Gå til innhold

regjeringen sponser de som sparer strøm

Anbefalte innlegg

Skrevet

artikkel i avisene i dag går det frem at regjeringer er gavmilde og gir opptil 10 000 til de som går inn for strømsparende tiltak - men.. og det er alltid er stort MEN her ...

Hva med de som tar innviseteringer på å instalere varmegjennvinningsannlegg som på sikt sparer inn MYE mer enn både pellets og varmepumper? I tillegg er slike annlegg MYE MYE dyrere å innstalere.. Hvorofr får ikke vi noen hjelp da? er det bare kortsiktige løsninger regjeringen ønsker å belønne?

Aiaiai - for noen sosehuer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og oss som bor i blokk og ikke får lov til å montere disse luft til luftanleggene.

Vi blokkboere kan feste tette lister og håpe og be om at strømmen ikke blir for dyr i vinter.

Bort med mva istedenfor (i tillegg). Det hadde ikke gjort noe.

Skrevet

Og hva med oss som sparer strøm uten å måtte kjøpe utstyr for mangfoldige tusener? Vi slår av lys, vi ikke er i, bruker ikke elektrisitet til oppvarming, har slutta å bruke tørketrommel, sparer på varmvannet osv... Vi kommer faktisk til å bruke MER strøm med varmepumpe eller pelletsovn, siden dette er apparater som bruker strøm, noe vedovnen vår ikke gjør... og vedovnen vår varmer selv om strømmen går...-noe den gjør ofte her i området vinteren gjennom...

Skrevet

for å ta eget hjem da, vi har montert inn nye vedovner i begge etasjene hvor vi har ovner - de brenner renere enn de gamle og varmer mer.. Så har vi altså ettermontert et varmegjennvinningsannlegg fra en kjent leverandør av sådanne - kosta bortimot 60 000 totalt sett så 10 000 i hjelp hadde søren meg komt godt med altså når jeg tenker over hvor mye vi har redusert forbruket med bare der.. Så har vi montert styring på varmekabler og det som er av ovner i huset samtidig som annlegget kjører på sparebluss ved spesielle anledninger også.. Vi har regnet ut at vi til nå ligger an til å halvere vårt forbruk.. men får vi støtte ??? neida... Og denne gruppen strømsparere er det mange av altså..

Selvsagt skal de som fyrer med pellets og har slik "kloss" påveggen får sitt - men det bør da vel for søren være en reell vurdering fra regjeringens side før de foreslår en slik latterlig løsning som stigmatiserer andre tiltak..

Skrevet

Men det værste med hele greia er at de som investerer i slik strømsparer-utstyr som er godkjent fra regjeringen til å kvalifiserer til å få refusjon kun får tilbake 4000kr... 4000kr kan selvfølgelig komme godt med hvis du skal kjøpe et produkt som koster 15-35 000 kr,men det hjelper ikke de som VIRKELIG trenger det. Tror ikke vanlige lavtlønnede, uføretrygdede og minstepensjonister, og stort sett vanlige folk har råd til å kjøpe slikt utstyr...

Jeg mener de burde ta vekk mva, eller i det minste halvere den, og premiere folk som sparer strøm. Jeg sparer strøm så godt jeg kan, og det resulterer i meget lavt forbruk, men nettleia er like høy. ca halve summen av regninga vår er nettleie...SYKT!

Skrevet

Og pelletsovnene er jo mye dyrere enn vedovn, så de 4000 kommer man ikke så langt med...

Dessuten må jo pelletsovnene ha strøm. De fungerer ikke uten strøm.

Hva med de som tar innviseteringer på å instalere varmegjennvinningsannlegg som på sikt sparer inn MYE mer enn både pellets og varmepumper? I tillegg er slike annlegg MYE MYE dyrere å innstalere.. Hvorofr får ikke vi noen hjelp da? er det bare kortsiktige løsninger regjeringen ønsker å belønne?

Aiaiai - for noen sosehuer...

Enig med deg!

Vi skal også innstallere gjenvinngsanlegg.

Skrevet

skal tro om det er mulig å starte en slags kampanje på akkurat dette for å påvirke regjeringen? De er der jo for å representere oss forbrukere..

Hva tror dere - vil vi ha noen påvirkningskraft dersom KG starter et "opprop" med gode forslag??

:sjarmor:

Skrevet
Men det værste med hele greia er at de som investerer i slik strømsparer-utstyr som er godkjent fra regjeringen til å kvalifiserer til å få refusjon kun får tilbake 4000kr... 4000kr kan selvfølgelig komme godt med hvis du skal kjøpe et produkt som koster 15-35 000 kr,men det hjelper ikke de som VIRKELIG trenger det. Tror ikke vanlige lavtlønnede, uføretrygdede og minstepensjonister, og stort sett vanlige folk har råd til å kjøpe slikt utstyr...

Jeg mener de burde ta vekk mva, eller i det minste halvere den, og premiere folk som sparer strøm. Jeg sparer strøm så godt jeg kan, og det resulterer i meget lavt forbruk, men nettleia er like høy. ca halve summen av regninga vår er nettleie...SYKT!

At det gis økonomiske støtte til strømbesparende tiltak er ikke for at hjelpe de som har dårlig råd, men å få folk til å investere i tiltak som kan spare strøm. Det er altså ikke tanken om at man skal spare for å få lavere strømregning som er saken, men at man skal bruke mindre strøm fordi vi visstnok har for lite strøm i dette landet.

Hvis momsen halveres vil det kunne gjøre strømregningen til oss alle lavere, men det vil muligens ikke ha noen strømbesparende effekt når det gjelder det totale forbruket.

Tiltaket er altså ikke et økonomisk spareprosjekt, men et strømbesparende prosjekt (selv om de to også går hånd i hånd).

Skrevet
At det gis økonomiske støtte til strømbesparende tiltak er ikke for at hjelpe de som har dårlig råd, men å få folk til å investere i tiltak som kan spare strøm.  Det er altså ikke tanken om at man skal spare for å få lavere strømregning som er saken, men at man skal bruke mindre strøm fordi vi visstnok har for lite strøm i dette landet.

Hvis momsen halveres vil det kunne gjøre strømregningen til oss alle lavere, men det vil muligens ikke ha noen strømbesparende effekt når det gjelder det totale forbruket.

Tiltaket er altså ikke et økonomisk spareprosjekt, men et strømbesparende prosjekt (selv om de to også går hånd i hånd).

Men Regjeringen fremstiller jo dette refusjons-opplegget som deres måte å hjelpe folk fra høye strømregninger! Det er jo det folk hyler høyt om. Det er selvfølgelig veldig viktig å spare på ressursene vi har her i landet, så strømsparingstiltak må til, men det hjelper jo ikke folk som har dårlig eller bare sånn passe råd, og de som er rike bruker jo enormt uansett. Syns man burde får luksuspris på strøm jeg, slik at strømsparer blir belønnet med billigere strøm, og sløserne må betale mer for forbruk over x-antall kw....og en nettleie som reduseres med forbruket. Så mindre nettleie jo mindre strøm man bruker, og motsatt...det tror jeg hadde vært virkningsfullt både for lommeboka til folk, og for å minske det generelle strømforbruket.

Folk som bor i byer og som kun har strøm som oppvarmingskilde er det værre med. De måtte i så fall få et høyere tak på antall kw før luksuspris... :forvirret:

Men det aller værste er at norge eksporterer strøm, ren, miljøvennlig vannkraft, og importerer skitten og miljøfientlig kullkraft...det henger ikke på greip. De kan si og forklare og bortforklare så mye de vil, men det er uansett kun pga profitt, ikke pga strømmangel etc, og absolutt ikke fordi de tenker på oss vanlige folk, miljøet etc...

Gjest Fjellsippa
Skrevet
Men Regjeringen fremstiller jo dette refusjons-opplegget som deres måte å hjelpe folk fra høye strømregninger!

Enig i dette. Selvfølgelig er det viktig å få ned det totale strømforbruket, men de som har god råd kan uansett betale det det koster. De med dårlig økonomi får ingen hjelp.

Sjekket prisen for en pelletskamin og den kosta ca 27000 kroner. Da monner det lite med 4000 kroner i støtte. For de med dårlig økonomi er dette uaktuellt.

Kraftproduksjonen skulle aldri ha vært privatisert. Det er vår felles arv, og burde vært en del av de velferdsgodene vi har.

At vi har et høyt strømforbruk i Norge har sin naturlige forklaring. Vi har det kaldere enn de fleste andre. I andre land har de mer fjernvarme, og bruker ikke strøm til oppvarming. Høye strømpriser merkes derfor ikke så godt. Derfor burde absolutt strømprisene vært regulert av det offentlige i Norge. Det burde også vært forbudt å eksportere strøm på sommeren.

For stor produksjon på sommeren er årsaken til at vannmagasinene er tom på høsten. De skylder på lite nedbør, men det er bare tull. Vi har hatt år med lite nedbør før, men det har aldri resultert i så tomme vannmagasin som nå.

Skrevet

Sånn som det er nå hjelper regjeringen de som har penger.

Den varmepumpe-løsningen som er for folk flest (luft til luft), den sponses selvfølgelig ikke. :roll:

Skrevet
Men Regjeringen fremstiller jo dette refusjons-opplegget som deres måte å hjelpe folk fra høye strømregninger!
Ja, men har regjeringen troverdighet?
Skrevet
At vi har et høyt strømforbruk i Norge har sin naturlige forklaring. Vi har det kaldere enn de fleste andre. I andre land har de mer fjernvarme, og bruker ikke strøm til oppvarming. Høye strømpriser merkes derfor ikke så godt. Derfor burde absolutt strømprisene vært regulert av det offentlige i Norge. Det burde også vært forbudt å eksportere strøm på sommeren.

