Gjest gjesta Skrevet 14. september 2006 #1 Skrevet 14. september 2006 Siden Lamadama ville ha en ny tråd for å svare, så starter jeg denne. Lamadama skrev: Dette blir vel en helt annen diskusjon, men dessverre har en del (langt i fra ALLE) jegere forkastelige motiver når de drar ut på jakt. Det er DET jeg sliter med - ikke at dyrene blir drept. Gjest spør: Hvilke motiv? Ja, Lamadama?
Gjest gjesta Skrevet 14. september 2006 #2 Skrevet 14. september 2006 I 6 år vanket jeg i et miljø hvor det var mange jegere. De jaktet først og fremst på hjort og elg. I den perioden fikk jeg virkelig avsmak for alt som heter jakt. De gikk ut i skogen med drapsmotiv, de ville drepe, og skrøyt av at de nøyt å se dyret dø. Når jakt appelerer til ENKELTE mennesker på denne måten så får jeg helt avsmak. Jeg veit at dette antakeligvis gjelder et fåtall av jegere, men likevel får jeg meg ikke til å spise vilt etter deres uttalelser.
Gjest gjesta Skrevet 14. september 2006 #3 Skrevet 14. september 2006 Jeg er helt enig at enkelte jegere jakter fordi de synes det er gøy å drepe dyr. Dette er helt forkastelig. Men jeg er av den oppfatning at dette gjelder fåtallet, de fleste er vanlige folk som liker å være ute på tur, og er glad naturlig mat. Mange jakter også fordi de vet at det er helt nødvendig i Norge for å regulere bestanden. Jeg kunne aldri tenke meg å drepe dyr selv, men er svært glad for at det er noen som vil gjøre det for meg. Jeg synes faktisk dette er et veldig dårlig argument for å ikke spise viltkjøtt, jeg tror at alle dyr som har fått leve ute i det fri hele sitt liv har det veldig mye bedre enn dyr som har stått lenket fast på ett sted mesteparten av livet. Jeg tror også at dette kjøttet er veldig mye sunnere, både pga av at disse dyrene aldri har fått medisiner, og fordi de rett og slett har nødt til å være friske dyr for i det hele tatt å overleve ute i naturen. Jeg synes også at folk flest burde prøve å ha et naturlig forhold til dette, og ikke si æsj fordi om de ser døde dyr. Kjøtt kommer faktisk fra dyr som noen har nødt til å drepe, det dukker ikke bare magisk opp i frysedisken på Rema.
Gjest Sandoz Skrevet 15. september 2006 #4 Skrevet 15. september 2006 Jeg vet ikke om det er så mange som synes det er direkte ''gøy å drepe dyr'', men det kan kanskje virke slik når mange entusiastisk forteller om hvor moro de synes det er å treffe. Altså tror jeg det for veldig mange går mer på skytingen enn akkurat det å drepe. Det er klart det er gøy å få til noe man har trent mye på, for ikke å snakke om noe man har sittet og ventet i timesvis på for å få sjansen til - det betyr ikke at man er spesielt morderisk av den grunn.
Gjest gjesta Skrevet 15. september 2006 #5 Skrevet 15. september 2006 Når det gjaldt dissa her så kan jeg love deg at det var drepingen som er tingen. De drar på organiserte turer til Polen blant annet hvor det blir jagd ut forsvarsløse dyr på et åpent jorde slik at de kan pepre løs. Ikke mye sport i det.
Gjest gjesta Skrevet 15. september 2006 #6 Skrevet 15. september 2006 Skjønner at du har vanket i et noe spesielt miljø Lamadama. Jeg kjenner endel elgjegere/rypejegere, og ingen av dem har noen av de holdningene du beskriver. Tror de med de sunne holdningene er i flertall. Det må være flott å gå på jakt. Skulle ønske jeg hadde en pappa som hadde tatt meg med på elgjakt jeg. Han drar hve eneste høst.
Gjest gjesta Skrevet 15. september 2006 #7 Skrevet 15. september 2006 Liker ikke å se dyr bli drept av mennesker så hadde nok stått over å bli med på jakt uansett.
Gjest gjesta Skrevet 15. september 2006 #8 Skrevet 15. september 2006 Jeg synes nå det kan være verre å se dyr drepe dyr, enn å se en dyktig jeger sette ei kule i nakken på en elg jeg da. Så et program her om dagen, hvor en krokodille drepte en gnu. Det var i alle fall ikke humant og pent.
Gjest gjesta Skrevet 15. september 2006 #9 Skrevet 15. september 2006 Jeg synes nå det kan være verre å se dyr drepe dyr, enn å se en dyktig jeger sette ei kule i nakken på en elg jeg da. Så et program her om dagen, hvor en krokodille drepte en gnu. Det var i alle fall ikke humant og pent. ← Skal ikke være "humant" når det er snakk om dyr da, det er ekte instinkter og natur det
Gjest gjesta Skrevet 15. september 2006 #10 Skrevet 15. september 2006 Jeg sa vel ikke at det skulle være humant? Jeg sa bare at jeg foretrakk å se på at en dyktig jeger dreper et dyr, enn at et dyr dreper et dyr.
Gjest gjesta Skrevet 15. september 2006 #11 Skrevet 15. september 2006 Bare synes det var pussig å bruke ordet humant i den sammenhengen.
BMD Skrevet 15. september 2006 #13 Skrevet 15. september 2006 Personlig hadde jeg foretrukket å dø fort av en kule framfor sakte av en krokodille som trekker meg under vann og river meg i biter før jeg er ferdigdødd. Uansett hvor mye mer vakkert og naturlig det hadde vært om det var krokodillen som gjorde det.
Gjest Fjellsippa Skrevet 15. september 2006 #14 Skrevet 15. september 2006 Noen få jegere ødelegger for de mange. Sånn er det i mange sammenheng i livet. Jeg synes vi skal høste av naturen. Vi må jo ha mat, og det å gå på jakt er vel ikke verre enn å slakte dyr på slakteriet. Eller fiske for den saks skyld. Og så er jo viltkjøtt så godt da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå