Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #1 Skrevet 14. september 2006 Jeg får visst ikke til noen ting, jeg. Skulle lage biff idag, spurte i butikken hvordan jeg skulle gjøre det. Steke i pannen for å få skorpe, og putte den i ovnen på 200 grader i 20 min. Jeg hadde den inne i 30 min for å forsikre meg om at den blei ordentelig stekt. Ok, jeg lar den stå litt og skjærer den opp..den er jo helt RÅÅÅ inni!! Det endte med at vi skjærte den opp i biter og stekte i panna etterpå. Gubben tåler ikke å se blod i maten, så han blei litt irritert på meg. Kan noen fortelle meg hva jeg gjør feil??
Drua Skrevet 14. september 2006 #2 Skrevet 14. september 2006 Sånn steker jeg biff, sikkert ikke helt etter boka - ikke veldig sunt heller, men den blir gjennomstekt og ikke tørr: Først og fremst må biffen være romtemperert før du begynner. Du må steke i en god klatt med skikkelig smør (jeg synes ihvertfall ikke olje blir noe godt når det er biff). Smøret må smelte helt og bruse seg ferdig før du har biffen i panna. Du må brune biffen i pannen på ganske høy varme, men ikke absolutt varmeste, da brenner den seg så fort. Ha oppi en smørklatt til (smøret blir litt borte etterhvert, og tørr panne = brenner seg) og skru ned varmen til laveste hakk med en gang den begynner å se godt stekt ut på utsiden. Så må biffen ligge å ettersteke på lav varme i pannen i 10-15 minutter, litt avhengig av hvor tykk den er. Snus ofte. Da blir den gjennomstekt uten å bli tørr
Gjest Fjellsippa Skrevet 14. september 2006 #3 Skrevet 14. september 2006 Merkelig. Jeg ville tenkt at biffen ble ihjelstekt på den tida. Var det hel ytre eller indrefilet du stekte? Kanskje steikovnen din er ødelagt?
Minien Skrevet 15. september 2006 #4 Skrevet 15. september 2006 Bruk steketermometer ved ovnssteking av hel indrefilet. Da er du sikker!
Mistyen Skrevet 15. september 2006 #5 Skrevet 15. september 2006 Jeg gjør det på samme måte som Drua, og får en perfekt gjennomstekt biff
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #6 Skrevet 15. september 2006 Gubben tåler ikke å se blod i maten, så han blei litt irritert på meg. ←
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #7 Skrevet 15. september 2006 ← jo ser at det kan misfårstes, det var ikke sånt ment. Det er andre gangen jeg prøver å steke biff i ovnen, og begge ganger blir det sånn. Hvordan er det med svin indrefilet? Er det lettere å steke i ovnen? Vil helst gjøre det på den måten og ikke i stekepanne, for da har jeg tid til å gjøre andre ting i mellomtiden.
Caboodle Skrevet 15. september 2006 #8 Skrevet 15. september 2006 http://www.matprat.no/BulletListArticle.as...mnu1=5014&mnu2= ;D
Gjest Fjellsippa Skrevet 15. september 2006 #9 Skrevet 15. september 2006 Bruk steketermometer ved ovnssteking av hel indrefilet. Da er du sikker! ← Følg dette rådet til Minien. Da er du sikker på bra resultat.
Krista83 Skrevet 15. september 2006 #10 Skrevet 15. september 2006 Bruk steketermometer, Tror en medium biff er ca 65 grader. så du bør jo ha den enda litt høyere...
Gjest går kokkelinja Skrevet 22. oktober 2008 #11 Skrevet 22. oktober 2008 går kokkelinja på restaurant og matfag.. Jeg stekte både ytrefilet og indrefilet her på tirsdag, skjærte den av et slakta dyr... noe som ikke var særlig arti -.- husk at steika må være romtemperert før du begynner å stekke. du bør også tørke av den før du steker slik at porene lukker seg fortest mulig igjen og du beholder den gode smaken i biffen. så steker du den på begge sider slik at den blir sånn passe brun på begge sider.. kan hende den blir litt svidd på begge sider, men det gjør ikke noe. strø på en blanding av salt og pepper på begge sider mens du steker. så kan du ta den inn i ovnen for å få en rosa kjerne steker du den i 70 °C,for gjennomstekt steker du på 76 °C ++ etter steking i ovnen lar du steika hvile 10-15 minutter.. pakk den inn i aluminiums folie slik at den holder arme..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå