Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2003 #1 Skrevet 15. januar 2003 jeg er 19 år gammel, men har enda ikkeklart det til tross for at jeg har prøvd alle mulige typer størrelser og måter å gjøre det på! jeg har hatt mensen siden jeg var 14 så jeg burde jo klare det! ikke er jeg jomfru heller! men problemet er det at etetr jeg har satt inn tampongen, føles det som den glir ut i gjen, enten ved vanlig gåing,hosting, nysing,når jeg ler eller bare setter meg ned på en stol! og ettersom den sklir mer og mer ut,(uansett hvor langt inn jeg har satt den) så gjør det jo ganske så vondt! det svir og er ubehagelig å ha den der! det vil med andre ord si at det er bedre med et bind! men det er mer renslig med en tampong! hjelp meg!
Gjest Diva Skrevet 15. januar 2003 #2 Skrevet 15. januar 2003 Ååååh, jeg opplever det samme. Klarer IKKE å bruke ob.... Det er tørt, ekkelt og ubehagelig og det kjennes som om den ikke sitter godt nok....Dårlig gjort. Vet ikke helt hvorfor det er sånn jeg, så kan ikke hjelpe deg, så jeg slenger meg med og spør om det samme jeg og......
'Lilly' Skrevet 15. januar 2003 #3 Skrevet 15. januar 2003 Det virker i hvert fall som tampongen ikke sitter helt som den skal. Bruker du rett størrelse skal den ikke gli ned. Mine enkle råd er: Putt den HELT inn! SLAPP AV! Jeg hadde også problemer de første par gangene, men så gikk det som smurt, og ikke planer om jeg går tilbake til bind. Nå føler jeg ikke at jeg har mensen lenger, bortsett fra at jeg har vondt i magen den første dagen. Prøv videre, og lykke til!!
Gjest Zalomine Skrevet 15. januar 2003 #4 Skrevet 15. januar 2003 Jeg føler også at den ikke kan være puttet helt inn om den kommer utigjen. Jeg hadde det problemet til å begynne med, men da var den nok ikke langt nok inne. vondt var det også. Da jeg bare turte å putte den så langt in som det bare er mulig (dvs, så langt som fingeren min er, lengre inn får jeg den jo ikke...) så gikk det mye bedre. Men om dere HAR den så langt inne (altså så langt som det er helt mulig å få den, og enda litt til) og den likevl kommer utigjen, da vil jeg nesten tippe at dere er formet på en litt annerledes måte der nede, slik at det ikke kan brukes tampong, for den skal umulig komme ut ved rett bruk for "vanlige folk". Dette skjønner jeg rett og slett ikke, i alle fall. Håper dere finner ut av det, for livet har forandret seg totalt for meg etter at jeg fikk denne friheten. Ikke mer klamme bind, behov for grundig vask me såpe 5 ganger om dagen, og en følelse av at det både synes og luktes (hvilket det sikkert ikek gjorde, men føltes sånn for meg). Ikke flere våkenetter, ikke flere... ja rett og slett ikke flere dage med bind som føles ubehagelig og ekle. Nei, jeg er glad jeg oppdaget gleden ved tamponger ja! Lykke til!
*Lisa* Skrevet 15. januar 2003 #5 Skrevet 15. januar 2003 Jeg mistenker også at du rett og slett ikke har satt den langt nok inn. Har du prøvd Tampax?? De har en hylse som gjør det lett å sette dem helt riktig. Les bruksanvisningen og følg den. Selv foretrekker jeg nå Ob, men det kan være veldig greit å prøve seg med Tampax til å begynne med. *Lisa*
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2003 #6 Skrevet 16. januar 2003 har testet tampax og nå har jeg gått over til mini ob. men denne har jeg dyttet langt langt inn, men det kanskje er mulig at den går noen cm til, men da er dte nesten bar elitt ekkelt. fingern min forsvinner jo!men jeg får vel teste det da..
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2003 #7 Skrevet 16. januar 2003 Synes ikke dere at det blir endel griseri med å bruke o.b. under mensen?? Med å stikke den inn, mener jeg.
Gjest Zalomine Skrevet 16. januar 2003 #8 Skrevet 16. januar 2003 Man bruker jo ikke o.b når man IKKE har mensen. Og forøvrig, nei, jeg synes ikke det er noe særlig grisete, vasker jo hendene før og etter... Det er en vanesak, synes dette er MYE mindre grisete enn bind i alle fall! Forøvrig, dersom det er mulig å føre tampongen et par cm lengre opp, da har du ført den et par cm for kort. Den skal ifølge "brukerveiledningen" føres så langt opp som mulig, nemlig.
Rufus Skrevet 16. januar 2003 #9 Skrevet 16. januar 2003 Den gangen jeg begynte med tamponger fikk jeg tips om og starte med Tampax og heller bytte til O.B. når jeg hadde lært og sette den på plass. Ei eldre vennine sa at det var enklere dersom man valgte å sette en fot på toalettet når jeg skulle sette den inn... Kanskje det kan være til hjelp??...funka iallefall for meg...
blå Skrevet 16. januar 2003 #10 Skrevet 16. januar 2003 Glir den virkelig ut, eller er det du som føler at den glir ut? Da jeg begynte med ob følte jeg hele tiden at den gled ut av meg. Jeg synes nesten at det virker rart at den glir ut om du har satt den riktig...
Megan Skrevet 16. januar 2003 #11 Skrevet 16. januar 2003 Kanskje dere skal prøve tamponger som de selger i såkalte billigbutikker (etc Nille)- Mamma bruker en eller annen "ukjent" type, og disse er visstnok veldig gode. Kan jo være verdt et forsøk. Er iallfall sååå mye bedre med tamponger!
