Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

:frustrert::sinna::kjempesinna:

må sleppe ut litt agresjon!

Tingen er. Faren til lillesøstra mi ringte meg rett i stad og sa at han hadde fått et brev i mitt navn. jeg ba han åpne det, og det var et inkassokrav på over 1000kr. som hadde kommet til hans adresse, ett sted hvor jeg aldri har bodd :klø: ringte til lindorf og fikk snakke med et utrolig frekt og lite hyggelig menneske. han sa at regninga var fra ellos og den var fra november 2005. så sier jeg at det kan ikke stemme, for jeg betaler regningene mine med en gang jeg får di. han sa di hadde sendt flere brev og ringt trur jeg også han sa. så beløpet hadde bare stigi. så sa jeg at det er ikke min feil når jeg aldri har sett noe brev, siden di har sendt det til en adresse jeg aldri har bodd på! :frustrert:

Så sier den jævelen at jo det var min feil! Hmfr

Da jeg spør om hvor di har fått den adressa fra, svarer han fra noe informasjon. men det visste han ikke om for det var jo dataen som ordna sånt. så han bare lurte på om jeg ville betale hele beløpet eller om jeg ville dele det opp :kjempesinna: blei litt satt ut kan du si.. så sa at jeg skulle betale hele beløpet, og han skulle sende brevet til MIN adresse.

Så tok jeg en telefon til ellos, der jeg fikk snakke med en kjempe hyggelig dame. Hun fant ingen ting på mitt navn, bare regninger som var betalt, men hun skulle få noen på en annen avdeling til å kikke på det så skulle jeg få en telefon fra di om et par dager...

er det mulig :frustrert: deilig å slippe ut litt agresjon og frusterasjon :sjarmor: (ja elendig i rettskriving)

Skal jeg betale regningen lissom?

Edit: måtte bare slenge på en glad smilie, jeg så så fryktelig sinna ut :sjenert:

Endret av Minimi
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Skal jeg betale regningen lissom?

Nei, ikke før du får bragt på det rene hva dette egentlig er for noe! (Jeg har f.eks. opplevd å få krav som egentlig skulle ha vært hos en som har et navn som kan ligne litt på mitt).

Ring eller send mail til Lindorff og gi beskjed om at du bestrider kravet på bakrunn av at Ellos ikke finner noe i sine registre og be dem sjekke saken en gang til. Lindorff er da pliktig til å stoppe saken i sitt system inntil det er bragt på det rene at du virkelig skylder disse pengene. Ring også gjerne Ellos på nytt og be dem dokumentere at du ikke handlet for et slikt beløp i den aktuelle perioden. Har du aldri vært folkeregistrert på den aktuelle adressen, er det for øvrig opp til Lidorff å dokumentere at du evt. har oppgitt den.

Inkassoselskaper gjør ofte feil, men de er som regel lite villige til å innrømme dem...

Skrevet

Bruk mail eller post, ikke stol på tlf med Lindorf.

Ellers er det riktig som Leo skriver. Be Ellos skrive til deg at du ikke har noe utestående med dem og send kopi av det til Lindorf.

Jeg har heldigvis aldri vært i kontakt med Lindorf, men kjenner til noen av de som jobber der og ler seg i hjel av fortvilte kunder som ringer, og det holder for meg. Men man må kanskje være litt speisell for å drive med sånt. Lindorf har mange svin på skogen.

Kjør på. Lykke til!!

Skrevet

takk for svar :) tenkte jeg skulle vente til jeg får det brevet fra lindorf og tlf fra ellos så blir jeg kanskje litt klokere og får ting bekreftet

Så får jeg se hva jeg gjør videre :sjenert:

Skrevet

Hvis det blir så du føler du må betale for å slippe å få betalingsanmerkninger på deg så ta forbehold før du betaler. Skriftlig si at du betaler for å slippe å bli svartelistet, men at du mener kravet er feil og de ikke har rett på disse pengene. Da har du en mye bedre sak for å få tilbake pengene senere.

Skrevet
Hvis det blir så du føler du må betale for å slippe å få betalingsanmerkninger på deg så ta forbehold før du betaler.

