Gjest hulda Skrevet 14. september 2006 #1 Skrevet 14. september 2006 Jeg begynner å bli ganske oppgitt og lei, for siden skolestart har sønnen min mistet 2 regnbukser og en jakke på skolen. Han går i første klasse. Jeg kjøpte inn 2 sett med regnklær da han begynte på skolen og den ene regnbuksa forsvant etter en uke. Forrige uke var også den andre regnbuksen borte, i tillegg til at en jakke var forsvunnet. Har spurt på skolen og kontaktlærer har lovet å se etter om det dukker opp. Men hva gjør jeg ? Hvem har ansvaret i denne situsajonen? Kan skjønne at det ikke er lett å holde 100% kontroll på alle barna sine klær, men når ytterklær bare forsvinner synes jeg det er noe som ikke stemmer. Dyrt blir det også om jeg må kjøpe nytt hele tiden.
Krista83 Skrevet 14. september 2006 #2 Skrevet 14. september 2006 Har du merket alle klærne godt? Klær som er merket vil nok være litt mindre attraktivt. På de skolene jeg har gått og jobbet litt på så har de alltid hatt en plass der glemte klær ligger. Vaskepersonalet henger ikke alltid opp klær som ligger og slenger...
Gjest gjesta Skrevet 14. september 2006 #3 Skrevet 14. september 2006 synest oxo det er noe dritt....... min sønns støvler forsvant plutselig.. og de er godt merket.. men de er ikke på skolen.... så nå må vi kjøpe nye støvler.......igjen....... kjedelig det derre.... men støvler må han ha.....
nallemaja Skrevet 14. september 2006 #4 Skrevet 14. september 2006 min erfaring fra da jeg jobbet i skolen er at de minste ungene ofte glemmer utetøyet sitt ute...hvis de har på regntøy og det plutselig blir sol så kler de av seg der de er og løper videre. Når så foreldrene savner klærne, som er godt merket, finner man de ikke i gjenglemt-kassa til klassen, for de har kanskje havnet i kassa til 6.trinn for eksempel, eller i søpla, noen har tatt dem etter skoletid osv. Kanskje er de glemt igjen i gangen i gymsalen osv... Hos oss hadde vaktmesteren et digert lager av gjenglemte klær i kjelleren, og hvis noe var savnet og ikke befant seg i de vanlige kassene kunne man bli med han dit å lete. Men det er vel ikke vanlig på alle skoler vil jeg tro
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #5 Skrevet 14. september 2006 Sønnen min glemte igjen både klær og ransel(?) på busssen så jeg måtte ofte på bussterminalen og hente klær og div.
Scorpina Skrevet 14. september 2006 #6 Skrevet 14. september 2006 Hvis man tar på en ni-tiåring jakker til 2-3000 kroner, så tar man en risk. Den får du stå for selv. ← Just presis. Sånn politikk føres det på skolen til jenta vår. Der må ALLE merke klærne sine godt. Gjenglemte klær blir lagt inn i en sånn diger "potetkasse". Her kan man finne igjen klær og på slutten av endt skoleår blir alt sent til Fretex. (og det er IKKE lite er jeg blitt fortalt) Snakka med en av jente på SFO'en forleden og hun var HELT himmelfallen hvor mange DYRE klær som blir gjenglemt, umerka....som ingen bryr seg om nesten. Svindyre vinterjakker, reimadresser, vintersko....alt mulig rart. Har folk for mye penger, måtte hun spørre. Vi har mista (fra 1.-3.klasse) bare EN strømpebukse!! *bank i bordet* Alle klær blir merka, bukser som truser som sokker. Så langt i år ser det bra ut...enn så lenge hehe....
Gjest hula Skrevet 14. september 2006 #7 Skrevet 14. september 2006 Takk for svar. Saken er at jeg har merka alle klærne godt. Er ikke av de dyreste klærne heller, kjøper ikke jakke til 2-3000. Men kjøper kvalitet, fordi sønnen min skal kunne bruke de og være tørr i regnklærne. Har lett gjennom "gjenglemt kurver" og ellers alle andre tenkelige steder. Skjønner at vi foreldre er ansvarlig for klærne til barna våre, men jeg merker de godt og jeg har lett overalt samme dag som de er borte....
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #8 Skrevet 14. september 2006 Dette problemet hadde vi også i første klassen. Elendig garderobeplass på skole/sfo, ungene hengte på feil knagg, det falt på gulvet og ble slengt hit og dit og ungene tok feil rett og slett. Vi spurte alltid hvem som var gått hjem før våre - for å finne ut hvem som kunne ha tatt feil - og fulgte opp etter et par dager. Det vil si at skolen eller SFO spurte foreldrene og hvis det ikke nyttet tok vi kontakt selv. Vi mistet lite, og det skyldtes nok at vi var litt oppmerksomme på akkurat dette. Kostbare eller praktiske klær hadde (og har fremdeles) en tendens til å forsvinne, de merkes veldig tydelig slik at andre ikke kan brukes uten at det syneshvem som er eieren. Det var spesielt problemer med de ungene som hadde to bosteder. Det tok litt lengre tid å få ting tilbake da
Thomasine Skrevet 14. september 2006 #9 Skrevet 14. september 2006 Dette sliter alle skoler med... Selv har vi vært så heldige å miste lite av verdi (noen votter, hansker), men har jo noen ting... Siste SFO-dag før sommerferien regnet det. Lillegutt tok på seg den kule camo-regnjakka. Da han var hjemme, kl. 17.15, hadde han glemt jakka og SFO var stengt... Jeg kunne bare håpe at fordi jeg alltid, så også med denne jakka, merker tøyet godt, at de som har med det å gjøre ikke kastet denne jakka sammen med resten av tøyet som går til Fretex eller liknende organisasjoner... NOT! ...og det skjønner ikke jeg...:klø: Når klær er merket - hvorfor blir de da kastet på lik linje med umerkede klær som man faktisk ikke kan lokalisere eieren til...:klø: Det kan man jo med merkede klær... DÅRLIG...
nallemaja Skrevet 14. september 2006 #10 Skrevet 14. september 2006 Dette sliter alle skoler med... Selv har vi vært så heldige å miste lite av verdi (noen votter, hansker), men har jo noen ting... Siste SFO-dag før sommerferien regnet det. Lillegutt tok på seg den kule camo-regnjakka. Da han var hjemme, kl. 17.15, hadde han glemt jakka og SFO var stengt... Jeg kunne bare håpe at fordi jeg alltid, så også med denne jakka, merker tøyet godt, at de som har med det å gjøre ikke kastet denne jakka sammen med resten av tøyet som går til Fretex eller liknende organisasjoner... NOT! ...og det skjønner ikke jeg...:klø: Når klær er merket - hvorfor blir de da kastet på lik linje med umerkede klær som man faktisk ikke kan lokalisere eieren til...:klø: Det kan man jo med merkede klær... DÅRLIG... ← Hadde du visst hvor uhorvelig store mengder klær det ligger i gjenglemt eskene på skolen etter et skoleår hadde du nok skjønt at de ikke kan sortere ut merkede klær. Rett før skoleslutt før sommerferien var jeg en tur innom rommet med glemte klær, og det var MINST 20 stappfulle søppelsekker der! og dette er en forholdsvis liten skole med ca 150 elever....
Thomasine Skrevet 15. september 2006 #11 Skrevet 15. september 2006 Hadde du visst hvor uhorvelig store mengder klær det ligger i gjenglemt eskene på skolen etter et skoleår hadde du nok skjønt at de ikke kan sortere ut merkede klær. Rett før skoleslutt før sommerferien var jeg en tur innom rommet med glemte klær, og det var MINST 20 stappfulle søppelsekker der! og dette er en forholdsvis liten skole med ca 150 elever.... ← Joda, jeg er klar over det... Allikevel mener jeg skolene likevel kunne tatt seg bryet verdt å sjekket etter merkede klær. I allefall klær de gjenkjenner fra elever på skolen. I vårt tilfelle glemte guttungen igjen regnjakka siste SFO-dag og vi registrerte dette først etter at SFO var stengt...
Thomasine Skrevet 15. september 2006 #12 Skrevet 15. september 2006 Som sagt, så er ihvertfall min erfaring at de fleste lærere på 1. og 2. trinn sjekker litt nå og da på plassene. Men det KAN virkelig ikke være vår oppgave å sortere og klassifisere tøy heller, særlig ikke oppover i klassene. Det er nok av annet å ta seg til, for å si det sånn... ting som kommer elevene og deres læringsprosess til gode. Men jeg vet at de fleste lærere på småtrinnet, ihvertfall på vår skole, gir en hjelpende hånd. Og som påpekt, hvis man vet hvor utrolig mange foreldre som gir beng i gjenglemt tøy, merket eller ikke, så trekker man selvsagt den konklusjon at dette ikke er så viktig for dem. Synd for de som bryr seg om barnas klær, selvsagt (er selv en av dem...), men innser at skole/SFO antagelig ikke har de helt store incentiver for å sortere klær på fritiden. ← Jeg vet og er vel enig. Mente ikke at lærerne skulle sortere, men kanskje man kunne gi noen barn et eller annet og bedt dem om hjelp 2 ganger i året? Ville vært sunt for barna å se hvor mye flotte klær som blir sendt av gårde... Kanskje noen kjenner igjen noe også... Kanskje kunne jobben vært tildelt et spesielt trinn hvert år? :klø:
Thomasine Skrevet 15. september 2006 #13 Skrevet 15. september 2006 Det var en god ide. Som sagt kommer det få foreldre på våre "se etter gjenglemt tøy"-kvelder, og nesten alt (nesten nytt, dyrt tøy) blir sendt til Fretex. Greit at foreldre har råd til ikke å bry seg, men det kunne absolutt vært brukt ovenfor elevene på et vis...(barn er jo alltid fryktelig idealistiske i prinsippet, men her gjelder det noe konkret.). Det skal jeg jammen foreslå! ← Jeg også - på min skole...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå