Gå til innhold

Medlemskap i EU

Lillepia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Khalid HAgen

Jeg tror at EU har kommet for å bli!

Dessuten tror jeg at EU har funnet en smart strategi; når de nå sier at vi ikke er spesielt ønsket som medlemmer er det klart at vi sære nordboere forbanner oss på at vi vil inn... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tragedie.

Men det er vel bare et tidsspørsmål før vi er med i den smørjen der,sukk.Det fine er at vi har oljen som pressmiddel for ikke å gå inn der.

Det er like mange ulemper som der er fordeler med den unionen.Jeg ser veldig mørkt på at de skal styre og regulere fisket i våre farvann,det kommer aldri til å gå godt.De har skakk-kjørt bestandene i sine egne farvann.Pluss at de får et sugerør i oljebrønnene våre.

Vel,omfattende tema,siste ord er sikkert ikke sagt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til siste "taler":

For å sette det på spissen, så er vel etter hvert alternativet ved å "melde seg ut av verden" at vi alle sitter med hvert vårt sugerør i de oljebrønnene. Noe som vil "fungere" på et vis inntil det er tomt.

Den store utfordringen er å posisjonere seg best mulig foran den situasjonen som kommer når oljen er slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny

Hvorfor ikke bli medlem den riktige veien ?Vi er jo allerede snik medlem uten fordeler og nå skal vi betale like mye som medlemslendene og vi har ikke stemmerett der.Eu er ikke bra for U-lendene fordi de kommer ikke inn på grunn av toll barierer.Det beste hadde vært at I-lendene avskrev gjelda som U-Lendene har til oss.Vi tar tappet de lenden for ressurser og det ender med at vi får flyktninger som må flykte grunnet miljø.Nei nå stopper jeg ellers så sporer jeg totalt av.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Norge kommer til å joine den unionen ved neste avstemning om et par år.

Jeg tror også at den unionen ikke kommer til å overleve seg selv.

Prisen for at nordmenn skal få importere stilige italienske sportsbiler billig,er veldig høy,det er det jeg er redd for.Oljen og gassen har vi i 50 år til,så det er ikke problemet.Jeg er også veldig bekymret for korrupsjon i et så stort system,med de busjettene man opererer med der.

Når det gjelder u-landene og stengte grenser mot ikke-medlemsland....så er det ikke koselig å tenke på at det er rikmannsklubben mot resten.

Historielæreren min mente EU var bra som en bastion mot et for sterkt USA.Ja,hadde dem bare ikke lagt seg flate for USA,så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morgan skrev:

Prisen for at nordmenn skal få importere stilige italienske sportsbiler billig,er veldig høy

Så det er det EU-medlemsskap betyr for deg...?

Morgan skrev:

Oljen og gassen har vi i 50 år til,så det er ikke problemet.

Tror du barna dine er / vil være enige i det der?

Historielærere skal man ikke kimse ad....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.Det er nok uungåelig at vi kommer med i den unionen.

Jeg hadde satt veldig stor pris på om vi tok utgangspunkt i starten av denne tråden,istedetfor å henge ut og sitere mine formeninger hele tiden,shall we?

Og da ble det spurt:hvilke fordeler og ulemper ser du?Hva med å lufte betenkeligheter samt fordelene du ser ved å gå med i unionen?

Vi har olje og gass i 50 år til.Når den tid kommer,vil vi måtte justere samfunnet deretter,med andre ord:gå tilbake til å bli en jordbruks-og fangst-nasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte nei forrige gang men kommer nå til å stemme for.

Det er mange grunner til at jeg har forandret standpunkt, men den viktigste årsaken er at EU-systemet er blitt mer demokratisk.

Noen som husker Jaques DeLors (eller hvordan det nå skrives :ler: )?

Han var mer eller mindre ene-eier av EF i nesten ti år, og all makt lå hos kommisjonen han ledet. Ved forrige avstemning var det bare noen år siden dette eneveldet ble opphevet, og dette ga et inntrykk av et skinn-demokrati uten egentlig mulighet for påvirkning.

Fremdeles er jo ikke EU spesielt demokratisk, og uansett blir det lengre vei fra folk flest til beslutningstagerne - noe jeg bestemt mener er feil.

Men etterhvert som vi flytter mer og mer av prosessene over på nett spiller det mindre rolle.

Tror jeg :ler:

dorian - serverte kjøttboller "le turbillion du suedois" under forrige avstemning :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte nei sist. Men om vi skulle hatt en ny avstemning så er jeg jammen ikke sikker..............det er ennå ingen som har klart å overbevise meg enten i den ene eller andre retningen.

Jeg er en av "vet ikke" personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer absolutt til å stemme JAAAA!

grunnen til det er at vi allerede har ulempene med EU, bla EU kontrollen og andre ting, uten å være med i EU engang. men fordelene, nei de har vi ikke! men bøndene stemmer vel nei for de er vel redde for konkurranse på mat-markedet. og vi har jo ganske mange bønder i Norge :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillepia spurte innledningsvis HVA dere syns er positivt og hva som er negativt, ikke HVA dere skal stemme. Kan dere ikke heller komme med noen gode grunner for og imot (dere som er for og imot) for å avhjelpe en som er usikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALT kommer til å bli bedre bare vi kan la EU ta over styringen av Norge. Det finnes ikke noe negativt i noen av EU landene, EU er utopia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en ting jeg iallefall gleder meg til dersom vi blir med i EU, er at det blir EKSTREMT mye lettere/billigere å kjøpe varer fra utlandet.slik det er nå er det håpløst. staten mener vi skal beskytte det norske markedet og kjøpe varene her, men det er jo ikke alt det er MULIG og få tak i i Norge. en annen ting, Norge er det eneste landet som har så utrolig lave doser på vitaminer og mineraler. enkelte mennesker trenger større doseringer, da de er syke, og det blir jo UTROLIG mye dyrere for dem da de må ta flere piller. Dette blir også bedre. Nnei jeg er totalt FOR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
De gir seg vel ikke før vi er medlem likevel' date=' så det er vel likegreit å melde seg inn.[/quote']

DET er det DÅRLIGSTE argumentet jeg noen gang har hørt for å stemme for EU. Hvis du egentlig er mot at Norge skal bli medlem, hvorfor ikke bare stemme NEI??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...