner sånn. Når alt er tint lar jeg det få et kjapt oppkok og følger oppskriften på sånn syltepulverpakke (men med en god del mindre sukker).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...