Naturlig nok vil forbruket av energi til oppvarming være større i Norge enn i sørlige deler av Europa. Men det er ikke til å komme bort ifra at vi i Norge sløser mye. D.v.s. at DE FLESTE av oss sløser mye....ikke alle, men de fleste. Og de fleste kan derfor selv gjøre mye/noe for å redusere sin strømregning om så er ønsket.

Jeg har bodd perioder i Frankrike. De bruker strøm til oppvarming der også. Prisene på elektrisitet er der så høy at alle varmeovner er installert med en ganske avansert timer som gjør at den kun står på de deler av døgnet strømmen er billigst. Forskjellen på Norge og Frankrike er at de har, i mye strørre grad enn oss, tatt konsekvensen av at elektrisitet er en dyrbar ressurs som det ikke bør sløses med.

Å spare strøm er nok noe vi må belage oss på i fremtiden... Og vi kommer sikkert til å bli flinkere til å tenke strømsparing etterhvert som flere vintre passerer med høye strømpriser. Det handler om å endre holdninger. Her må både staten og den enkelte forbruker gjøre en innsats.

Skrevet

enig med prinsessen på erten.

Nordmenn har et særs slapt forhold til strømbruk i forhold til land i Europa. Jeg har hatt besøk som nærmest har gått etter meg og slått av lys etterhvert som vi forlater rom, fordi det gjør vi ikke i Norge. (Til tross for at jeg "egentlig" er ganske flink til det. ) og som blir sjokkert over hvor mye lys det er i alle hus hele tiden om vinteren.

Jeg må også hive inn en "brannfakkel": de fleste i Norge har god råd i dag. Økonomien går svært bra, det er nærmest mangel på arbeidskraft. Det er altså ikke det at folk flest ikke har råd til å betale det det koster å innstalere energibesparende tiltak som er problemet. Og det er heller ingen grunn til å subsidiere det for "de fattige" men mer - som en annen påpektet -for at flere faktisk skal gjøre det.

SAmtidig er det helt på tryne at nettLEIEN er så dyr i Norge, for den blir jo ikke mindre selv om man passer på som en smed og bruker så lite støm man kan. :forvirret: Og det ville jo vært et energibesparende tiltak, fordi man da kunne bruke mindre strøm og faktisk merke det på regningen.

jeg bor fortiden utenlands, og her er det også kaldt og mørkt og lite sol. Ikke har de olje heller. Men det er langt mindre klaging på høye strømpriser enn det jeg ser når jeg leser norske nettaviser.

Skrevet
Men det aller værste er at norge eksporterer strøm, ren, miljøvennlig vannkraft, og importerer skitten og miljøfientlig kullkraft...det henger ikke på greip. De kan si og forklare og bortforklare så mye de vil, men det er uansett kun pga profitt, ikke pga strømmangel etc, og absolutt ikke fordi de tenker på oss vanlige folk, miljøet etc...

Jeg tror du blander kortene.... Norge er del av et omfattende strømmarked der strømkildene varierer fra alt ifra kull til vannkraft. Når du stikker støpselet i veggen aner ikke du hvor de elektronene som passerer kommer fra. De kan komme fra svensk atomkraft eller fra dansk kullkraft. Men 90% sikkert kommer det fra norsk vannkraft. Dvs at ca 10% av den strømmen som brukes i Norge har en annen kilde enn norsk vannkraft.

Årsaken til denne eksporten/importen er jo at det skal drives handel med strøm som det gjøres med alle andre varer her i verden. Det er faktisk også med på å sikre en jevnere tilgang på el, slik at vi f.eks ikke er så sårbare for perioder med lite vann i magasinene. En av grunnene til at ekspertene spår en dyr vinter for oss strømforbrukere er at Sverige har lagt ned flere atomkraftverk. Altså er det mindre strøm på markedet og det sender prisene rett til himmels.

Du nevner miljøfarlig kullkraft... Vel, den er miljøskadelig uansett hvor den brukes. Når strøm er produsert fra kull, spiller det ingen trille om den brukes i Norge eller Danmark. Det er summen av utslipp som spiller en rolle. Og hvis danskene bruker litt vannkraft av oss og vi bruker litt kullkraft av de, så blir ikke utslippene større av den grunn. Summen er den sammen. Men hvis vi bruker mindre strøm i Norge, kan vi eksportere mer ren kraft til resten av Europa og dermed få ned etterspørselen på strøm fra f.eks kullkraft.

Skrevet

Leste en kommentar i Dagens Næringsliv i dag. Artikkelen het Kaminkameratene. Det var et sitat der som jeg syntes var helt strålende: "Strømprisene er fremdeles så lave at nordmenn krever statsstøtte for å spare på elektrisiteten". Vet ikke om det var helt ordrett, men jeg tror det... Uansett en helt genial kommentar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...