Gå til innhold

Stoffskifte prøver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ellers normale stoffskifteprøver.

Kan dette tyde på at jeg har lavt stoffskifte, hva betyr det at Fritt T4 er lav mens de andre prøvene er ok!

Håper noen vet?

Takk for svar

Skrevet (endret)

lavt Fritt T4 betyr nedsatt stoffskifte.

det har jeg også

Hvis man i tillegg har lav verdi av thyroksiner, er det enda "verre"

Endret av Evelina
Skrevet

Den lå på 11. Men legen bemerket ingenting. Hva er sympt. da?

Skrevet

T4 skal ligge mellom 9-22pmol/L, altså er din innerfor normalen men "lavere" normal. Altså du vil ikke få symptomer med en slik verdi.

Skrevet
T4 skal ligge mellom 9-22pmol/L, altså er din innerfor normalen men "lavere" normal. Altså du vil ikke få symptomer med en slik verdi.

Men normalområdet for Fritt T4 er jo 12-22.

TSH var 2,3.

Er det sympt. jeg bør være obs på?

Skrevet

Var akkurat så lei av å lese om bukspyttkjertelen.....

Ved lavt stoff skifte så vil T4 være lav og TSH høy.

Normal verdien er som gjest skriver 9-22pmol/L, altså din er normal enn om nedre normal og du vil ikke ha symptomer releatert til ditt T4/TSH nivå.

Det er en lang liste symptomer for lavt stoffskifte:

- Sliten

- Vekt økning på tross av mindre inntak enn vanlig

- Forstoppelse

- Fryser mye og bruker mer klær enn alle rundt en

- Grovere stemme

- Depresjon

- Problemer med hukommelsen

- Lav puls

- Tørr hud og tørt hår

- Hoven bukspyttkjertel, kan være veldig stor ved lavt stoffskifte

- Muskel reflekser som bruker lang tid på å slappe av

- Hevelse - ansikt, hender og bein

- Veske i hjertesekken

- Tap av perifer følese

- Problemer med balansen

Skrevet

Abnormale resultater når du testes for følelse i f.eks beina, er det stor grad av tap så vil det føles numment.

Skrevet

Prøvene dine virker ganske normale. Hvorfor tror du at stoffskiftet ditt er lavt?

Hilsen en som en gang hadde en TSH på 163 :plystre:

Skrevet (endret)

Det er det dummeste jeg har hørt. Mange får symptomer nettopp når verdien ligger i grenselandet. Referanseverdiene er basert på et gjennomsnitt, ikke på at enkelte trenger mer eller mindre av hormonet enn andre. Akkurat dette - såkalt subklinisk hypothyreose - har det vært endel forskning på de siste årene. Derfor har mange leger etterhvert gått over til å diagniostisere ikke bare på prøver, men også på grunnlag av symptomer. I behandlingen av lavt stoffskifte er det et mål av T4 skal bli liggende i øvre del av referanseområdet avstemt mot en passelig TSH.

Til TS: Når din TSH er normal (slik det sies ovenfor) og du ikke har spesielle symptomer som går i retning lavt stoffskifte kan du nok ta det helt med ro. Problemet med stoffskiftesymptomer er at de er så flertydige og diffuse, slik at slike symptomer alene ikke er nok til å stille en diagnose. Men symptomer sammen med f.sk. lave, dog innen normalen, verdier gir i noen tilfeller grunn til å stille diagnose.

Endret av hera
Skrevet
Akkurat dette - såkalt subklinisk hypothyreose -  har det vært endel forskning på de siste årene. Derfor har mange leger etterhvert gått over til å diagniostisere ikke bare på prøver, men også på grunnlag av symptomer.

Definisjonen på subklinisk er INGEN symptomer! I subklinisk lavt stoffskifte så vil TSH være forhøyet men T4 og T3 innenfor normalen.

TS har derfor ikke subklinisk lavt stoffskifte da det var T4 som var nedre normal og TSH normal.

Det stemmer at dersom det foreligger biokjemisk mistanke om subklinisk lavt stoffskifte (høy TSH og normal/lavere normal T4) så vil legene ha en tettere oppfølging. Pr dags dato er rettninglinjene på det nye stoffskifte prøver hver 6 måned for å følge utviklingen.

Synes det er litt tankeløst å slenge med kommentarer om at det er det dummeste en har hørt når en ikke vet hva en utaler seg om.

Skrevet

NB! Det er skjoldbruskkjertelen som produserer thyroksin, ikke bukspyttkjertelen (den produserer insulin) ;)

Skrevet
NB! Det er skjoldbruskkjertelen som produserer thyroksin, ikke bukspyttkjertelen (den produserer insulin) ;)

Sånn går det når en leser på engelsk å prøver å huske hva alt heter på norsk.... Godt det er noen eksamner til jeg er ferdig ;)

Skrevet
Definisjonen på subklinisk er INGEN symptomer! I subklinisk lavt stoffskifte så vil TSH være forhøyet men T4 og T3 innenfor normalen.

TS har derfor ikke subklinisk lavt stoffskifte da det var T4 som var nedre normal og TSH normal.

Det stemmer at dersom det foreligger biokjemisk mistanke om subklinisk lavt stoffskifte (høy TSH og normal/lavere normal T4) så vil legene ha en tettere oppfølging. Pr dags dato er rettninglinjene på det nye stoffskifte prøver hver 6 måned for å følge utviklingen.

