Gå til innhold

vikar og syk

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i ett stort firma gjennom ett vikarbyrå.. har vært syk noen dager nå og lurer på om jeg er pliktet til å si ifra hver dag jeg er borte ( i en 3 dagers) eller om det burde holde med å si ifra den første dagen jeg er borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva du er forpliktet til, men hadde jeg vært deg, ville jeg enten sagt fra første dag at du regner med å ikke komme de neste dagene. Har du ikke gjort det, kan du jo ringe dag 2 og si at du ikke kommer neste dag også. Husk å ringe til konsulenten, ikke firmaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vikar selv for tiden. Det er alltid vikarbyrået som du skal gi beskjed til, men jeg pleier å si fra til arbeidsplassen også.

Jeg tror ikke du er forpliktet til å ringe hver dag uten at jeg er sikker på jussen her. Om du har fått influensa eller lignende, så blir man jo ikke frisk i løpet av tre dager. Da ville jeg ha sagt som det var at jeg hadde fått dette og mest sannsynlig ikke ville komme på jobb før om noen dager. Det forstår de fleste. Samtidig ville jeg avtalt at jeg ringer etter to dager (når egenmeldingen var brukt opp) slik at sjefen vet hvordan situasjonen er. Jeg har gjort det slik tidligere ihvertfall og aldri hørt at jeg burde gjøre noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg hadde influensa - noen år siden - så ringte jeg første dagen og gav beskjed om at jeg var nedsylta. Ringte dagen etter også og sa at jeg ble borte resten av uka da jeg tvilte jeg ville bli i form. Jeg synes det er "rett og rimelig" at man gir beskjed OM at man blir borte så og så lenge og ikke belager seg på at arb.giver skal "anta" man blir borte sine sykedager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først sa jeg ifra til byrået, så de jeg jobber hos. sa ifra neste morgen også men opplevde å bli "etterlyst" da jeg var for sen til å sende melding 3 dagen.. syntes det er litt drøyt jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...