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 16. januar 2003 #12 Skrevet 16. januar 2003 For det første, hvis du kjenner tampongen så har du satt den i feil, som oftest er det at du ikke har satt den langt nok inn. En tampong skal ikke skli ut, med mindre den er full men du skal alltid bytte tampong før den tid. Ingen kvinner er så små i underlivet at de ikke kan bruke tamponger, det er snakk om å slappe av i underlivet og å finne en behagelig stilling. Når jeg skal skifte tampong så står jeg med ett ben på feks. toalettsetet, det er den enkleste måten å gjøre det på. Hvis skjeden er tørr så bruk litt vaselin på tuppen så glir den lett inn. Det med at det lukter av de som bruker bind så er det faktisk mulig, du kan kjenne en svak metallisk lukt av blod hvis du er tett innpå noen som har mensen og bruker bind. Det at bind også er noe skikkelig søl (blod i hele underlivet) gjør at tamponger både er rensligere, mer behagelig og gjør at du merker mindre til mensen. Noe annet som er viktig er at du bruker riktig størrelse avhengig av hvor du er i mensperioden. De rosa de første dagene, deretter de blå og de 2-3 siste dagene kan du bruker de gule. Milla
tuji Skrevet 17. januar 2003 #13 Skrevet 17. januar 2003 Vaselin på tuppen, Milla? Det hindrer jo tampongen i å trekke til seg væske!
jordbær Skrevet 17. januar 2003 #14 Skrevet 17. januar 2003 Vaselin på tuppen, Milla? Det hindrer jo tampongen i å trekke til seg væske! Tror ikke hun mente halve tampongen! Tenker at det fungerer bra jeg, så lenge man ikke gjør hele tampongen vannavstøtende med vaselin;) Caliente skrev: Synes ikke dere at det blir endel griseri med å bruke o.b. under mensen?? Med å stikke den inn, mener jeg. ..Det er jo bare blod! Dessuten vasker man jo hender både før og etter! (det gjør iaffal jeg)
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 17. januar 2003 #15 Skrevet 17. januar 2003 Vaselin på tuppen, Milla? Det hindrer jo tampongen i å trekke til seg væske! He He :D neida, den hindrer ikke oppsugingsevnen på noen måte, du skal bare ha ørlite på tuppen av tampongen. Vaselin på tampongen er ett veldig greit og 100% ufarlig tips, jeg snakket med min gynekolog om det og hun sa at så lenge vaslinen er uparfymert så er det ikke farlig. Milla
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2003 #16 Skrevet 17. januar 2003 Caliente skrev: Synes ikke dere at det blir endel griseri med å bruke o.b. under mensen?? Med å stikke den inn, mener jeg. jordbær skrev: ..Det er jo bare blod! Dessuten vasker man jo hender både før og etter! (det gjør iaffal jeg) Ja nettopp. Blod. Var det jeg mente med griseri. Guffent, mener nå jeg. Det er grunnen til at jeg bruker Tampax. Da slipper jeg sånt. Er ikke pysete av meg, men er ikke så altfor glad i å få mensen på fingerene
Sirius Skrevet 17. januar 2003 #17 Skrevet 17. januar 2003 Jeg hater bind!! Føles som en går med den svææære bleia... Jeg bruker kun tamponger. Hvis tampongen ikke er satt riktig langt nok inn, føles det som om den er på veg til å skli ut - selv om den faktisk ikke gjør det. I min ungdom brukte jeg Tampax. Synes de fremdeles er veldig fine, for med innføringshylsen er den lett og sette på plass, og innføringshylsen er litt glatt på utsiden slik at innføringen går glatt. Må innrømme at ob'n kan gå litt trått somme tider selv om jeg ikke har noen problemer med det.
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2003 #18 Skrevet 19. januar 2003 Hvorfor er det mindre "griseri" med Tampax? Vasker dere underlivet etter hver gang dere skifter? Bruker dere alle bare Tampax i begynnelsen for å bli vant til å sette den inn, så går dere over til ob? Hvordan gjør en det med denne innføringshylsen? :oops: Når jeg har prøvd, har jeg brukt ob. Da har jeg kommet et stykke inn, men så sier det stopp, og jeg kommer på en måte ikke lenger... Å da er den ikke skikkelig innforbi en gang... :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2003 #19 Skrevet 19. januar 2003 Prøvd Tampax noen ganger, Gjest? Det er rett og slett ingen griseri i det hele tatt. Jeg er kjempefornøyd. Begynte med det, og gikk aldri over til o.b., rett og slett fordi jeg ikke liker merket i det hele tatt. Tampax er kjapt og greit (ikke det, o.b. er sikkert og det om man venner seg til det, men likevel; jeg er ikke mye imponert over tampongene).
Gjest Zalomine Skrevet 19. januar 2003 #20 Skrevet 19. januar 2003 Anser virkelig ikke det å sette inn in tampong som grisete jeg. Vasker jo bare fingrene før og etter, null problem. Har da såpe og varmt vann på badet. Tar i langt mer grisete ting andre ganger i løpet av en dag enn dette. Om du føler at det er "stopp", før den har kommet inn i det hele tatt, gjest, prøv da en annen stilling, og begynn eventuelt med mindre størrelser for å venne deg til tampongbruk. Den GÅR inn. Det er bare å trykke, du kan ikke føre den for langt, og den blir ikke borte, og det ER plass til den (tenk dere om, når man har sex, da er det noe vesentig større som føres inn der...) Tamponger er en fantastsik opplevelse, sammenlignet med bind, det er min erfaring i alle fall. Hvilke merker man foreterkker er nok en smaksak, selv har jeg ikke noe problem med ob eller always i alle fall, den hylsen skjønner jeg ikke hva jeg skal med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå