Gå til innhold

Plante i mørk gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om noen planter som vil trives i en relativt mørk gang??

Og som ikke er av plast? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver "relativt mørk". Hva betyr det?

Er det vinduer der? Kanskje helt fritt for dagslys?

For å gi gode råd er vi (Bjørnsdatter også) avhengige av å vite litt mer om lysforholda.

Pachira og Zamioculcas er de to plantene jeg har best erfaring med på steder med lite lys, men helt mørkt er det ingen planter som tåler å ha det over tid.

Hvis du trenger ekstra plantelys anbefales forresten vanlige sparepærer.

De gir et tilnærmet riktig lys for plantene, og koster atskillig mindre i både innkjøp og bruk en spesialpærer for planter.

Skrevet

Takk for kjapt svar! :klem:

Det er en lang gang (4-5 m) uten vinduer, men med tre dørapninger hvor det kommer inn dagslys fra svære sørvendte vinduer.

Pachira er vel det sammes om lykkekastanje, og den trives ikke der, det blir rett og slett for mørkt.

Har en fredslilje og en yukka der (foran hver sin døråpning)allerede, og de trives veldig godt.

Men skulle gjerne ha en av et annet slag også, gjerne en litt stor eller gulvplante.

Det er forresten delvis innebygde lysrør som eneste belysning der.

Skrevet

Forresten, mens jeg har dere her, hvor vil en poseleensblomst trives best? Bad eller stue, full sol (gjennom vindu) eller bare lyst?

Pleier å ha utrolig grønne fingre, men får ikke til denne... :sur:

Skrevet

Hva med Svigermorstunge? Den vokser utrolig sakte med dårlig lys, men den tåler det. Den tåler i grunnen det meste, og er så og si umulig å ta knekke på...det er vel derfor den har fått det navnet den har?

Skrevet

Jepp. Svigermorstunge er ei god skyggeplante. Det samme gjelder Sjømannstrøst (Aglaonema Commutatum) og Ungkarstrøst (Aspidistra Elatior).

Jeg tror likevel jeg ville være forsiktig med Sjømannstrøst i en gang, for den protesterer ganske heftig om den blir utsatt for kulde og trekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...