Mistyen Skrevet 14. januar 2003 #1 Skrevet 14. januar 2003 Er det noen som har noe godt forslag til hvordan man kan bli kvitt disse "beista"? Vi har et par steder rett ved gjerdet vårt hvor det er overgrodd av brennesler og de tar jo snart knekken på alt annet der. Har feks plantet Rhododendron der, og disse er overgrodde av brennesler i midten av juli. Finnes det noe middel som hjelper?
Anne Mona Skrevet 14. januar 2003 #2 Skrevet 14. januar 2003 Spise dem (neslepesto - mums!!!)? Sy klær av dem? Lage te av dem? Ha dem i komposten for å få opp farten? La neslesommerfuglen legge egg i dem? Lage neslevann for å gjødsle andre planter av dem? Nesle vokser og trives der det er god jord så dere har nok plantet feil plante der (rododendron trenger nesten ikke gjødsel i det hele tatt). Har dere stor nok hage er det et godt prinsipp for en økologisk hage og en hage i balanse å ha et felt med nesle. Og som sagt, dere holder bestanden nede ved å bruke nesle aktivt til mange gode ting. Er du ikke på det hakket ("Er du en sånn som vil ødelegge jorda" ) så går det an å rive dem opp, gjerne mens de står på sitt høyeste - da er all kraft samlet over jorda. Men det vil ta noen sesonger å få bort alt. Men det er det haging handler om
Gjest Lea Skrevet 14. januar 2003 #3 Skrevet 14. januar 2003 Hvis du har muligheten: Grav opp og legg nedi en fiberduk, legg på ny jord og plant i vei. Hvis du ikke har muligheten til å grave opp.. prøv med round-up og intens luking!!
Anne Mona Skrevet 14. januar 2003 #4 Skrevet 14. januar 2003 prøv med round-up NEI! For det første er det plantet andre ting der, for det andre er round-up en kjemisk gift verdt nærmere studie av våpeninspektørene. IKKE HØR PÅ LEA - IKKE BRUK GIFT I HAGEN DIN! :fy: deg Lea!
Mistyen Skrevet 14. januar 2003 Forfatter #5 Skrevet 14. januar 2003 Jeg vil egentlig bare ha de bort, for de sprer seg jo sånn at det nå også rett utrenfor gjerdet er blitt et villnisse av brennelser - og jeg vil bare ikke ha dem der. Tenkte bare jeg kunne spraye på noe "gift" som tok kverken på dem jeg da...... *unsul*
Anne Mona Skrevet 14. januar 2003 #6 Skrevet 14. januar 2003 Jeg var streng mot de strenge, der Leas ANDRE gode råd derimot var VELDIG bra; hvis du absolutt ikke ser sjarmen ved nesle så grav opp så mye du kan, legg over duk og legg på ny jord eller aller helst bark. Da forsurer du jorda di (i denne sammenhengen er det veldig bra) og rododendronene blir kjempehappy!
Gjest Lea Skrevet 14. januar 2003 #7 Skrevet 14. januar 2003 Misty spurte om et middel som tok bort brennesle.. og Round-up gjør nettopp det. Så svaret mitt var riktig det... :blunke: Vi har valgt å grave opp bedene våre, legge duk og legge på ny jord og plante på nytt. Burde holde en sesong i alle fall. Luking hjelper ikke mye.. hvis du ikke vil stå på kne i blomsterbedet på fulltid da? Det går også an å legge på en duk rundt de andre plantene, fylle på litt mer jord og legge bark over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå