helenas mamma Skrevet 14. september 2006 #1 Skrevet 14. september 2006 Vi har blitt invitert i "snobbebryllup" på Kypros. De som skal gifte seg er Kypriotiske, bor og jobber i Hellas og skal feire 3 dager til ende på Kypros. Jeg kaller det "snobbebryllup" fordi det er et profilert bryllup - noe jeg ikke er vant til å delta på. Det store spørsmålet er da: Er det noen som har vært i Greske bryllup før - ekte gresk bryllup?? Hva bør man kle seg i?? Hva bør man IKKE kle seg i?? Hva gir man i gave og hva gir man IKKE i gave?? Hva bør mannen ha på seg - smoking eller dress??? etc..etc... Har 6 uker på oss, så setter pris på GODE RÅD!!
Hilde Skrevet 14. september 2006 #2 Skrevet 14. september 2006 Sambo skal i gresk bryllup (dvs bruden er gresk, brudgommen er britisk), nå om et par ukers tid, og skal ha på seg dress. Det stod ingen dresscode i invitasjonen, og da han spurte fikk han svaret "kle deg pent, det holder". Dette kan jo selvsagt være annerledes i bryllupet du skal i, jeg ville nok spurt.. Det er visst ikke vanlig å gi gaver, men penger, enten i en konvolutt eller ved å sette inn på en konto. Sambo skal dra med en kompis, og de syns det ble upersonlig å ikke gi noe personlig, så de skal i tillegg til å sette inn penger på denne kontoen kjøpe en liten ting. (Som de enda ikke har funnet enda. ) Jeg har møtt bruden et par ganger, og selv om hun kommer fra en rik familie og de også skal ferie en hel helg, så tror jeg ikke bryllupet blir så fryktelig stivt, det virket ikke sånn på henne. Men dette er bare synsing altså.. Jeg vil tro at brudekjolen er (om mulig) enda viktigere for en gresk brud enn for en norsk. Bruden i bryllupet jeg snakker om har egen brudekjoledesigner, og det var visst helt vanlig blant de som har litt penger.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #3 Skrevet 14. september 2006 Skjønner du lurer - jeg kan ikke hjelpe, men hva med å legge inn et spm på en av de amerikanske bryllupssidene (forum/chat/community) og spørre der...mange amerikanere med greske aner som kan kjenne til dette... www.theknot.com www.brides.com www.theweddingchannel.com Finner du noe som er for New York City hadde jeg lagt inn spm der, mange New Yorker som er greske. Fortell at du skal i et High profiled bryllup I HELLAS og lurer på hva antrekk bør være.
Ugga Bugga Skrevet 14. september 2006 #4 Skrevet 14. september 2006 En pen kjole holder sikkert. Men husk å være litt anstendig i kirken (sjal over skuldrene f.eks) hvis det er en ortodoks kirke.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #5 Skrevet 14. september 2006 Hva med å spørre brudeparet om hva du skal ha på deg, og hvordan dette bryllupet vil foregå? I tilegg kan du ringe til den greske ambasaden, og spørre de etter skikk og bruk. Finner sikkert noen der som gledlig informerer deg :D
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #6 Skrevet 14. september 2006 Googla litt jeg :D http://www.4321.co.il/greeceweddings/index.html http://www.worldweddingtraditions.com/loca...traditions.html http://www.bellaonline.com/articles/art2799.asp http://www.topweddinglinks.com/ethnicweddings/greek.html http://www.weddingscape.com/trad/greek_orthodox/greek1.htm Jeg tror at grekerene skriver greece, mens amrikanerene skriver greek Og sist et lite sitatThe traditional Greek wedding reception is usually a huge party and can last through the night. There is feasting, drinking and dancing, which includes the famous Greek circle dance. Dishes are smashed on the floor for good luck and money is thrown at the musicians. Jeg tror du skal glede deg :D
Gjest Gjesta Skrevet 16. september 2006 #7 Skrevet 16. september 2006 Hva med å se filmen Mitt store fete greske bryllup?
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #10 Skrevet 26. september 2006 foreldrene mine giftet seg i hellas siden faren min er gresk. jeg har sett videoen fra bryllupet deres og jeg har vert i et annet gresk bryllup for noen år siden... når det gjelder klær, brukte damene vanlige fine klær som i norge. det kan vere lurt å ikke gå i for utringete topper, eller korte skjørt, da kirkene i hellas er litt strengere på det enn i norge. mannene gikk i dress eller vanlige klær. i gave fikk brudeparet kjøkkenutstyr, veeeldig mange askebegere, glass, fat ol. de har foresten mange morsome tradisjoner i greske brylluper som er verdt å få med seg, som fks. at det blir delt ut fat som man knuser på gulvet. lykke til:)
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #11 Skrevet 27. september 2006 Hvis det er et "snobbebryllup", blir det sikkert holdt paa et skikkelig "snobbehotel", ergo coctails og ingen kasting av tallerkner. Penger i konvolutt som gies til brudeparet holder i massevis. Ingen forventer noe saerlig annet.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #12 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg har vært i et gresk bryllup en gang, et "finere" et i en bedre bydel i Athen. Jeg husker jeg var overrasket over at kvinnene ikke hadde tildekte skuldre og "anstendige" kjoler, men kjoler med både dristige snitt og farger. Men smakfullt selvfølgelig. Jeg spurte min greske venn (velstående, han burde kunne kodene) om dette ikke var i strid med den ortodokse kirken evt skikk og bruk, men neida, det var ikke noe problem mente han. Selv hadde jeg et tynt sjal over skuldrene En annen ting som overrasket meg var at hele seremonien var bråkete. Ungene var urolige, folk kom og gikk, prestene, tror det var tre, messet på gammelgresk over bråkete høytalere... Plutselig begynte folk å kaste fullt av ris (tror jeg det var?) INNE i selve kirken. Og det var ikke sånne lette kast - det var visstnok et humoristisk høydepunkt at man skulle bombardere brudeparet...! Virkelig stemningsskapende og avvepnende spør du meg Etter seremonien gikk alle ut og gratulerte brudeparet med familie som sto på rekke og rad, og vi fikk utdelt små tøyposer med kandiserte mandler, noe som visstnok var en ganske nymotens "tradisjon". Gavene vet jeg ikke noe om, jeg ble med som gjest litt på sparket kan man si, og middagen og resten av feiringen snek vi oss unna (hadde full agenda:) ettersom brudeparet bare var bekjente av min venn. Jeg forstod det sånn at middagen foregikk uten bordplasseringer og like løst i formen som selve seremonien, derfor kunne vi ta et forsvinningsnummer. Det jeg så av lokalet var at det besto av fullt av runde småbord med plass til fem-seks stykker. Er man rike grekere er det helt vanlig å ha 300-400 gjester, og sikkert flere også. Derfor blir det hele mere avslappet tror jeg. Dere kan bare glede dere til en kjempefin opplevelse, bryllup er selvsagt forskjellige også i Hellas, men veldig stivt og nervøst tviler jeg på at det blir
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #13 Skrevet 1. oktober 2006 Glemte å si at de fleste mennene hadde dress på seg så vidt jeg husker, men i de miljøene er det jo gjerne Armani, Prada, osv. det går i.
Tiger Skrevet 1. oktober 2006 #14 Skrevet 1. oktober 2006 Har ikke vært i gresk bryllup, men om jeg skulle i bryllup i utlandet ville jeg gitt noe som er litt norskt i gave. Trenger ikke være rosemalte fat og lusekofter -er mye flott norsk design. Ang antrekk ville jeg forhørt meg litt hos brudeparet/ foreldrene/ toastmaster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå