Gå til innhold

Hva legger du i "gode fiskekaker"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikker litt rar tråd dette, men...

Hvilket inntrykk har du av fiskekaker?

Hva smaker de?

Hvordan er de når de er "gode" eller "fæl"?

Struktur, farge, smak, bløt eller fast, o.l. Smaker de bare fisk og salt?

Vanskelig å si kanskje... :)

Jeg spør ikke bare dere som syns fiskekaker er godt, men også deg som virkelig ikke liker fiskekaker.

Hadde vært supert om dere kunne si noe om saken ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke helt sikker på hva slags svar du er ute etter... :ler:

Men jeg synes fiskekaker er best når de inneholder en god del fisk, og når de er nystekte. Derfor lager jeg dem selv.

Hvis fiskekakene smaker "bare fisk og salt" trenger ikke det være noe dårlig tegn - fiskekaker med for lite fisk og/eller for lite salt er ihvertfall ikke noe godt. ;) Jeg lager mine med 50/50 fersk sei og lyr, og bruker sei nettopp for å få mer fiskesmak. Men litt løk og muskat er også viktig. Jeg sper med lettmelk, og en i blant liten skvett fløte (ikke nødvendig, men hever smaken).

Nystekte er fiskekakene mine lette og delikate, kalde er de tyngre, fordi de inneholder så mye fisk. Begge deler funker for meg - smaken er viktigst.

Skrevet

For meg er gode fiskekaker møre på en måte Mange fiskekaker er seige og det er ikke godt.

Spiser som oftest bare hjemmelagde fiskekaker (tror jeg må lære av mamma) og de er ganske fintmalte med mye fisk.

Skrevet

Gode fiskekaker har et høyt innhold av fisk, de må ikke være seige og helst ikke for små (slik at de er ok både i brunsaus og som burgere). Jeg liker fiskekaker der farsen er nokså finmalt. Fisken skal helst være hyse (kolje) eller steinbit. Parsen skal være passe krydret med salt, pepper og ikke minst muskat. Seikaker er ikke godt.

Gjest Fjellsippa
Skrevet (endret)

Hvis du skal kjøpe fiskekaker må du kjøpe de dyreste. Jeg falt en gang for fristelsen å kjøpe billige fiskekaker på tilbud til 10 kroner pakken. De var klissete og limte seg til tennene. Bare å kaste.

Det beste er hjemmelagede fiskekaker. Her er min oppskrift:

1 kg hyse (kolje) filèt, litt over 1 ss salt, 3 ss potetmel, 1/2 liter fløtemelk (bland som du vil. Du kan godt bruke bare helmelk), 1 hakket løk, 1/2 ts hvitpepper og litt revet muskat.

Jeg liker fiskekakene best når de er finmalt. Derfor kjører jeg fisken og løken først i kjøttkvern. Deretter blander jeg alt så det blir ganske tynt. Jeg tar så fiskemassen over i foodprosessor i flere omganger, og kjører det til det blir en fast deig. Når alt er ferdig steker jeg i margarin. Du kan sikkert kjøre det direkte i foodprosessor, men da må du ta små porsjoner, og fisken må være i små biter. Jeg synes det er greiest å gjøre det på min måte, for når jeg blander alt først får alle fiskekakene samme smak.

:)

Endret av Fjellsippa
Skrevet

Personlig så foretrekker jeg at dersom jeg skal spise fiskekaker, så velger jeg disse "helt hvite, finmalte", der du ikke kan se spor av fisk inni engang.

Det er neppe "gode fiskekaker" sånn objektivt sett, men det er en annen sak. Hjemmelagede fiskekaker er jeg ikke begeistra for. Jeg er vel ikke begeistra for fiskekaker i det hele tatt, det er vel derfor jeg foretrekker disse som sånnsett ikke er så innmari "fiskekakete".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...