Gå til innhold

Stek kjøttdeigen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt flere ganger nå at kjøttdeigen skal stekes to ganger....men hvordan gjør jeg det da?

Steker jeg den først helt ferdigstekt, deretter kjøler den ned for så å steke en gang til? Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med at det betyr at du skal steke den i to omganger, ikke at du skal steke den samme kjøttdeigen to ganger. ;)

Altså, hvis du skal steke mye kjøttdeig, f.eks. et halvt kilo, så skal du steke halvparten om gangen, fordi panna blir nedkjølt om du har i mye på en gang, og da blir kjøttdeigen mer kokt enn stekt.

Skrevet

-og hvis den skiller ut mye væske bør du helle den av underveis

Skrevet

Det hjelper veldig å faktsik bare vente til panna er varm nok også.

Jeg har alltid vært utolmodig, og puta kjøttdeigen i panna før den er varm. Etter at jeg tok meg sammen og begynte å gjøre sånn som de sier (vente til oljen er så varm at det freser rundt et tre-redskap) så STEKES kjøttdeigen flott, i stedet for å kokes, selv om jeg fortsatt er for utolmodig og nok stort sett steker hele pakken på 400 gram på en gang. Også stekes den så FORT, sammenligna med når jeg alltid begynte for tidelig...

somregel kjøper jeg kjøttdeig som ikke er tilsatt vann, og da skiller den ikke ut så mye veske heller. Merker forskjellen når jeg har handlet en plass som er utsolgt/ikke har kjøttdeig uten vann...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...