Gå til innhold

et lukseriøst problem

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet
Anser virkelig ikke det å sette inn in tampong som grisete jeg. Vasker jo bare fingrene før og etter' date=' null problem. Har da såpe og varmt vann på badet. Tar i langt mer grisete ting andre ganger i løpet av en dag enn dette.[/quote']

Ja vi har alle forskjellige meninger om dette. Du liker å få blod og mensen på fingrene - jeg ikke. Sånn er det bare!

Videoannonse
Annonse
Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg sa ikke at jeg LIKTE å få blod og mensen på fingrene, bare at jeg ikke anså det som et stor problem :) Men du har helt rett, hver sin mening, dette respekterer jeg fullt ut. anser bare mange andre ting jeg gjør i løpet av dagen, enkete på jobb, engeklte deler av matlaging, blant annet, som mer grisete og etter min mening ekkelt enn akkurat dette. (Etter min mening er deler av SEX også mer grisete da...)

Men, det er bare min mening. Det er nok derfor de lager flere sorter. soik at alle kan velge det de foretrekker :)

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Når vet dere når tampongen er full?

Når bruker dere de forskjellige størrelsene tamponger? Brukere dere bind den dagen dere venter å få mensen (siden en ikke skal bruke tamponger før en har fått mensen)?

Har dere truseinnlegg i tillegg til tampongen i tilfelle den lekker?

hilsen usikre meg

Skrevet
Vasker dere underlivet etter hver gang dere skifter?

Nei, ikke hver gang, men en eller to ganger om dagen må til.

Bruker dere alle bare Tampax i begynnelsen for å bli vant til å sette den inn, så går dere over til ob? Hvordan gjør en det med denne innføringshylsen?

Jeg har prøvd Tampax, men synes det er mye mere grisete med blodige innføringshylser i søpla (må IKKE kastes i toalettet, det kan bli tett) enn å vaske litt blod vekk fra fingrene. Det første jeg brukte var OB, og det har jeg fortsatt med. Krever vel litt øvelse å bli vant med å sette den inn, men når du har skjønnt hvordan det skal være for å være riktig, så er det ikke noe problem.

Når jeg har prøvd, har jeg brukt ob. Da har jeg kommet et stykke inn, men så sier det stopp, og jeg kommer på en måte ikke lenger... Å da er den ikke skikkelig innforbi en gang...

:oops:

Da setter du den for kort inn, og da er det ikke rart at du kjenner den hele tida og den holder på å gli ut. Tenk på hvor lang en erigert penis er, så skjønner du hvor langt inn du skal sette tampongen. Rett til bunns, rett og slett! Når du dytter den inn skal hele fingeren være innenfor åpninga. Som milla sier kan det være lurt å stå med en fot oppe på kanten av toalettet. Det er nemlig en slags "bøy" midt inne i skjeden. Det er nok denne tampongen stopper mot når du får problemer. Når du står slik som det er beskrevet er det lettere å komme forbi denne. Ikke vær redd for å bruke litt kraft, ikke stopp ved første motstand.

Skrevet

Hva gjør dere om natta da? Skal jo ikke sitte inne mer enn 4 timer? Setter på vekkerklokka midt på natta og står opp og skifter?

Eller bruker dere bind om natta?

Gjest Zalomine
Skrevet

Det søte med disse "nye" tampongene er at det står 6-8 timer :)

Og i ukedagene sover jeg aldri så mye som 8 timer i alle fall. I helga står jeg opp tidelig om morgenen og skifter, før jeg krabber tilbake til sengs (nei, ikke vekkerklokke, men jeg våkner av meg selv)

Vet ikke hvorfor "grensa" ble utvidet, men på always-tamponger, og d nye ob, så er det "lov" å ha dem mer enn 4-5 timer, som det sto før... Vet ikke hvorfor, men det STÅR at vi kan bruke dem om natta (på always som jeg bruker i alle fall) forutsatt at du gir kroppen en liten "pause" i løpet av dagen, for 24/7 anbefales ikke.

Skrevet

Er det farlig å ha tampongen for lenge inni?

Når vet en når tampongen er full?

Når bruker dere de forskjellige størrelsene tamponger?

Brukere dere bind den dagen dere venter å få mensen (siden en ikke skal bruke tamponger før en har fått mensen)?

Ble mye spørsmål, men har akkurat begynt å bruke tampong

hilsen usikre meg

:oops:

Gjest Zalomine
Skrevet
Er det farlig å ha tampongen for lenge inni?

Vel, det er ikke bra i alle fall. Det eksisterer en liten fare for å utvikle TSS, og det er alvorlig. Men det skjer så godt som aldri. for å unngå dette skal du likevel skifte ofte (altså innen anbefalte "tidsgrenser" på 4-8 timer) og bruke den tampongen som har lavest oppsugningsevne, som er stor nok for deg. (skjønner?)

Når vet en når tampongen er full?

Det venner man seg til å vite. Du oppdager jo det. Du skifter til "faste tider" uansett, og ser du at den var slett ikke full, så setter du inn en mindre, eller er den overfull, så setter du inn en større. du lærer deg å kjenne din egen syklus ganske bra. Du merker også at den er HELT full desom den lekker (før det kommer så langt at det lekker helt, så vil du oppdage spor av blod på utrekksnoren. Da er det definitvt på tide å skrifte)

Når bruker dere de forskjellige størrelsene tamponger?

Det avhenger helt av din egen kropp, og dette finner du ut av. Selv setter jeg normalt sett inn en "medium" når det hele begynner (men dette kan viarere litt utfra følelsen av hva som "trengs"), og bruker også en slik første natta, ellers bruker jeg ofte liten om natta, for jeg vet at jeg blør lite om natta, og da heller en større når jeg står opp, for da vet jeg av erfaring at jeg generelt blør mer. Du bør ha 2-3 størrelser tilgjengelig, og så setter du inn en større dersom den du tar ut er helt full, og en mindre dersom den ikke er full (og det er gått normal tid) og en i samme størresle som den du har om det virker greit. Velg en mindre de tider du erfaringsmessig blør minre (spesielt de siste dagene) og en større når du erfaringsmesig blør mer (de første dagene, og kansje i forbindelse med visse aktiviteter?) Du lærer deg dette ganske fort. Dersom du vet at det er lenge til du får anledning til å skrifte (la det ikek gå over 8 timer) så bruker du en større. Ja, dette skjønner du jo :)

Brukere dere bind den dagen dere venter å få mensen (siden en ikke skal bruke tamponger før en har fått mensen)?

Jeg får mensen normalt lørdagsettermidag/kveld, og da passer jeg normalt på å være hjemme. I så fall bruker jeg bare truseinnlegg, og går heller på do ofte når jeg synes det nærmer seg tiden (min mens er svært regelmessig pga p-piller). Dette fordi jeg ikke liker følelsen av bind, det blir klamt og ubehagelig synes jeg. Men skal jeg ikke være hjemme, eller jeg har besøk, så passer det jo ikke å løpe på do stadig vekk, så da bruker jeg heller et bind, for å føle meg sikker. Så har jeg tampong tilgjengeig til når det begynner.

Av og til har jeg det. Spesielt brukte jeg det i begynnelsen, fordi jeg følte meg usikker. I situasjoner der en lekkasje er mer "kritisk" gjør jeg det fortsatt. (nå jeg ikke er hjemme og dermed ikke kan skifte om uhellet er ute, og jeg innser at det er en viss fare for det) Men normalt sett unngår man jo lekkasjer ved å bruke rett størrelse og skifte ofte nok.

Jeg håper dette var greie svar på alt du lurte på. Ellers finnes det en fin FAQ om tamponger på hjemmesiden til always tamponger.

Håper du finner ut av alt du lurer på, tamponger gir en deilig frihet, er min erfaring i alle fall! :)

Gjest Étoile
Skrevet

Tampongen bør ikke sitte for lenge fordi det utvikles bakterier og man kan få TSS (Toxic shock syndrome) som er en farlig men heldigvis sjelden sykdom. Les bruksanvisningen i pakken, der står det mer.

Tampongen, dersom man bruker riktig størrelse dvs tilpasset blødningsmengde, er vanligvis full etter 3-4 timer. Vanligvis blør man mest de første dagene, og da kan det være nødvendig å bruke de rosa. Etterhvert avtar jo mengden og da kan man gå ned i størrelse. Du må nesten prøve deg frem med hvilke størrelser som passe best for deg på hvilke dager, dersom tampongen ikke er gjennomtrukket på ca 5 timer er størrelsen for stor.

Jeg bruker av og til truseinnlegg de første dagene fordi jeg har kraftige blødninger og det hender at det lekker litt før jeg får skiftet, kan jo ikke løpe på do i ett sett.... :oops: Jeg bruker også truseinlegg den dagen jeg vet jeg får mensen og har alltid tamponger i veska... Ellers prøver jeg å unngå å bruke truseinnlegg da man kan få sopp av å bruke det for mye.

Om natta bruker jeg nattbind, blør mindre om natta og dusjer hver morgen så da er det ikke så farlig med "griset".

Lykke til da. :):)

Gjest Zalomine
Skrevet

Og siden jeg heller dusjer om kvelden enn om morgenen, så er nok det årsaken til at jeg ikke synes nattbind er en god ide. Også fordi jeg med bind rett og slett ikke sover. Jeg våkner en gang i timen i snitt, og må kjenne etter om det lekker. For, jeg har griset til sengetøyet mang en gang. (blør ikke så mye, men alltid utenfor bindet, det finner en vei ut på siden, irriterende nok, selv med vinger, bare masse gris og lite søvn)

Men, alle finner de løsninger som passer best for dem. Avhenger vel litt av hvordan hverdagen er, og hvilken ukedag man får mensen (jeg har lagt min til lørdag for å slippe dette stresset på jobb. Effektivt nå som jeg går på p-piller. Når jeg slutter med dem, da blir det en annen sak. Da må jeg muligens ha bind den dagen jeg venter det, og uansett truseinnlegg ja (men det bruker jeg nesten hver dag jeg. For det er jeg avhengig av, om jeg ikke skal skifte truse to ganger om dagen (ja, jeg er av dem som har mye utflod nemlig, uten at noe er galt, det bare er sånn, sånn har det vært i mange år)

Jaja, man kjenner sin egen kropp best, og prøver seg frem så man finner de løsninger som passer en selv best. Skal garantere at forbruket av rosa hadde vært større og av gule langt mindre, dersom jeg ikke gikk på piller i alle fall. Reduserte blødningene veldig med dem. Deilig befriende det også! :)

Skrevet

Hadde samme problemet selv. Det er viktig at du får den helt inn og at du slapper av i muskulaturen. Prøv den minste størrelsen først.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tar dere ut tampongen mens dere sitter på do? Jeg prøvde en tampong sist jeg hadde mens, og tok den ut mens jeg stod på gulvet...Usj...det rant litt blod nedover lårene da...Feil måte fant jeg ut :roll:

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg tar den somregel ut mens jeg sitter på do ja, men kan også ta den ut på badet, i forbindelse med en dusj eller lignende (har do og bad på hvert sitt rom altså)

Men, dersom det rant nedover låra når du tok den ut, da må du enden blø UENDELIG mye, eller så skifta du for sent. Normalt sett, om du skifter i tide, så opplever i alle fall ikke jeg noe problem med at det kommer ut noe som helst. Dersom det er gårr for lenge, og den er helt gjennomblødd og det kansje har oppstått lekkasje også, da kan det skje, men normalt sett kan jeg gå en halvtime uten tampong før det kommer ut noe som helst (ikke den første dagen da kanskje, men sånn ellers) Jeg blør jo ikke spesielt mye, men slik er det for meg i alle fall. Men bytt på do du, om du opplever dette som et problem.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...