Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er plaget med veldig fett hår. Vasket det før hver dag. Så begynte jeg å vaske det annen hver dag. Var helt grusomt å gå med, men jeg klarte å gjennomføre det, og i den senere tid har håret bare blitt bedre og bedre, så nå har jeg faktisk klart å gå fire dager i strekk mellom hver hårvask. Har gjort dette i noen måneder nå, og merker forskjell på håret.

I den siste tiden har jeg vasket håret med bare vann, og spart håret i to dager, før jeg vasket håret igjen med shampo, og lot det gå fire nye dager, for så å vaske håret med bare vann igjen, og la det gå to dager, før ny vask med shampo i håret.

Men så sa en venninne av meg at nå som jeg hadde gjort dette med å vaske håret med bare vann, ville håret begynne å bli ganske så fett igjen, fordi at det var masseringen av hodebunnen som gjorte håret fett, og ikke selve shampoen. Så er det noen som vet om dette stemmer? Er alt stevet mitt nå gjort til ingen nytte. :grine: For alle som har fett hår, er sikkert enig med meg hvor ekkelt det er å gå med fett hår.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ha stolt på din egen vurdering..Du som kjenner ditt hår og hvis du har positiv erfaring med det, så hvofor ikke.

Skrevet

Selvsagt vil jeg stole mest på meg selv, men å vaske håret med bare vann har jeg kun prøvd i ca 3 ukers tid, og om det er som min venninne sier, er det jo ganske surt om jeg erfarer at hun har rett, og må starte helt forfra igjen.....

Skrevet

Venninnen din tror jeg har rett i at man stimulerer talgkjertlene om man maserer hodebunnen hver dag. Hvis du vasker håret med kun vann uten å masere bodebunnen så veldig, så tror jeg ikke det er så farlig.

Ellers skulle jeg ønske at jeg hadde klart å gjennomføre det du har gjort. Jeg vasker håret hver dag og føler meg helt pyton hvis jeg ikke gjør det.

Skrevet

Frisøren min sa at jeg ikke skulle massere hodebunnen noe særlig når jeg vasker hår nettopp for å ikke stimulere oljeproduksjon.

Men du kan da vaske håret med bare vann for det?

Jeg har forresten prøvd å ikke vaske håret hver dag, men det fungerte ikke for meg :( Og det var grusomt å prøve det.

Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Når man er vant med å vaske håret hver dag så blir det fort fett når man prøver å la det gå noen dager mellom hver gang, men det er uten tvil lurt å ikk vaske håret hver dag. Etter en periode går håret tilbake til "normaltilstanden" sin hvor det ikke er så fett.

Når man vasker håret med shampoo så åpner porene seg i håret og ved bruk av balsam lukker de seg igjen. Dersom du ikke bruker balsam vil det ta mye lengre tid før porene lukker seg av seg selv og da kommer all skit og støv som svever i lufta inn i porene og gjør det fett og slitt. Så balsam er tingen! :)

Skrevet

Takker for svar! Jeg har nok massert hodebunnen veldig når jeg har vasket håret med bare vann.. Skal heller prøve å være litt mer forsiktig med det. Det viktigste er nå at jeg håret kan gå noen dager uten å vaske håret, og at det ser normalt ut. Og har alltid brukt balsam kun i tuppene etter råd fra frisør, siden jeg har langt hår.

Skrevet
Når man er vant med å vaske håret hver dag så blir det fort fett når man prøver å la det gå noen dager mellom hver gang, men det er uten tvil lurt å ikk vaske håret hver dag. Etter en periode går håret tilbake til "normaltilstanden" sin hvor det ikke er så fett.

Når man vasker håret med shampoo så åpner porene seg i håret og ved bruk av balsam lukker de seg igjen. Dersom du ikke bruker balsam vil det ta mye lengre tid før porene lukker seg av seg selv og da kommer all skit og støv som svever i lufta inn i porene og gjør det fett og slitt. Så balsam er tingen!  :)

Men skal man da ha balsam helt ned til hodebunnen for at det ikke skal bli fett? Håret mitt blir nemllig bare fett helt inntil hodebunnen. Der bruker jeg ikke balsam, fordi det har jeg blitt rådet til å la være, for da skulle det visstnok bare bli enda fetere, og noe med skade og greier. Mens det du sier tilsier jo at man -må- bruke balsam der det er fett? Gah, det er alltid så mange motstridende råd.. :sur:

Gjest Frk. Grønn
Skrevet
Men skal man da ha balsam helt ned til hodebunnen for at det ikke skal bli fett? Håret mitt blir nemllig bare fett helt inntil hodebunnen. Der bruker jeg ikke balsam, fordi  det har jeg blitt rådet til å la være, for da skulle det visstnok bare bli enda fetere, og noe med skade og greier. Mens det du sier tilsier jo at man -må- bruke balsam der det er fett? Gah, det er alltid så mange motstridende råd..  :sur:

Nå ble jeg litt usikker selv :sjenert: , men ville nok satset på å ta balsam først og fremst i tuppene og litt oppover, og kanskje litt ved røttene, men ikke massere så voldsomt akkurat der.

Et godt tips er jo å bruke litt talkum de dagene du føler at du har fett hår men ikke har tid til å vaske det, for da trekker det til seg fettet visstnok

Skrevet (endret)
Når man vasker håret med shampoo så åpner porene seg i håret og ved bruk av balsam lukker de seg igjen. Dersom du ikke bruker balsam vil det ta mye lengre tid før porene lukker seg av seg selv og da kommer all skit og støv som svever i lufta inn i porene og gjør det fett og slitt. Så balsam er tingen!  :)

når man bruker shampo så åpner skjellaget i håret seg ja, og med balsam lukker det seg. men det har ikke noe med fett hår å gjøre.

fett hår kommer av fett fra _hodebunnen_, og det skal man uansett ikke bruke balsam! ;)

balsam er for å gjøre håret blankt og lett og gre, ved at det lukker skjellaget i håret. det er helt riktig som TS har fåt beskjed om av sin frisør; kun balsam i tuppene. balsam i hodebunnen vil bare gjøre det tyngre og mer fett.

bruk en shampo mot fett hår, ikke så varmt vann når du vasker det, og ikke noe særlig massering.

Endret av Fruktfat
Skrevet

På apoteket har de gode sjampoer som hjelper mot fett hår. :)

Skrevet

Et godt tips er jo å bruke litt talkum de dagene du føler at du har fett hår men ikke har tid til å vaske det, for da trekker det til seg fettet visstnok.

Dette hørtes ut som det blir mye griseri av. Har du virkelig prøvd dette selv StineMa??

Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Et godt tips er jo å bruke litt talkum de dagene du føler at du har fett hår men ikke har tid til å vaske det, for da trekker det til seg fettet visstnok.

Ikke selv, men har sett de som har gjort det, og det blir ikke noe gris. Det er jo ikke så mye som skal :)

Skrevet

Jeg har vasket håret hver dag i flere år. Jeg har aldri vært plaget med fett hår. Selv ikke nå når jeg ikke vasker håret hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...