Gå til innhold

Matglad kattunge.

Gjest Gjest_Kaja_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet

Hei!

Jeg har tre katter. En mammapus, som jeg pleier å kalle henne, og to kattunger på 16 uker. De er begge hanner.

Han ene, Tassen, er ganske normal, egentlig. I forhold til andre kattunger jeg har sett er han normal i størrelsen osv. Han spiser godt og ser ut til å ha det bra. Han andre er kulerund - vi kaller ham Bolla. Han er nesten like stor som mammapusen, som er en stor hunnkatt. I forhold til Tassen er han mange cm høyere og lengre, i tillegg til at han sikkert veier en kg mer. Bolla er rett og slett en ordentlig kraftkar - brei over skuldrene, svær brystkasse og DEN nakken. Kommer til å bli gatas skrekk.

Men herregud å Bolla eter! Jeg har aldri sett på maken. Foreløpig er han ikke blitt feit, altså han har ikke ekstra fett noe sted. Men magen hans står ut som en sperreballong nesten konstant, for han gjør jo mest ikke annet enn å spise. Jeg ga de noen godbiter som er godt for tennene - men det hjelper ikke på Bolla, for han SLUKTE det ned og hylte etter mer. Jeg har flere ganger sett ham stå og brekke seg under et måltid, for han tygger jo ikke maten... Og det har skjedd et par ganger at han har spydd etter å ha spist noe jeg vil karakterisere som enorme mengder mat - han har rett og slett spist til han har spydd.. Han er alltid sulten, har alltid vært sånn - pleide å sovne i matfatet før, og var den første av alle som smakte annet enn morsmelk.

Er dette noe jeg bør bekymre meg over? Han har det bra, han er aktiv når han ikke spiser eller sover, veldig sosial og kosete, trygg og rett og slett helt herlig - og den peneste pusen jeg noen gang har sett. Men han spiser jo så vanvittig mye, og sluker maten...!

Er det normalt?

Han må jo ha mye mat, han vokser jo så utrolig fort... Men er redd for dårlige vaner.

Videoannonse
Annonse
Gjest Vilja :-)
Skrevet

:ler:

Først sa du at han ikke gjorde særlig annet enn å spise. Deretter forteller du at han er en aktiv katt. Men at han viser tegn på for mye matinntak (stor mave) bør jo være et signal til dere eiere om å kanskje redusere posjonene han får. Ikke la katten spise til den spyr, men finn en balanse ift. hva han trenger for å bli mett, og ikke over-mett.

Det er jo mange katter som rett og slett er glupske av seg. Som hunder gafler de nedpå uten særlig tanke på hva de spiser. Ute i det fri hadde ikke disse kattene klart å konsumere så store mengder mat. Men også som huskatter kan kostholdet bli regulert og tilpasset etter behov, men da grunnet påpasselige eiere :)

Skrevet

har du gitt kattene markkur ?

Skrevet
har du gitt kattene markkur ?

Det tenkte jeg og. Oppblåst mage, enorm sult og oppkast er typsik tegn på orm. Til kattunger er det først og fremst spolorm som er vanlig, så du kan gi dem banmith pasta som du får kjøpt reseptfritt på apoteket. Alle kattene må behnadles for orm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...