Gå til innhold

Skal drive selv - lønn?

Gjest Gjest_Marte_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Marte_*

Muligens at dette er ett snodig spørsmål..

Men, driver nå å fabler med tanken på å starte for meg selv innenfor opplevelses-sektoren.

Lurer på hva man må beregne i lønn som selvstendig næringsdrivende.. Etter at utgifter til div er betalt, hva bør man sitte igjen med da, for at det skal gå rundt?

Som sagt..snodig spørsmål.. men håper noen forstår det.. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg leser gründer historier i aviser og ligenende, så får jeg inntrykk av at det ikke er alle som kan ta ut lønn de første årene. Jeg vet ikke om det vil gjelde for ditt firma, men oppstarten er kanskje tøff uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg har hørt at man bør ha en inntekt (eller omsetning, kanskje? Men der vil det jo avhenger veldig av typen bransje hvor mye investeringer og sånt det er, så jeg er litt usikker. Mulig vedkommende som opplyste om det tok utgangspunkt i frilanserlønn..?) på ca 360 000 i året om man driver fulltid som selvstendig om man skal klare å opparbeide seg omtrent samme sykelønn/trygderettigheter som ansatte lønnstakere. Men svært ofte er man jo ikke i nærheten av dette, særlig ikke i oppstartårene.

Det er vanskelig å si, egentlig, hvor mye en bør kunne ta ut i lønn. Selv jobber jeg selvstendig i en bransje hvor de eneste nødvendige investeringene er datamaskin, programvare og noe materiell (til noen få tusenlapper), dermed får jeg fort "overskudd" av det jeg omsetter (jeg ligger riktinok ikke an til bedre enn maks 100 000 i "lønn" i år, tror jeg.. Men det er første året jeg driver, og jeg bor billig. Det er mer en livsstil, og jeg krysser fingrene for at jeg ikke blir syk eller ufør...). Om man driver butikk eller som du nevner, opplevelses"greier", må og bør man kanskje investere mer av det man får inn av penger for å forbedre "produktet" man selger. hm. dette sier jo i grunn seg selv, da. Men bare så man ikke tar ut for mye i lønn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marte_*

Hei igjen.. :)

Ok, kan jo ta noen oppklaringer.

Jeg trenger ikke å gjøre de store investeringene i materielle ting utenom litt kontor utstyr. De andre investeringene mine går ut på tiden jeg bruker på kontakter, avtaler osv.

Arrangerer noen av de offentlige etatene nybegynnerkurs i regnskap f eks ?

Alle tips ang etableringsfase osv mottas med utrolig stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kommer det an på hva du skal starte og hvordan din økonomi er fra før.

Men som regel har jeg hørt at man ikke må regne med noe særlig med lønn til seg selv det første året og at mange har i tillegg en liten jobb ved siden for å greie seg de to første årene.

Jeg hadde en gang en drøm om å starte en liten butikk for kosmetikk, parfymer og slikt eller få MAC til Oslo :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør om kurs med Aetat/NAV, Innovasjon Norge, Bedin o.l. Noe er gratis, noe koster litt, men kan sikkert være verdt det.

Det som kan være greit er å ha en buffer i forhold til at man ofte ikke tjener noe særlig i starten. Enten sparepenger, etableringsstipend eller -lån, eller annen inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...