Gjest Gjest_Live_* Skrevet 14. september 2006 #1 Skrevet 14. september 2006 Jeg skal feire 25-årsdagen min nå, oghar bedt en del venner som ikke kjenner hverandre noe særlig. Dvs, de møter hverandre ca. en gang i året; på bursdagen min..Stemningen har pleid å være litt småanspent fordi folk ikke kjenner hverandre, er litt forskjellige og flere ganske sjenerte blandt flere folk. Det har blitt til at vi bare har sittet på det samme stedet i sofaen/stolene, og prøvd å holde praten i gang..Jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg føler litt på stemningen at den er litt trykket og anspent..I år hadde jeg håpet å få løsnet litt på stemningen, få folk til å å synes det er naturlig å mingle og prate med flere osv. Noen forslag til hvordan få opp stemningen på 25-årsdagen min?=)
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #2 Skrevet 14. september 2006 Servere masse drinker og spille høy musikk så ingen høres hva de andre sier. Funker hver gang. Kanskje vise en episode av Hotel Cæsrar i bakgrunnen?
Gjest Fruktfat Skrevet 14. september 2006 #3 Skrevet 14. september 2006 Servere masse drinker og spille høy musikk så ingen høres hva de andre sier. Funker hver gang.← enig. faktisk. gjerne en sterk velkomstdrink. om du skal servere noe mat, så la det være fingermat, taco, nachos et eller annet som man slipper å bruke kniv og gaffel på. og styr for all del unna selskapsleker... da forsvinner mange ut eller på do.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #4 Skrevet 14. september 2006 enig. faktisk. gjerne en sterk velkomstdrink. om du skal servere noe mat, så la det være fingermat, taco, nachos et eller annet som man slipper å bruke kniv og gaffel på. og styr for all del unna selskapsleker... da forsvinner mange ut eller på do. ← Ja, mingleterskelen blir kanskje litt lavere når folk må forsyne seg selv enn å sitte på langbord med kniv og gaffel..bra forslag, men på en anne side blir det kanskje ikke like stilig da.. Har prøvd å lage litt småsterke velkomstdrinker før, og da har det bare blitt til at folk bare har drukke littegrann..8er mulig jeg ikke er verdens beste på drinker heller, så kanskje jeg kan servere bare muserende vin som velkomstdrink)Det er bare noen få av dem som kommer til å drikke mer enn 2-3 glass vin, så de er ikke så veldig alkoholglade
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #5 Skrevet 14. september 2006 Det var jeg trådstarter som postet denne..
Gjest drinken Skrevet 14. september 2006 #7 Skrevet 14. september 2006 Drikkeleker er alltid morro...Det pleier å løse opp de stiveste av de stive...sjekk linken: http://www.drikkeleker.no/
Gjest Revenka Skrevet 14. september 2006 #8 Skrevet 14. september 2006 Jeg løste det en gang ved å koble to og to som ikke kjente hverandre før de kom til meg på fest, f.eks ved at Per må møte opp på bussholdeplassen og holde en telefonkatalog, mens kari måtte ta med seg noe som per kunne kjenne henne igjen for. I invitasjonen stod det bare oppmøtested og hva de skulle se etter hos den andre personen. Det fungerte bra den gang.
Gjest drinken Skrevet 14. september 2006 #9 Skrevet 14. september 2006 Det var lurt det også...eller du kan lage en spørrekonkurranse.... Par opp noen som ikke kjenner hverandre og lag en rekke med spørsmål de må svare på sammen. Kanskje du kan leke kirsten giftekniv i samme slengen?
