Gå til innhold

Arabisk kultur

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skriver en oppgave, og trenger deres hjelp jenter :)

Hva forbinder du med arabisk kultur, og hvilke assosiasjoner dukker opp når du ører ordet? Det gjør ingenting om disse er stereotypier og virkelighet. Jeg vil vite hva det første dere tenker på er.

På forhånd takk! :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg mente og skrive "ikke virkelighet", men det forstod dere sikkert...

Skrevet

Islam, mannsdominert samfunn/undertrykte kvinner, politikk og religion sammenflettet, Palestina engasjement/anti-Israel, anti-USA, , mangel paa demokrati - som regel en enehersker som opererer ved hjelp av militear makt, mangel paa ytringsfrihet, krav om konformitet, anti-homofili, strenge lover, gjestfrihet, mosaikk-kunst, rai-musikk.

Skrevet

Arabisk musikk, mørkt, mønstrete tekstiler, mye lukter, mye skråling.

Skrevet

Røkelse, tusen og èn natt, flygende tepper, nord-afrikansk mat (meze/tajjin, auberginer, gryteretter, lammekjøtt, mmm) Islam, kvinner med hijjab, egypt og pyramider, palasser ute i ørkenen (sånne store som er bygd av stein/marmor) Oaser og palmer, daddler, mosaikk, flettede tepper i jordfarger, fez, sånn drakt som menn går i, etc etc...

Skrevet

Møkkete, bråkete, fattig, alle er tynne, mye sol, tørt, mennene bestemmer alt, kvinner må gå med slør, ber mye til en gud, leser mye i bibel/Koran/el.lignende, turban på hodet, slange opp av kurven, templer, masse dyr og kakkerlakker, dårlige varer og produkter på skitne markeder, hus av strå, bråkete, svette og masete/skrikete menn som ikke klarer å styre temperamentet sitt, gaulende mennesker som springer etter en, folk som skal lure turister, mange idioter og religiøse, store krokete ørneneser, masse gull, ørkken, kameler og mye jalla.

Skrevet

Arabisk språk, god mat, nære gode familier, arabisk musikk, bryllupsfest, fine kjoler, penger, Moske, Allah, magedans, henna, hammam, gull.

Skrevet
Møkkete, bråkete, fattig, alle er tynne, mye sol, tørt, mennene bestemmer alt, kvinner må gå med slør, ber mye til en gud, leser mye i bibel/Koran/el.lignende, turban på hodet, slange opp av kurven, templer, masse dyr og kakkerlakker, dårlige varer og produkter på skitne markeder, hus av strå, bråkete, svette og masete/skrikete menn som ikke klarer å styre temperamentet sitt, gaulende mennesker som springer etter en, folk som skal lure turister, mange idioter og religiøse, store krokete ørneneser, masse gull, ørkken, kameler og mye jalla.

Endelig noen med gode assosiasjoner, og ikke fordommer (les:personen som skrev ovenfor deg).

Skrevet

Peer Gynt, fløyte og slange i kurv, brunt, uforståelig skriftspråk, skjegg og bart, mystikk, Regler og normer jeg ikke forstår (eller ikke har forutsetning for å forstå), musikk, hmmm...

Skrevet
Og ditt bidrag var?

Flyvende tepper er et godt bidrag. :sjarmor:

Skrevet
Flyvende tepper er et godt bidrag.  :sjarmor:

Da bør du legge til vannpipe med nogo attåt, ellers flyr ikke teppet :ler:
Skrevet
Islam, mannsdominert samfunn/undertrykte kvinner, politikk og religion sammenflettet, Palestina engasjement/anti-Israel, anti-USA, , mangel paa demokrati - som regel en enehersker som opererer ved hjelp av militear makt, mangel paa ytringsfrihet, krav om konformitet, anti-homofili, strenge lover, gjestfrihet, mosaikk-kunst, rai-musikk.

:ler:

Nå ler jeg faktisk på ordentlig også! Jeg tror ikke du hadde hatt vondt av å faktisk besøke et arabisk land... Jommen sa jeg kulturassosiasjoner!

Skrevet
Hei!

Jeg skriver en oppgave, og trenger deres hjelp jenter :)

Hva forbinder du med arabisk kultur, og hvilke assosiasjoner dukker opp når du ører ordet? Det gjør ingenting om disse er stereotypier og virkelighet. Jeg vil vite hva det første dere tenker på er.

På forhånd takk!  :-D

Tusen og én natt. Røkelse. Magedans. Te. Krydder. Farger. Kunst. Moskeer. :sjenert:

Skrevet

Eventyr, krydder, varme farger, god mat, tepper, karavanner, stolthet, ørken, turban

Skrevet
Arabisk språk, god mat, nære gode familier, arabisk musikk, bryllupsfest, fine kjoler, penger, Moske, Allah, magedans, henna, hammam, gull.

:Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...