Betalingsanmerkninger skal ikke gis før etter en evt. dom i hennes disfavør i tingretten. (Tidl. kalt namsretten), så hun trenger ikke å føle at hun må betale for å unngå å få en slik.

Skrevet

Det er heller ikke til å stole på at ellos ringer deg tilbake, ville tatt en telefon til dem jeg...

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Har vært i en lignende situasjon, og kan gi deg følgende tips:

FÅ ALT SKRIFTLIG!

Du får så mange forskjellige versjoner, og folk sier mye rart for å "bli kvitt deg". Mens Linddorf driter i det; de ønsker kun å få beløpet inn. Du må aldri si at du skal betale dersom du ikke skal det. Når du nå først har sagt til Linddorf at du skal betale, må du sende de brev eller mail snarest og si at du har kontaktet Ellos, de sier du ikke skylder noe, og at du derfor likevel ikke har tenkt å betale. Ta kopi av alle brev du sender.

Det å ha absolutt alt skriftlig reddet meg fra å betale flere tusen til Linddorf, et krav som overhodet ikke var riktig...

Skrevet

Jrg er en av de "spesielle" som har jobbet i Lindorff ;) Det kan skje feil, her høres det åpenbart ut som om det er noe som ikke stemmer. Ikke betal kravet, uansett. Du får ikke anmerkning før evt dom. Krev at saksbehandler, og det er som regel ikke den du snakker med på telefonen, (hvis de ikke har endret praksis), tar kontakt med Ellos og sjekker at kravet er korrekt. Hvis de nekter krever du at saken går direkte til forliksrådet (hvis du er 100% sikker på at du har rett, og det virker det jo som du er). Kan godt hende de stopper saken der fordi det koster mer å ta saken til FR enn summen kravet ditt er på.

Skrevet (endret)

Følg rådene om å ha alt skriftlig i forhold til Ellos og Lindorff. Skriv e-post og lagre eller ta utskrift av disse. Svarene du får tilbake skal være skriftlige, og det er lurt å oppbevare disse sammen med andre utskrifter.

Hvis du får skriftlig tilbake melding fra Ellos kan du klage dette inn for Lindorff og inkassoklagenemda. Inkassoklagenemda tar avgjørelse om hvorvidt Lindorff har opptrått i strid med inkassoloven og ikke ført god inkassoskikk. Blir det en positiv dom blir dommen oversendt kredittilsynet som tar saken videre mot Lindorff.

Klageskjema finnes her http://klagenemnda.inkasso.no/ under menyvalget "informasjon".

http://klagenemnda.inkasso.no/document/kla...2009%202003.pdf

Trenger du å sende informasjon som ikke kan sendes som e-post kan det være lurt å benytte rekommandert tjenesten til Posten, eller en telefax som begge gir kvittering for sendt sending. Det er også lurt å kunne dokumentere at brev/informasjon og dokumentasjon er sendt til firmaene.

(Sitter i samme båt som deg på grunn av at mr. music har gjort det samme mot meg. Forskjellen er at mr. music aldri har ahtt meg som kunde, men penger skal de ha)

Endret av Bobeline
Skrevet

ringte ellos akkurat, for har ikke fått noen tlf tilbake fra di. hun jeg snakka med nå var ikke fult like hyggelig som hu jeg snakka med sist.

hun jeg snakka med nå sa at når det har gått til inkasso, så har ikke ellos noe med det å gjøre lenger. så hun kunne ikke sjekke hva det gjalt

:frustrert:

det virka som hu jeg snakka med sist kunne få sjekka det.

di kan vel få sjekka det skulle man tro? :klø:

Skrevet

Ja det kan de! De vet da selv hva som er betalt og ikke betalt.

Jeg fikk en inkasso fra Legevakten (??), ringte legevakten og forklarte de at jeg hadde betalt, det kunne jeg se på min egen kontoutskrift. Og selv om regningen var gått til inkasso, så kunne legevakten se hva det gjalt, når og hvor.