Gjest Fruktfat Skrevet 14. september 2006 #10 Skrevet 14. september 2006 Ja, mingleterskelen blir kanskje litt lavere når folk må forsyne seg selv enn å sitte på langbord med kniv og gaffel..bra forslag, men på en anne side blir det kanskje ikke like stilig da..← vi har hatt krepselag, det funker bra! all sånn mat som man gjerne kan bruke fingrene på. velkomstdrink kan f.eks være fjellbekk, eller vodka, tranebærjuice og lime. det er godt, og man kan ha i litt alkohol uten at det smaker py
Gjest Fruktfat Skrevet 14. september 2006 #11 Skrevet 14. september 2006 (endret) dobbelt Endret 14. september 2006 av Fruktfat
Gjest Gjest_Live_* Skrevet 14. september 2006 #12 Skrevet 14. september 2006 Hvor mange er det som kommer? ← Tilsammen blir vi ca 15.. Takk for gode forslag forresten! Veldig godt forslag det med å "spleise" to og to før festen - kjempedumt jeg har sendt invitasjoner for et par uker siden, ellers skulle jeg ha gjort det! Nå er jo de fleste av de som kommer ikke av de drikkeglade typene akkurat, og noen drikker ikke i det hele tatt, så drikkeleker og sånn blir det kanskje bare dårlig stemning av da..? Men en velkomstdrik kan jeg vel alltids lage uansett om folk vil ha eller ikke=) Quiz var jo også veldig bra forslag,da! Takk takk=)
salsera Skrevet 15. september 2006 #13 Skrevet 15. september 2006 Du kjenner dem sikkert så godt at du vet hvilke interesser og hvilken bakgrunn de har? Forbered deg litt og tenk gjennom hva de har til felles. Har de studert på samme sted? Spiller flere fotball/sjakk/volleyball? Felles ferieinteresser? Osv. Når samtalen begynner å gå trått, kan du gripe inn og si f.es. "X, du var jo på ferie i .... Hvordan var det? Å, jeg tror Y også har vært der. Y, du var i .... for et par år siden, ikke sant?" Ellers fikk vi utdelt denne bli-kjent-leken på et kurs jeg gikk på. Finn så mange som mulig som - har samme skostørrelse som deg. - har like mange søsken som deg. - har vært på ferie samme sted som deg. - har samme hobby som deg Kanskje du kan lage noe lignende om du vil ha en "bli-kjent-runde"?
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #14 Skrevet 15. september 2006 Jeg stemmer for quiz, der du setter sammen lag! (Du kan for eks lage en cd med forskjellige sanger og spille av begynnelsen, finne bilder av kjendiser og bare vise litt av bildet, ha spørsmål om deg osv.)
Gjest Cosmic Girl Skrevet 15. september 2006 #15 Skrevet 15. september 2006 Jeg løste det en gang ved å koble to og to som ikke kjente hverandre før de kom til meg på fest, f.eks ved at Per må møte opp på bussholdeplassen og holde en telefonkatalog, mens kari måtte ta med seg noe som per kunne kjenne henne igjen for. I invitasjonen stod det bare oppmøtested og hva de skulle se etter hos den andre personen. Det fungerte bra den gang. ← Det er kanskje det beste forslaget jeg har hørt på lenge! Så utrolig god ide!! Selv pleier jeg å ty til PS2. Buzz el. Singstar og sånn dansematte er gjerne noe man tar frem etterhvert etter at folk har tødd opp litt. Men på Buzz må man være på lag, og da blir man gjerne raskt kjent. Ellers er generelt lag-ting en kul greie på fest, fordi det er noe med at det skaper en samhørighetsfølelse. Men enig i at selskapsleker er døllt, og noe du bør holde deg unna. Lykke til, og ha en kjempefin bursdag!
Minien Skrevet 15. september 2006 #16 Skrevet 15. september 2006 Jeg er ofte en av de sjenerte som blir sittende i sofaen, og jeg kan jo komme med noen personlige anbefalinger fra mitt ståsted: - Ha MYE drikke! Og sterk drikke. Du kan blande en sterk velkomstdrink som ikke smaker så veldig alkohol - det er faktisk mulig. (Long Island Iced Tea, for eksempel..) - Selskapsleker er FY! Da går jeg. Det samme gjelder drikkeleker. Hvertfall tidlig på kvelden. - Ikke forsøk å "sette meg sammen" med en annen person. Jeg vil selv velge hvem jeg har tillit til og vil prate med. - Quiz er et godt forslag. Men IKKE på Playstation. Da vil ikke alle kunne spille, og de som ikke er med vil sitte helt stille i stolen sin og se på. Trenger du quiz-spørsmål, kan jeg hjelpe deg (sette sammen en ordentlig "pub-quiz" - jeg er ofte på sånt). - Prøv å unngå at den gjengen som kjenner hverandre samles på kjøkkenet. Har ikke tall på hvor mange ganger dette har skjedd. - Ikke spill høy musikk. Da tar jeg hvertfall ikke kontakt med noen. Tja..dette var noen tips iallefall..men det er jo mulig jeg bare er rar..