Synes det er litt tankeløst å slenge med kommentarer om at det er det dummeste en har hørt når en ikke vet hva en utaler seg om.

Takk for presiseringen mht. subklinisk hypothyreose og TSH. Det er lenge siden jeg leste om disse tingene, så da er det ikke rart at jeg roter litt. Men synes ikke det ødelegger poenget mitt, fordi:

Jeg står fortsatt på at det er bare tull å si på et generelt grunnlag at man ikke vil ha symptomer ved en gitt verdi av T4 som ligger aller nederst i referanseområdet.Her er folk forskjellige. Jeg har f.eks. autoimmun hypothyreose, og blir dårlig når min T4 er under 13.

Jeg har heller ikke noe sted sagt at TS har subklinisk hypothyreose, tvert imot sa jeg til henne at hun sikkert kunne ta det helt med ro siden TSH var normal.

Definisjonen på subklinisk hypothyreose er ikke INGEN symptomer sammen med forhøyet TSH, men uklare/ikke klare symptomer sammen med en forhøyet TSH, se her og

her. Forskning gjort av helseundersøkelsene i Nord-Trøndelag (HINT) viser at dette er en vanligere tilstand enn man trodde, og hvorvidt dette alltid skal behandles er det uenighet om blant forskerne.

Det som var mitt poeng med å forrige innlegg, var at stoffskiftediagnoser ofte er vanskelige å stille, og at prøver og sykdomsbilde ellers bør ses i sammenheng, og at det er noen vaskelige gråsomer der noen absolutt burde ha beahndling og andre ikke trenger det, sevl om prøvene er like. Symptomer som folk har lett for å forbinde med lavt stoffskifte (uh, jeg har lagt på meg, har jeg lavt stoffskifte?/ åh, jeg er så trett hele tiden, har jeg lavt stoffskifte osv...?) kan bety mye forskjellig eller ingenting i det hele tatt.

Annonse
Skrevet
Prøvene dine virker ganske normale. Hvorfor tror du at stoffskiftet ditt er lavt?

Hilsen en som en gang hadde en TSH på 163 :plystre:

Fordi Fritt T4 lå lav. Neglene sprekker og fliser seg opp. Håret er sinnsykt tørt uansett hva jeg gjør med det. Føler jeg har vann i kroppen men har ikke lagt på meg, hjertebank

Livredd for å få det....for å legge på meg.

Kan det bety at den går nedover? og at jeg kommer til å trenge Thyroxin tabl. ?

Har spiseforstyrrelser kan det være at den blir litt forstyrret pga. av dette?

Takk for svar

Skrevet

Jeg vet ikke noe om spiseforstyrrelser og lavt stoffskifte, men flere av de tingene du beskriver kan være symptomer på lavt stoffskifte. Samtidig er det ganske vanlige plager, som ikke trenger å bety noe som helst. Har du mulighet til å få en annen lege til å se på deg? Det kan være greit å få en "second opinion".

Ellers trodde jeg hjertebank var symptom på hypertyreose, altså høyt stoffskifte.

Skrevet
Fordi Fritt T4 lå lav. Neglene sprekker og fliser seg opp. Håret er sinnsykt tørt uansett hva jeg gjør med det. Føler jeg har vann i kroppen men har ikke lagt på meg, hjertebank

Livredd for å få det....for å legge på meg.

Kan det  bety at den går nedover? og at jeg kommer til å trenge Thyroxin tabl. ?

Har spiseforstyrrelser kan det være at den blir litt forstyrret pga. av dette?

Takk for svar

Din T4 er innenfor normalen og du vil få en økt TSH før T4 synker, det biokjemiske blide ditt indikere spiseforstyrrelse

Som tuji skriver så er hjertebank et symptom på hypertyreose og ikke lavt som du har. Spiseforstyrrelse gir ikke lavt stoffskifte, men kroppen går på sparebluss for ikke å bruke energien som hjernen og musklene dine trenger, derfor så slipper kroppen mindre T4 løs da dette øker forbrenningen.

Dette er også grunnen til at en ikke skal spise altfor lite når en slanker seg nettopp pga kroppen går i spare modus og sparer på alt.

Altså lite mat inntak forstyrrer forbrenningen midlertidig, men stoffskiftet er fortsatt helt normal.

Symptomene som du beskriver høres ut som om de stammer fra spiseforstyrrlesen din. Du burde snakke med legen din om du ikke kan få hjelp til dette i stedet.

Lykke til :klem:

PS vet at Thyroxin tab har rykte på seg som slanke tab, men de skrives ikke ut uten gode kliniske og biokjemiske bevis på at de er nødvendige, pga meget alvorlige bivirkninger.

Skrevet

Tusen takk for svar!!!

:):)

Ble en del klokere av dette!!

Tusen takk igjen!

Skrevet

Du får gode råd i forrige avsnitt. Jeg henger meg på det siste gjest skriver: pp skal også vite at vektøkning av mange oppleves som det minste problemet med hypothyreose, tross alt. På sikt er de andre tingene mye verre. Det er også slik at det ikke bare er å hive i seg noen tabletter og så er alt bra. Å få tilpasset riktig dose kan ta måneder og år. Det er viktig å få stilt en diagnose, men det er like viktig at det ikke stilles feilaktige diagnoser også.

God bedring til pp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...