Ikke betal regningen, send mail til Ellos og forklar deg saklig. Spar på alle mailene du får.

Hvis du har nettbank, kan du jo sjekke november 2005 om at den har blitt betalt. Da kan du referere til nøyaktig dato du har betalt og hvilken sum det gjalt.

Skrevet

Hvis Ellos bare henviser deg tilbake til Lindorff bør du igjen kontakte Linddorff og kreve at de kontakter Ellos for å sjekke om kravet er korrekt (dette er vanlig saksgang etter at en sak er gått til inkasso, men det er utrolig irriterende at Ellos selv ikke kan si om dette stemmer eller ei når du nå engang har ringt dem).

Skrevet
Inkassoselskaper gjør ofte feil, men de er som regel lite villige til å innrømme dem...

Hvordan har det seg/hvorfor er det slik?

Skrevet

har bytta bank siden den gang så får ikke sett på nettbanken, men har nå sendt mail til ellos og lindorff så får jeg bare vente. viss det er sånn at jeg ikke har betalt den regningen fra ellos, så betaler jeg den med en gang, men jeg betaler ikke gebyrer og drit for at di har sendt det til en adresse jeg aldri har bodd på... håper jeg slipper det.

Skrevet

Det jeg har oppdaget i slike tilfeller er at det ikke lønner seg å bare forholde seg til telefonkontakt. Det vil si at det er lurt å følge opp slik kontakt med skriftlig tilbakemelding. Når jeg har ringt et firma forå få svar på spørsmål, følger alltid opp med en telefax. En telefax, som er en skriftlig henvendelse, må de svare skriftlig på. Det har vist seg at i mange tilfeller er de skriftlige svarene mer troverdige, da dette er noe som vi senere kan gå tilbake på. Jeg hadde skriftlig melding til Ellos om at jeg vil vite hvilket bekøp som er utestående, og som har blitt videresendt til inaksso. Jeg hadde også begrunnet henvendelsen min i at Ellos kundebehandlere ikke kontakter meg etter forespørsel slik de har lovet, og at de mener at når saken er oversendt til et innkassobyrå, så er ikke dette lenger Ellos domene.

Det siste er selvfølgelig galt. Dette fordi det er ulovlig å oversende saker til innaksso, når det ikke foreligger utestående beløp. Videre skal en innkassotvist tas opp med første kreditor (Ellos), som må bevise at kravet er rettmessig. Annet kan meldes til Forbrukerrådet.

Forresten, har Ellos internett-konto, at en kan registere en konto på nettet og sjekke innbetalinger og bestillinger der? I så fall kan kanskje det være nyttig?

Når du får svar kan du sende dette videre til Lindorff og bestride kravet. Eller du kan bestride kravet nå, slik at de stopper videre gebyrer og renter. Det blir godført tidligere krav hvis inkassosleskapet ikke får protest på kravet.

Skrevet
har bytta bank siden den gang så får ikke sett på nettbanken, men har nå sendt mail til ellos og lindorff så får jeg bare vente. viss det er sånn at jeg ikke har betalt den regningen fra ellos, så betaler jeg den med en gang, men jeg betaler ikke gebyrer og drit for at di har sendt det til en adresse jeg aldri har bodd på... håper jeg slipper det.

Du kan også kontakte den gamle banken din og be dem hjelpe deg. Det koster kanskje litt, eller vil ta litt tid hvis du ikke vet betalingsdato og eventuelt blankettnummer på betalingen. De hjelper til med dette hvis en har alle opplysninger som trengs for å finne betalingen.

Angående adressen fakturaer er sendt til, så er det ditt ansvar at dette er rett. Men har du alltid brukt din faste bostedsadresse til besillinger og fakturaer ellers og ikke medlt midlertidig adresseendring, vil det stille seg annerledes. Har du brukt midlertidig adresseendring, og ikke opphørt denne er det ditt ansvar hvor fakturaer blir sendt.

Er kravet rettmessig kan innkassoselskapet kreve renter og gebyrer, med mindre disse er unormalt høye. Da kan dette klages inn for innkassoklagenemda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...