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #17 Skrevet 15. september 2006 Jeg er også av de stille og sjenerte som gjemmer meg i en krok og skuler skeptisk på alle fremmede Mine tips til hva som eventuelt ville funket/ikke funket for meg * jeg drikker ikke. Så drikkeleker og ting hvor hele poenget går ut på å tylle i seg alkohol får meg til å føle meg utenfor. Skal du ha velkomstdrink, sørg for et alkoholfritt alternativ. * som MInien er jeg heller ikke begeistret for å bli satt sammen med en sånn helt på måfå. Det er enkelte typer mennesker jeg bare ikke tåler, som bare får meg til å gå enda lenger inn i skallet mitt. Skal du sette sammen fremmede folk må du iallefall sørge for at du setter en sjenert sammen med en som gjerne er litt mer utadvendt på en vennlig og skånsom måte, som ikke bare sitter og himler med øynene og signaliserer "stakkars meg som har endt opp med denne kjedelige dusten som ikke sier et ord". * utagerende leker som singstar og dasematte? Takk for meg, går nå, jeg. * quiz var en god ide. Da med varierte spørsmål, slik at du vet det er emner fra noe alle kan. Det er ikke så gøy for den som sitter der og ikke kan svare på -noen- av spørsmålene. Hvis du vil folk skal tø opp litt, kan du jo ha litt spesielle spørsmål, slik at det gjerne bare er én person som du vet vet noe om emnet. Jeg får iallefall litt bedre selvtillit hvis det er slik at jeg redder laget ved å vite noe så sært som ingen andre vet
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #18 Skrevet 15. september 2006 Jeg er enig med de siste her (men mange gode forslag over også, altså). Sjenanse eller at man er litt tilbaketrukket er faktisk til en viss grad noe vi velger selv. Når jeg treffer nye folk er det faktisk ikke alle jeg får god kjemi med, og da velger jeg heller å holde meg litt i bakgrunnen. På den annen side er det selvsagt dumt å gå lipp av nye bekjentskaper fordi alle sitter i hver sin trygge gruppe. Men jeg synes det er en bedre idé å ha quiz med "blanda grupper" på lag enn å koble to og to. drikkeleker kan også slå litt feil ut, selv om de kan være moro... Må nesten se an vennene om det er passende. Jeg er også enig i at PS-spill kan ekskludere de av oss som ikke kan det og ikke har lyst til å drite oss ut foran fler man ikke kjenner. Jeg pleier å takke nei til å spille bilspill, guitar hero osv...
Gjest Cosmic Girl Skrevet 15. september 2006 #19 Skrevet 15. september 2006 Må bare kjapt forklare at Buzz er et spill hvor 1 person holder kontrollen, som består av en stor rød knapp og 4 mindre med farger. Det er først ut til å trykke på den røde knappen, og det kan hvem som helst av de som sitter rundt gjøre. Det er ikke som et vanlig PS spill, hvor det er en som holder konsollen, som spiller og alle andre blir holdt utenfor. Vi har som sagt spilt buzz ved flere anledninger, også hvor vi har hatt veldig sjenerte folk på besøk, og det er alltid en hit. Men vanskelig å gjennomføre dersom man ikke har PS. Buzz går fint å starte med, mens dansematte og Singstar som sagt er noe man muligens kan ta fram etterhvert, når man ser folk slapper mer av og slipper seg løs.
Gjest gjesta Skrevet 15. september 2006 #20 Skrevet 15. september 2006 Har spilt Fantasi (brettspill) hvor vi i stede for å tegne har mimet. Blir mye artig ut av det og det løsner på stemningen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå