Gå til innhold

Hvor mye søtsaker bør barn max. spise per uke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen holdepunkter for hvor mye søtsaker som er maksimum for barn? Det er jo ikke sunt, men det er jo heller ikke så lett å stoppe all spising av søtsaker.

Finnes det noen anbefalt max-grense?

Hva er deres max-grense?

Hvor mye søtsaker spiser barna deres i uka?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke jeg den rette til å svare på men her finner du sosial og helsedirektoratets sukker kalkulator så kan du legge inn alder på barnet kjønn og hva barnet spiser per dag eller uke og så får du en tilbakemelding på hvor mye sukker det er i det barnet spiser og om det er innen for de anbefalte grensene eller ikke.

Lykke til!

Skrevet

Jeg svarer for mine barn,og jeg som mor

Vi spiser gotteri på lørdag.

Ellers i uka blir det kaker,is når vi får besøk,evnt. visst vi er på besøk.

(unntak i sommer og ferie da er det litt mere is og kos)

Ellers er det "kanskje" Nugatti 1 x pr uke(turdag på skole/barnehage)

Ingen regel uten unntak da selvfølgelig.... hender det jeg lager vaffler til barne TV,men det er en gang i blant.

Er vi på butikken er det aldri mas om gotteri!!!!Utrolig men sant når j tenker etter...Vi kjøper heller en pakke Extra sukkerfri tyggis og det er ok.

Kjeks har jeg nesten ikke i skapet lenger..... og ingen spørr!!!

Vi koser oss når annledningen byr seg,men ikke hver dag!

Skrevet

Lørdagsgodt skal liksom være hovedregelen, men som Nigo-san sier blir det endel i tilleg. Vi har forbud mot sjokoladepålegg, frokostblandinger ala Corn Flakes og dess like, brus osv i ukedagene.

Prøver også å være litt flink i forhold til "skjult" sukker, f.eks i youghurt.

Skrevet

Ifølge sukkerkalkulatoren ligger jenta vår veldig bra an. Av sukkerting spiser hun en yoghurt hver dag, og litt godteri på lørdag. Ellers en kjeks av og til. Men så er hun bare to år.

Skrevet

Det hade vært veldig fint om dere kunne prøve å anslå godteri i gram.

Jeg så et utenlandsk program om overvektige barn. De hadde hatt et stort forbruk av godteri før programmet begynte, men fikk tildelt en dose på 200 g i uka. Da kunne de selv velge hva de ville ha (smågodt, sjokolade...)

Skrevet

Hos oss er det kun godteri om lørdagen. Prøver også å unngå sukkerholdig drikke, pålegg, osv. i ukedagene. Har vi besøk, bursdag osv så blir det jo litt ekstra, men prøver så godt vi kan å unngå godteri i ukedagene. :)

Skrevet

Mine barn spiser godteri på lørdagene + ved spesielle anledinger som bursdager..

I tillegg spiser de dessert på søndagene, og da vanligvis iskrem.

På lørdagen får de vanligvis en sjokolade hver i tillegg til pop-corn eller potetgull

(liten pose på deling) og 1/2 liter brus (med sukker).

Til dessert vil de vanligvis ha 2 kuler vanlijeis, uten noe oppå.

Dette er noe over den anbefalte dagsrasjonen på ca 50 g sukker, men siden de ligger langt under anbefalingen på hverdagene, så kan jeg ikke si at jeg tenker særlig mye på det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...